تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات اخیر در انگلیس نشان داده است که بسیاری از پولدارترین ها در این کشور به جای تحصیلات دانشگاهی، از طریق مهارت های خود میلیاردر شده اند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلید موفقیت، خود شمایید

تحقیقات اخیر در انگلیس نشان داده است که بسیاری از پولدارترین ها در این کشور به جای تحصیلات دانشگاهی، از طریق مهارت های خود میلیاردر شده اند

کلید موفقیت، خود شمایید

علاوه بر تعداد زیاد صفر در انتهای رقم حساب بانکی شان، بیل گیتس، استیو جابز، والت دیزنی، مارک زوکر برگ و لیستی که همچنان ادامه دارد. همه یک نقطه مشترک دیگر نیز دارند، و آن نقطه مشترک این است که هیچ کدامشان مدرک دانشگاهی نداشته اند، ولی در عین حال، تمامی این افراد، اشخاص بسیار موفقی بوده اند که اگر در این مورد از آن ها سوال می شد، به طور قطع به شما می گفتند که دانشگاه، تنها راه و یا همه آن چه برای موفقیتتان نیاز دارید، نیست.

تحقیقات اخیر در انگلیس نشان داده است که بسیاری از پولدارترین ها در این کشور به جای تحصیلات دانشگاهی، از طریق مهارت های خود میلیاردر شده اند.

دانشگاه می تواند یک تجربه خارق العاده باشد، ولی داشتن مدرک دانشگاهی، لزوماً تضمین کننده یک شغل موفق و پر درآمد نیست. یک چهارم از فارع التحصیلان دانشگاهی، در شغل هایی مشغول به کارند که اصلاً نیازی به مدرک دانشگاه ندارد، و از میان 30 شغلی که در دهه اخیر بیشترین رشد را داشته اند، تنها 7 شغل از میان آن ها نیاز به مدرک دانشگاهی دارد.

با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی، رقابت برای پیدا کردن شغل بسیار تنگاتنگ است، و با وجود مبالغ بالای شهریه در برخی از رشته ها و دانشگاه ها، اصلاً جای تعجب ندارد اگر کسی بخواهد در تصمیم خود برای رفتن به دانشگاه بازنگری کند.

برای بسیاری از حرفه ها مانند پزشکی یا وکالت، داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است، ولی برای بسیاری دیگر، اگر با فکر عمل نشود، می تواند تنها تلف کردن وقت و انرژی محسوب شود، و در بعضی از مواقع، حتی دانشگاه می تواند شغل هایی را که در آینده می توانید به آن فکر کنید، محدود کرده و این ایده غلط را در ذهنتان ایجاد کند که تنها چند شغل محدود مانند پزشکی یا مهندسی هستند که در آن موفق خواهید بود. در حالی که تعداد بی شماری از انتخاب های دیگر پیش روی شماست.

کلید موفقیت، خود شمایید

شاید به دلیل تبلیغات بالای رسانه ها یا به دلیل تصور رایج در اجتماع، باور اینکه فرصت های بسیار دیگری به جز ورود به دانشگاه برای شما وجود دارند، سخت باشد. امروزه با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان، بسیاری از افراد احساس می کنند که برای عقب نماندن از سایرین باید وارد دانشگاه شوند. ولی باید بدانید که دانشگاه ممکن است برای همه بهترین گزینه نباشد مخصوصاً با وجود رقابت تنگاتنگی که در کنکور و رشته ها وجود دارد

کسی که در یک حرفه خاص برای سه تا چهار سال کار کرده است و مهارت های مربوط به آن حرفه را به خوبی می داند، بسیار بیشتر از کسی که در رشته ای متفاوت و بی ربط تحصیل کرده و تجربه ای ندارد، شانس استخدام شدن دارد.

نکته دیگر این که شما باید به ارزش مدرکی که در دانشگاه می گیرید فکر کنید، مثلاً ریاضی رشته خوبی است ولی اگر می خواهید حرفه ای مانند بازاریابی دیجیتالی یا بازاریابی شبکه های اجتماعی را دنبال کنید، که در هر زمان درحال پیشرفت و تغییر هستند، اگر به صورت عملی و در دنیای واقعی شروع به یادگیری کنید، در آینده برایتان بسیار مفیدتر خواهد بود.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که فکر می کنید دانشگاه، تنها گزینه مناسب برای شما نیست یا در این مقطع از زندگی تان موانع پیش رویتان برای ورود به دانشگاه غیر قابل عبور است، باید بدانید که گزینه های دیگری نیز برای شما وجود دارند، و حتی امروزه اغلب کسب و کارهای بزرگ سعی در استخدام افراد بسیار جوان دارند.

پس اگر به دور از قضاوت های اجتماعی، در مورد وارد شدن به دانشگاه تردید دارید، به دنبال فرصت های شغلی باشید که در حال حاضر در دسترس شما هستند. مطمئناً گذاشتن اولین قدم در هر کاری دشوار است، ولی پشتکار نتیجه بخش خواهد بود.

بنابراین، به سراغ شرکت هایی بروید که تجربه، مهارت و شناخت شما را بالا برده و برای شغلی که در آینده در نظر دارید مفید هستند. با مشاوران استخدام، مراکز شغلی محلی و مراکز مشاوره ای صحبت کرده و مشاوره بگیرید و در شبکه دوستان و خانواده موضوع را مطرح کنید. دوست دوست شما ممکن است شخصی باشد که به شما شغل مناسبی را معرفی می کند.

کلید موفقیت، خود شمایید

اگر به هنر عشق می ورزیدید و موفق به تحصیل در رشته های هنری در دانشگاه نمی شوید، به سراغ کلاس های آموزشی از نقاشی گرفته تا عکاسی و موسیقی و مجسمه سازی بروید. این آموزش ها می توانند به شما در رشد استعدادهایتان کمک کنند و در موفقیت در حرفه و کسب و کار آینده شما نقش بزرگی را ایفا کنند. حتی شاید بعد از چند سال یادگیری و تمرین در یکی از این شاخه ها، بخواهید دوباره به دانشگاه و گرفتن مدرک دانشگاهیتان فکر کنید ولی این بار با علم و تجربه ای بیش تر.


شما می توانید کسب و کار مستقل خود را راه بیاندازید. بسیاری افراد بدون این که نیاز به استخدام شدن داشته باشند، مشغول به کار هستند. امروزه تنها با یک کامپیوتر و اینترنت فرصت های شغلی فراوانی را می توانید داشته باشید. چه فروش آن لاین باشد و چه کاری به عنوان مدیر تبلیغاتی آن لاین، در هیچ دوره ای کارآفرینی با سرمایه کم به این آسانی نبوده است.

حتی اگر در بسیاری از موارد اطلاعات کافی ندارید، امروزه با استفاده از شبکه های اینترنتی و کلاس های آموزشی آن لاین می توانید اطلاعات و آموزش های رایگان بسیاری را به دست آورید و با خواندن کتاب های مناسب اطلاعات خود را گسترش دهید.

درست است که بسیاری از کسب و کارهای کوچک در ابتدا دچار شکست می شوند، ولی نباید فراموش کرد که هیچ کارآفرین موفقی وجود ندارد که از شکست هایش درس نگرفته باشد.

همه آن چه گفته شد، اصلاً به این معنا نیست که وارد شدن به دانشگاه، آن هم زمانی که توجیه اقتصادی دارد، سودمند نخواهد بود. مطمئناً وارد شدن به دانشگاه در بسیاری از موارد، در حقیقت سرمایه گذاری برای آینده شماست.

برای بسیاری، دانشگاه بسیار فراتر از گرفتن یک مدرک است و فرصتی جدید محسوب می شود تا فرد بتواند رشد کند و درباره موضوع مورد علاقه خود بیشتر یاد بگیرد. دانشگاه برای برخی از افراد، شکل دهنده شخصیتشان است و با کسب چنین تجربه ای در زندگی، ایده مناسب برای تصمیم گیری در مورد شغل آینده خود را به دست می آورند.

کلید موفقیت، خود شمایید

در نهایت، باید گفت که هیچ جواب قاطعی برای این که کدام راه بهتر است وجود ندارد. برای تصمیم گیری درست، باید به علایق، مهارت ها و نیازهای خود توجه کنید. به عنوان مثال، چه چیزی به شما انگیزه می دهد؟ چگونه بهتر یاد می گیرید؟ همچنین برای تصمیم گیری در این مورد، نگاهی واقع بینانه به شرایط مالی خود داشته باشید و این که در آینده خود را در چه شغلی تصور می کنید (در حال کار با کامپیوتر در پشت میز، در حال ساختن و خلق کردن، در حال انجام کار هنری، در حال کار کردن با افراد دیگر یا همکاری با آن ها در یک پروژه و ... )

انتخاب با شماست. هر راهی را که انتخاب می کنید، سختی ها، فواید و مضرات خود را دارد. ولی آن چه مهم است این است که به طور عمیق به این تصمیم فکر کنید. آیا تنها انتخاب شما ورود به دانشگاه است؟ البته واضح است که با وجود فشارهای اطرافیان، جامعه یا حتی خانواده، تصمیم گیری در این مورد می تواند بسیار سخت باشد. ولی هیچ گاه تصور نکنید که بهترین و تنها راه موفقیت شما، فقط و فقط آن چیزی است که اکثریت فکر می کنند.

باید متذکر شویم، اگر تصمیم قطعی شما این است که وارد دانشگاه بشوید، مهم نیست که چند بار شکست می خورید. زیرا به طور قطع موفق خواهید شد.

ولی اگر واقعاً دانشگاه رفتن را تنها راه موفقیت خود نمی دانید، به طور جدی به انتخاب های دیگری که برای موفقیت و کاوش، پیش روی شماست بیاندیشید.

منابع:
www.artfmanliness.com
www.theguardian.com/carees
www.careercast.com

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی