تبیان، دستیار زندگی
پس از ورود به حوزه امتحانی به تابلوهای نصب شده دقت کنید تا به راحتی صندلی خود را پیدا کنید. در صورتی که صندلیتان مشکلی داشت از مراقبان حاضر در جلسه کمک بخواهید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت دوم

با نام خدا آزمون خود را شروع کنید و از اون بخواهید که آن چه به مصلحتتان است، برای شما رقم بزند. برای باز کردن "پکیج" دفترچه، به طور شتاب زده عمل نکنید، زیرا اضطراب و نگرانی ناشی از این شتاب زدگی بسیار بدتر از چند ثانیه ای است که شما از دست می دهید

رمضان، ماهی پر از برکت برای کنکوری ها

سر جلسه آزمون

پس از ورود به حوزه امتحانی به تابلوهای نصب شده دقت کنید تا به راحتی صندلی خود را پیدا کنید. در صورتی که صندلیتان مشکلی داشت از مراقبان حاضر در جلسه کمک بخواهید.
پس از دریافت برگه پاسخ نامه، شماره پاسخ نامه را با شماره صندلی و شماره کارت خود مطابقت دهید. این کار را هنگام دریافت دفترچه عمومی و اختصاصی نیز حتماً انجام دهید.


با نام خدا آزمون خود را شروع کنید و از اون بخواهید که آن چه به مصلحتتان است، برای شما رقم بزند.
برای باز کردن "پکیج" دفترچه، به طور شتاب زده عمل نکنید، زیرا اضطراب و نگرانی ناشی از این شتاب زدگی بسیار بدتر از چند ثانیه ای است که شما از دست می دهید.
یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ابتدای برگزاری آزمون رخ می دهد "احساس فراموشی" است.


توجه کنید که این احساس، کاذب است و وقوع آن طبیعی است. بسیاری از رتبه های تک رقمی آزمون سراسری نیز از این حس سخن گفته اند، ولی با اعتماد به نفس و رفتن سراغ سوال هایی که بر آن ها تسلط بیشتری داشته اند، بر این حس غلبه یافته اند. حسی که معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می رود.


یک ساعت مچی به همراه خود داشته باشید و سعی کنید که وقت خود را تنظیم کرده و آن را تلف نکنید و در زمان تعیین شده برای هر درس به سوالات پاسخ دهید. البته در تنظیم وقت، نه آنقدر وسواس به خرج دهید که هر لحظه به ساعت نگاه کنید و نه آنقدر بی خیال شوید که آخر هر درس به ساعت نگاه کنید. به هر حال در جلسه آزمون، هیچ کس مسول اعلام وقت به شما نیست و خودتان باید مراقب باشید.

کنکور

به سوال ها لج نکنید

به هیچ وجه روی یک سوال بیش از حد، مکث نکنید، حتی اگر بتوانید به سوالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید، باز هم به تلف کردن وقتش نمی ارزد، زیرا در همان سری سوالات، سوال های آسان تری هست که حتماً می توانید به آن ها جواب دهید. حال اگر با این کار (یعنی اتلاف وقت زیاد برای حل یک سوال سخت) در انتهای آزمون، وقت کم بیاورید و مثلاً نتوانید ده سوال آخر را بخوانید، مطمئن باشید که بین آن ها حداقل سه یا چهار سوال بوده که به راحتی با یک نگاه قابل پاسخ دادن بوده اند و شما آن ها را در ازای حل یک سوال سخت از دست داده اید (توجه داشته باشید که ارزش سوال های یک درس یکسان است و پاسخ دادن به پنج سوال سخت یا پنج سوال آسان در یک درس، تفاوتی ندارد).


این مسئله درباره توجه به یک درس و بی توجهی به سایر دروس هم صادق است. سال گذشته، بهترین دانش آموز کلاسم که همیشه در کلاس و آزمون های آزمایشی بهترین نتیجه را می آورد، رتبه ای دور از انتظار را کسب کرد.

وقتی دلیلش را پرسیدم، متوجه شدم که بیشتر وقت آزمون اختصاصی خود را صرف پاسخگویی به سوال های دروس زیست شناسی و شیمی کرده و فیزیک را شتاب زده پاسخ داده بود و فقط توانسته بود که به دو سوال ریاضی پاسخ بدهد. در نتیجه درصد ریاضی او که همیشه روی 80 درصد بود به  6 درصد کاهش یافته بود.

بی شک، اگر این دانش آموز به هر درس وقت منطقی خودش را اختصاص می داد و در نهایت اگر وقت اضافی می آورد، سراغ درسی می رفت که پاسخگویی به سوال های آن، زمان بیشتری می طلبید، رتبه بهتری کسب می کرد.

کنکور

کنکور، یک مسابقه است، نه یک امتحان.

در امتحان، شما اگر زیر ده بگیرید قبول نشده اید، اما در مسابقه نمره خاصی ملاک نیست مهم این است که از بقیه جلوتر باشید، برای همین اگر سوال ها سخت بودند، نگران نشوید، چون برای سایر داوطلبان نیز سخت است و اگر آسان باشند نیز برای سایر داوطلبان آسان است. برای مثال، یک سال در گروه آزمایشی هنر، رتبه اول تنها به هشت درصد سوال خواص مواد پاسخ صحیح داده بود، از سوی دیگر، گاه سوال های یک درس آنقدر ساده است که تعداد قابل توجهی از داوطلبان به صد در صد سوال ها پاسخ صحیح می دهند، در این صورت، حتی اگر به یک سوال پاسخ ندهید در رتبه شما تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.


به نکته های کلیدی سوال، مثل قیدهایی که در سوال به کار می رود، مانند: بجز، همه، احتمالاً و ... توجه کنید. همچنین به منفی یا مثبت بودن سوال دقت کنید و بدانید که از قدیم گفته اند: "فهم سوال نیمی از پاسخ است".


سر جلسه آزمون به هیچ چیز جز سوالی که در پیش رو دارید، فکر نکنید. فکر کردن به اینکه خانواده، اولیای مدرسه یا دوستانم چه انتظاری از من دارند یا اگر خراب کنم چه خواهد شد، نقشی جز پایین آوردن بازدهی و تمرکز شما ندارد. به خود بگویید که الان وظیفه ای جز پاسخگویی به سوالات ندارید و فقط به حال فکر کنید و گذشته و آینده را فراموش سازید.


دو سال پیش، یکی از دانش آموزانم می گفت: "سر جلسه آزمون، پاسخ همه سوال ها به ویژه سوال های درس فیزیک را فراموش کرده بودم، اما وقتی به خانه برگشتم و سوال ها روی سایت قرار گرفت، به هشتاد درصد سوال ها پاسخ صحیح دادم. اول از این تفاوت در آمادگی و پاسخ گویی متعجب شدم، اما بعد به خاطر آوردم که من سر جلسه آزمون، آنقدر نگران نتیجه آزمون و حرف دوست و آشنا بودم که به همه چیز فکر می کردم جز سوالی که در پیش رویم بود!


- شانسی نزنید و ارزش سوالاتی را که درست جواب داده اید، از بین نبرید.

- علامت زدن اشتباه سوال ها در برگه پاسخ نامه، یکی از اشتباهات رایج داوطلبان است. بهتر است که هر از گاهی شماره سوال پاسخ نامه را با شماره سوال دفترچه آزمون مقایسه کنید. همچنین به هیچ وجه پر کردن پاسخ نامه را به دقایق آخر آزمون موکول نکنید. بهتر است که گزینه صحیح هر سوال را بلافاصله در پاسخ نامه پر کنید یا لااقل بعد از پاسخ گویی به ده سوال پاسخ نامه را پر نمایید.

کنکور

- مدام دفترچه را ورق زدن و از این درس به آن درس پریدن، خود به خود باعث نگرانی و سر در گمی می شود. البته امکان دارد که شما در درس خاصی، استعداد و توانایی ویژه ای داشته باشید یا علاقه خیلی زیادی به یک درس به خصوص داشته باشید و بتوانید با سرعت زیادی به سوال های آن درس پاسخ دهید، در این صورت، پاسخ دادن به سوال های آن درس می تواند به شما روحیه بدهد.

البته اگر در پاسخ به سوال ها، ترتیب درس ها را رعایت نکردید یا اگر سوالی را بدون پاسخ گذاشتید، در پاسخ نامه هم شماره سوال ها را کنترل کنید، چون علامت زدن اشتباه سوال ها در برگه پاسخ نامه، یکی از اشتباهات رایج کنکور است که باعث می شود با همین اشکال کوچک تا انتهای پاسخ نامه، جواب ها را به طور اشتباه علامت بزنید، پس بهتر است که هر از گاهی، شماره سوال پاسخ نامه را با شماره سوال دفترچه آزمون مقایسه کنید.

- برای اینکه اکسیژن مناسب به مغز برسد، روی صندلی صاف بنشینید، زیرا اگر داوطلبی کمرش را خم کند یا به اصطلاح قوز کند، تبادل هوا بین ریه ها و فضای بیرون دچار مشکل می شود و به تدریج سطح اکسیژن خون پایین می آید و کارآیی مغز افت می کند.


- در دقایق پایانی آزمون، ذهن و حافظه شما خسته تر از قبل است، بنابراین، به پاسخ هایی که داده اید، شک نکنید و آن ها را دست کاری نکنید، در این حالت، معمولاً پاسخ دوم شما اشتباه از آب در می آید.

کنکور

- هر چند وقت یکبار، کمی آب بنوشید. سلول های مغزی برای اینکه بتوانند خوب عمل کنند، به دو ماده اصلی قند و اکسیژن نیاز دارند. آبی که کمی شیرین شده باشد نیاز شما را برآورده می کند، اما از نوشیدن آب زیاد نیز خودداری کنید. چون زمان برگزاری آزمون طولانی است و امکان دارد که نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کنید و رفت و برگشت به سرویس بهداشتی، بخشی از زمان پاسخ گویی به سوال ها را از شما خواهد گرفت.


- اگراحساس خستگی کردید، یک دقیقه عضلات بدن خود را بکشید. برای این انجام کار، کف پایتان را در امتداد ساق پا بکشید. همچنین دو دست خود را به طرفین باز کنید و عضلات سینه تان را در امتداد دو دست بکشید (حالتی مانند خمیازه کشیدن). این عمل به مقدار قابل توجهی خستگی شما را رفع می کند.

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت اول

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی