تبیان، دستیار زندگی
اواخر اردیبهشت ماه مساوی است با امتحانات پایان سال تحصیلی جاری. عده ای از داوطلبان تصور می کنند که این امتحانات، ترمزی برای برنامه مطالعاتی آن هاست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران امتحانات و کنکور

کنکور

در دوران امتحانات چه کنیم؟

اواخر اردیبهشت ماه مساوی است با امتحانات پایان سال تحصیلی جاری. عده ای از داوطلبان تصور می کنند که این امتحانات، ترمزی برای برنامه مطالعاتی آن هاست، و در این دوران مجبورند که به جای تست زنی، به مطالعه برای یک آزمون تشریحی بپردازند. آن ها می‌گویند: «ما الان باید تست بزنیم؛ زیرا امتحانات پایان سال تحصیلی، فقط وقت ما را تلف می کند.»

زمانی این نگرانی برای گروهی از دانش آموزان بیشتر می شود که آن ها به این موضوع هم توجه می کنند که داوطلبان پشت کنکوری، بدون داشتن چنین مساله ای با خیال راحت و آرامش بیشتر، فقط در حال مطالعه برای کنکور هستند و لازم نیست که برنامه خود را میان مطالعه دروس امتحانی و کنکور تقسیم کنند یا برای مطالعه، به این صورت سر در گم شوند.

باید به این دوستان گفت که در چند سال اخیر، سؤال های آزمون سراسری هر چه بیشتر فرا دانشی شده است و نمی توان با روش های عجیب تستی یا ردّ گزینه، از پس این آزمون برآمد؛ بلکه برای موفقیت باید دانشی عمیق داشت؛ چیزی که شما به یاری آزمون تشریحی بهتر به آن خواهید رسید؛ پس نگران از دست دادن زمان نباشید و امتحانات خود را با دقت و عمیق بخوانید.

در واقع امتحانات پایان ترم، فرصتی است تا دانش آموزان روی مطالب نیمسال دوم تسلط بیشتری پیدا کنند. یک داوطلب کنکور در ایام امتحانات با تلاش بسیار می تواند گام هایی مؤثر، برای موفقیت در کنکور نیز بردارد؛ زیرا انگیزه دانش آموز در این ایام، بیشتر است؛ پس بیشتر تلاش می کند.

همچنین در دوره امتحانات، خود برنامه امتحانی، یک برنامه متمرکز آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد؛ پس دانش آموزان به صورت متمرکز تر درس می خوانند؛ از طرف دیگر، عادت افزایش ساعت مطالعه و زیاد درس خواندن نیز از حسن های این دوره است. این بهترین فرصت است که دانش آموزان، ساعت مطالعه بالای خود را افزایش دهند و پس از امتحانات نیز آن را حذف نکنند.

غزاله تفاق، رتبه 5 کشوری گروه آزمایشی علوم تجربی سال 91، در این زمینه می گوید: «داوطلبان، هر کدام از درس های دوم و سوم را یک بار در زمان خودشان و دو سه بار هم در دوران سال چهارم مطالعه کرده و آزمون داده اند، اما درس های سال چهارم را یک بار می‌خوانیم؛ در این میان، امتحانات پایان سال، زمان مناسبی است که بتوانیم درس های سال چهارم را یک بار به صورت کامل بخوانیم و دوره کنیم. »

کنکور

دقت کنید که امسال برای داوطلبان کنکور، امتحانات نهایی سال چهارم اهمیتی ویژه دارد؛ زیرا نمره کتبی چهار درسی که نهایی برگزار می شود، در آزمون سراسری تاثیر مثبت دارد. این مساله، به ویژه برای داوطلبانی که در دروس مورد نظر در امتحانات نهایی سال سوم متوسطه نمر خوبی کسب نکرده اند ، اهمیت بیشتری دارد؛ چون اکنون زمان مناسبی است که با کسب نمر 20 تا حدودی وضعیت خود را بهبود بخشند.

تست زنی در این دوران

بدون شک، برای موفقیت در آزمون سراسری، شما باید سرعت و دقت لازم را برای یک آزمون تستی مثل کنکور داشته باشید و در ایام امتحانات، پس از مطالعه درس مربوط، زمانی را به پاسخگویی تست های همان درس اختصاص بدهید؛ به خصوص به تست های مرتبط با ترم دوم سال چهارم که شما به احتمال زیاد، برای آنها کمتر وقت تست زدن داشته اید، باید اشاره کرد؛ چرا که تست زنی در مباحث امتحان تشریحی، به شما کمک می کند تا از مطالعه مجدد آن مباحث تا حد زیادی بی نیاز شوید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا