تبیان، دستیار زندگی
در طراحی سؤالات کنکور اصول کلی طراحی تست رعایت می شود، بنابراین برای پاسخ گویی به سؤالات به دنبال روش های غیر عادی نباشید. برای تست زنی بهتر به نکات زیر توجه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تست زنی به شیوه زمان دار(2)

در مطلب قبل خواندیم به طور خلاصه به چند نکته پیرامون تست زنی پرداختیم. در به ادامه ارایه نکات آموزنده در این رابطه خواهیم پرداخت و موضوع را جمع بندی خواهیم نمود.

مرکز یادگیری سایت تبیان

 تست زنی به شیوه زمان دار2

6- تکنیک ها و فنون تست زدن در کنکور:

در طراحی سوالات کنکور اصول کلی طراحی تست رعایت می شود، بنابراین برای پاسخ گویی به سوالات به دنبال روش های غیر عادی نباشید. برای تست زنی بهتر به نکات زیر توجه کنید:
1-  آمادگی برای هر نوع احتمال
تصور نکنید که همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود. متأسفانه بسیار دیده شده  است که دانش آموزانی که با آمادگی خوب در جلسه  کنکور حاضر شده اند، به محض مواجهه با چند سوال سخت پی درپی، سررشته  کار را گم کرده و حتی بقیه را هم نتوانسته اند خوب جواب بدهند. این آمادگی ذهنی را در خود ایجاد کنید که ممکن است با هر احتمالی رو به  رو شوید. امکان دارد در شرایطی که خوب پیش می روید، به ناگاه به یک، دو، سه یا چند سوال سخت برخورد کنید. امکان دارد سوالات یک درس با تست  های مشکل شروع شود و هر نوع امکان دیگری نیز وجود دارد. در هر حال، شما آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا دستپاچه نشوید.
خود را برای مواجهه با هر نوع سوالی در جلسه  کنکور آماده سازید.


2-. تست های یک ستاره و دو ستاره
بیشتر مدرسان کنکور توصیه می کنند وقتی با سوالات یک درس رو به  رو می شوید، به این شیوه عمل کنید:
یک به یک سوالات را بخوانید. به طور متوسط خواندن متن هر سوال حدود 15 تا 20 ثانیه طول می کشد. اگر جواب سوال و گزینه  درست را می دانید، بلافاصله در پرسش نامه (و نه پاسخنامه) علامت بزنید و به سراغ سوال بعدی بروید. وقتی به سوالاتی می رسید که جواب آنها را نمی دانید دو حالت پیش می آید:
- جواب را نمی دانید، ولی می دانید که می توانید به نتیجه برسید. در کنار سوال یک ستاره بزنید.
- در مورد بعضی از سوالات هم اصلاً جواب را نمی دانید و حدس می زنید که ارزش وقت گذاری ندارند. در کنار این نوع سوالات دو ستاره بزنید.
به این ترتیب تا پایان سوالات آن درس پیش بروید. معمولاً در مرحله  اول تعدادی از تست  ها را با اطمینان درست علامت زده اید که البته در مورد درس های متفاوت فرق دارد.
حال، مرحله  دوم را به سوالات تک ستاره ای اختصاص دهید. در این مرحله هم تعدادی از سوالات را پاسخ خواهید داد.
در مرحله  سوم به سوالات دوستاره ای بپردازید.
در درس های تخصصی امکان زیادی وجود دارد که زمان برای سوالات دوستاره ای باقی نماند.
بعد از اتمام این سه مرحله جواب های صحیح را یک به یک و با دقت به پاسخنامه منتقل کنید.
سوالات هر درس را در سه مرحله تست های با جواب مشخص، یک ستاره ای و دوستاره ای پاسخ دهید.


3- جرات گذشتن از تست
برای تعداد زیادی از دانش آموزان پذیرفتن این نکته که باید از بعضی از سوالات بگذرند، سخت است. دانش آموزان باید عادت کنند که از روی بعضی از تست  ها بگذرند. این نه تنها نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگر مهارت دانش بالای فرد است. دانش آموزان بسیار محدودی وجود دارند که هم توانایی و هم فرصت آن را داشته  باشند که بتوانند به همه سوالات پاسخ دهند.
باید این فن جسورانه را بیاموزید که از سر بعضی تست  ها بگذرید.
این سوال هم برای دانش آموزان پیش می آید که اگر در مورد گزینه  ها شک کردند ( با توجه به نمرات منفی تست ها ) آیا علامت بزنند یا خیر.


4. قدرت ریسک کردن
اگر در مورد هر چهار گزینه تردید دارید، توصیه می شود که از آن سوال بگذرید.
اگر بین سه گزینه شک داشتید، باز هم توصیه  قبلی را به کار ببندید.
زمانی که می دانید حداقل دو گزینه غلط است، حتماً یکی از گزینه ها را علامت بزنید.
در تست  هایی که در مورد گزینه صحیح شک دارید، تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته  باشید حداقل دو گزینه غلط است.


5- خواندن کل اجزای تست
این نکته ای است که همه در مورد آن اتفاق نظر دارند. باید تمام اجزای تست را با دقت بخوانید. صورت مسئله را با حوصله و تمرکز مطالعه کنید. به همین ترتیب به تک تک گزینه ها توجه کنید. یادتان باشد اگر عجله کنید، شاید زمان را ذخیره کنید، ولی به طور حتم، احتمال اشتباه بسیار زیاد خواهد بود. اگر بپذیرید که باید از بعضی از تست ها بگذرید، این به دقت شما هم خواهد افزود.
قبل از هر گونه اقدام به پاسخ گویی تست، تمام اجزای آن را با دقت بخوانید.


6- فریب نخورید
به محض خواندن صورت مسئله، سراغ راحت  ترین و ساده  ترین گزینه نروید. متوجه گزینه  های انحرافی باشید. به قول کنکوری ها، اگر شما مفهومی خوانده باشید، احتمال انحراف شما کاهش خواهد یافت. با این همه باز هم ممکن است به خاطر عدم تمرکز، عجله و اشتباه گرفتن سرنخ ها فریب بخورید و ناخودآگاه به محض دیدن کوچک  ترین سرنخی از پاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیار بسیار مهم است که از یک طرف تمرکز و دقت را تمرین کنید و از طرف دیگر با روش های کنترل اضطراب آشنا باشید تا بتوانید حالت تعادلی خود را حفظ کنید.
در جلسه  کنکور دقت کنید در فضایی قرار نگیرید که با کوچک ترین سرنخ ها فریب بخورید.
7- تقسیم زمان
این درست است که باید در جلسه  کنکور تقسیم زمان داشته  باشید، اما به آن معنا نیست که برای همه  تست  ها زمانی یکسان در نظر بگیرید. این نکته بسیار ظریف و حساس است. اگر برای تستی سه دقیقه وقت صرف کردید، حتماً تستی هم وجود خواهد داشت که ظرف 20 ثانیه پاسخ آن را بیابید. بنا براین در مورد تقسیم زمان وسواس به خرج ندهید. شما برای هر درس زمانی را در اختیار دارید. اگر پذیرفته  باشید که از بعضی تست  ها بگذرید، احتمالاً زمان برای بقیه  سوالات کافی خواهد بود. در بعضی موارد ( به خصوص درس های عمومی ) امکان استفاده از زمآنها درس های دیگر هم به وجود می آید.
در تقسیم زمان برای پاسخ گویی به تست ها، توجه داشته  باشید که زمان برای حل هر تست متفاوت است.
اگر زمانی برای مرور تست  ها باقی ماند، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که به غلط بودن پاسخ اولیه اطمینان دارید.


8- سرعت عمل
سرعت عمل در تست زنی موضوعی مستقل از سایر رفتارها نیست. فردی که کند است، فردی که زود مضطرب می شود یا کسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد، احتمالاً در تمام فعالیت  هایی که نیازمند سرعت عمل است، مشکل خواهد داشت.
برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهار عامل موثرند: تمرین و رکوردگیری تست زنی، شادابی و سر حال بودن، تمرکز و آرامش و مطالعه مفهومی.
در همه رشته های کنکوری درس هایی وجود دارند که در آنها حل مسئله و محاسبات عددی ضرورتی اساسی است. اشتباهات دانش آموزان در محاسبات عددی عمدتاً ناشی از عجله و عدم تمرکز آنها است که این هم ناشی از تلاش آنان برای از دست ندادن زمان است.

این عجله غیر از ضرر و افزایش احتمال اشتباهات، هیچ خیری ندارد. به محاسبات عددی به خصوص در رشته  ریاضی که موارد آن زیاد است، دقت بیشتری داشته  باشید. سعی کنید به نحوی در محاسبات پیش بروید که همان یک بار محاسبه، اطمینان شما را حاصل کند. عجله در محاسبه، شک شما را افزایش داده و منجر به محاسبات دوباره و سه  باره و اتلاف وقت خواهد شد.
محاسبات ریاضی را با دقت و تمرکز انجام دهید.

در تست  های ریاضی برای کسب نتیجه بهتر توصیه می شود:

مفهوم را به خاطر بسپارید. موارد جامع و مانع را شناسایی کنید. قضایای مربوط به مفهوم مورد نظر را به دقت و با تمامی اجزا به خاطر بسپارید.
در درس های ریاضی نباید به حفظیات اکتفا کرد، اگرچه لازم است تمام فرمول  ها را بدانید. در هر مسئله، مجهول مسئله را در یک طرف و مفروضات را در طرف مقابل بنویسید. مشکل عمده  دانش آموزان در درس  های ریاضی این است که صورت مسئله را درک نمی کنند. اگر مفروضات مسئله را تشخیص دهید، می توانید به پاسخ هم برسید. راه  حل، درون همین مفروضات وجود دارد. در درس دیفرانسیل مرور نکات کلی مربوط به نمودارها می تواند در حل مسایل مربوط به برد تابع، اکسترمم  های نسبی و مطلق و تغییرات تابع، مفید واقع شود. با توجه به توزیع سوالات کنکور در درس دیفرانسیل منطقی به نظر می رسد که بیشتر تمرکز در فصول سوم به بعد باشد.

7- قبل از کنکور تست  زن ماهری شوید:

یکی از مهم ترین مراحل مطالعه، حل تست برای همه  درس ها است. با توجه به این که سوالات کنکور به صورت تستی و چهارگزینه ای مطرح می شود، باید حل تست برای همه  درس ها و مباحث را در برنامه  مطالعاتیتان قرار دهید و با روش های درست به حل تست بپردازید تا به مهارت کافی دست یابید و به عبارتی تست زن ماهری شوید.

برای افزایش مهارت تست  زنی نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

1- با حل تمرین تشریحی یادگیری خود را در مباحث مختلف کامل کنید.
2- برای هر مبحثی که مطالعه می کنید، تست حل کنید و به عبارتی هیچ مبحثی را بدون حل تست باقی نگذارید.
3- با توجه به بودجه  بندی مباحث در کنکور برای مباحث مهم تست بیش تری حل کنید.
4- اولویت در حل تست را به تست  ها و سوالات کنکورهای سراسری سال  های قبل و تست  های نشان دار کتاب  های آبی بدهید.
5-  تعادل و تنوع در حل تست را رعایت کنید و به صورت متعادل برای همه درس های عمومی و اختصاصی تست بزنید.
6- برای درس های عمومی از کتاب زرد عمومی استفاده کنید.
7- قبل از شروع به حل تست، مشخص کنید که می خواهید از هر 10 سوال به چند سوال پاسخ صحیح دهید.
8. برای آشنایی با سوال  های دام دار، حتماً از کتاب اشتبا هات متداول استفاده کنید.
9. برای هر درسی که تست حل می کنید، تکنیک ضربدر و منها را اجرا کنید و مهارت تشخیص سوال  های آسان را در خودتان تقویت کنید.
10. شرایط کنکور را برای خودتان شبیه  سازی کنید و در دوران جمع  بندی هر سه روز یک  بار از کتاب زرد اختصاصی، یک مجموعه تست را با احتساب زمان و در پاسخ  برگ جواب دهید و سپس رتبه  خود را تخمین بزنید.
انجام این کارها باعث می شود که با آگاهی از وضعیت واقعیتان و با آرامش بیش تری در کنکور حاضر شوید، زیرا مطمئن هستید که بارها و بارها سوالات کنکور را حل کرده و تست زن ماهری شده اید.

تست زنی به شیوه زمان دار (1)