تبیان، دستیار زندگی
دانشگاه نسبت به مدرسه از ماهیت متفاوتی برخوردار است و کسی که می خواهد در دانشگاه وارد شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

در ادامه بحث چگونگی انتخاب رشته تحصیلی، در این مقاله با شما از دانشگاه و آموزش عالی سخن خواهیم گفت.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

دانشگاه نسبت به مدرسه از ماهیت متفاوتی برخوردار است و کسی که می خواهد در دانشگاه وارد شود، باید با اشراف به این تفاوت ماهوی بین این دو زیر مجموعه نهاد آموزشی، اقدام به انتخاب رشته تحصیلی نماید تا با انتخاب غلط که بعضاً می تواند ناشی از عدم شناخت صحیح دانشگاه و آموزش عالی باشد، دچار عواقب سرخوردگی حاصل از انتخاب نادرست در آینده نزدیک نشود.

در این گام، داوطلب باید به تعیین هدف خود از ورود به دانشگاه بپردازد، به همین منظور، لازم است که داوطلب، علاوه بر شناخت تفاوت های موجود بین دو زیر مجموعه نهاد آموزشی، یعنی دانشگاه و مدرسه، به بررسی این تفاوت ها بپردازد تا از این منظر، آشنایی قابل توجهی با این دو نظام آموزشی پیدا کند.

در یک نگرش کلی، می توان به تفاوت های ساختاری موجود در دو نظام آموزشی دانشگاه و مدرسه که در ذیل می آید، اشاره کرد: در دانشگاه فرد در جست و جوی دانش است و آموزش با جست و جو آغاز می شود، ولی در مدرسه، آموزش حرف اول را می زند و محور اصلی تمام فعالیت هاست.

در دانشگاه، حوزه عمل استاد و دانشجو برای آموزش، به مراتب گسترده تر از مدرسه است و آموزش تنها در چارچوب سرفصل های مصوب درسی، خلاصه نمی شود.

دانشگاه، مکانی برای تضارب آرا و اندیشه های گوناگون و گاه متضاد است و از برخورد این آرا و اندیشه هاست که دانش حاصل می شود، اما مدرسه، تنها محلی برای آموزش معارف و دانش های بنیادینی است که هر کس به منظور کسب مهارت های لازم برای ورود به اجتماع یا آموزش عالی، به فراگیری آن آموزش ها نیازمند است.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

با عنایت به این گزاره های کلی که در بالا راجع به تفاوت های بنیادی میان مدرسه و دانشگاه از آن ها یاد کردیم. هم اکنون بهترین کار ممکن آن است که داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، علاوه بر مراجعه به بستگان، دوستان، آشنایان یا سایر افراد دانش آموخته از یکی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و کسب اطلاعات و تجربیات آنان راجع به آموزش عالی و دانشگاه، در صورت امکان، از نزدیک به یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به آن دسترسی دارند مراجعه کرده و با کمک مسوولان مربوط در آن دانشگاه به شناخت اجمالی از کارکردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها همت خود را معطوف نمایند تا با کسب این آشنایی بتوانند هنگام ورود به مرحله مهمی از زندگی علمی شان، که با ورود به دانشگاه آغاز می شود، ارتباط مطلوب تری با آن برقرار کرده و با اشراف و آمادگی بیشتری به استقبال دروس معین در هر رشته بروند و ترم تحصیلی خود را آغاز نمایند.


در این زمینه، استفاده از تجارب و مشورت های مشاوران آموزشی، که خوشبختانه در مدارس متوسط سراسر کشور مشغول به خدمت و راهنمایی دانش آموزان هستند، و همچنین مطالعه عمیق کتاب هایی که در این باره تألیف یافته اند، از فوری ترین اقدام هایی است که داوطلبان می توانند در این فرصت محدود به آن پرداخته و آگاهی های لازم در باب این موضوع را کسب نمایند.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

نکته مهم دیگر در این گام، بررسی هدف داوطلبان از ورود به دانشگاه است. در مجموع، افراد هنگام ورود به مراکز آموزش عالی به چند دسته تقسیم می شوند:

عده ای از داوطلبان، هدف خود از ورود به دانشگاه را پیدا کردن شغل مطلوبی در آینده نزدیک و پس از فراغت از تحصیل می دانند و در جست و جوی رشته ای برای انتخاب به منظور تحصیل می دانند و در جست و جوی رشته ای برای انتخاب به منظور تحصیل در آن برای رسیدن به یک شغل مناسب و دارای جایگاه اجتماعی هستند. این افراد باید ضمن شناخت رشته های دانشگاهی و دانشگاه به بازار کار هر رشته ای که جزو انتخاب های آن هاست نیز توجه کافی نمایند.

زیرا بازار کار برخی از رشته های پر اسم و رسم مدت هاست که اشباع شده است، از سوی دیگر، باید توجه کرد که بعضی از رشته های تحصیلی نیز زمینه شغلی مناسبی ندارند، چون یا آن چنان که باید، شناخته شده نیستند یا ضرورت وجودی آن ها در حال حاضر احساس نشده است، با این حال چه باید کرد؟

مهم ترین توصیه ما به این گونه داوطلبان، آن است که همراه با شناخت علایق و استعدادها و توانایی های خود، به دانش آموختگان یا دانشجویان این رشته ها مراجعه کرده و از آن ها بخواهند که ویژگی های رشته یا رشته های مورد نظر را به طور مشروح و صادقانه برای آن ها بیان نمایند.

هم چنین در این زمینه می توان به افراد شاغلی که دارای تحصیلات مرتبط با رشته های مورد نظر این گونه داوطلبان هستند رجوع کرده و به کسب آگاهی های لازم در این موارد پرداخت، ضمناً مطالعه کتاب هایی که در زمینه رشته های مورد علاقه نیز در این زمینه کارساز است.

دسته دیگری از داوطلبان می خواهند که در رشته مورد نظر خود تا آخرین مقاطع تحصیلی موجود ادامه تحصیل دهند که در این صورت، لازم است با شناخت بیشتری نسبت به انتخاب رشته یا رشته های تحصیلی اقدام نمایند.

تفاوت دانشگاه و مدرسه در چیست؟

چون بسیاری از رشته های دانشگاهی در مقاطع عالی تر (کارشناسی ارشد و دکتری) دارای زیر مجموعه ها، شاخه ها و گرایش های متعدد و متنوعی هستند، بنابراین چنین داوطلبی باید به رصد علایق خود در این زیر مجموعه ها نیز بپردازد.

عده دیگری از داوطلبان، هدفشان از ورود به دانشگاه، مقاصد دیگری است که می خواهند صرفاً به آن مقاصد برسند، از جمله اهداف این گونه افراد، گرفتن یک مدرک دانشگاهی است بدون آن که به رشته خاصی علاقه داشته باشند یا رشته ای مد نظر آن ها باشد.

این افراد هنگام انتخاب رشته اکثراً رشته ها یا مقاطع یا دانشگاه هایی را بر می گزینند که احتمال قبولی خود را در آن ها با توجه به رتبه اکتسابی شان بالا می بینند.

توصیه ما به این افراد آن است که هرگز برای عبور از یک مشکل یا دشواری گذرا خود را در آغوش یک مشکل دیگر که می تواند عدم علاقه به تحصیل در رشته قبولی یا اصولاً تحصیل در مقاطع آموزش عالی و ... باشد، نیاندازند. زیرا پس از گذشت از این مرحله و هنگام مواجه با مشکلات تحصیلی، دچار مسائل دیگری چون افسردگی، اضطراب، انزوا طلبی و ... می شوند که ثمره آن می تواند اخراج آموزشی، انصراف از تحصیل، نداشتن انگیزه شغلی و ... باشد.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی