تبیان، دستیار زندگی
امین به عنوان یک داوطلب پشت کنکوری از تجربه خود می گوید، از اینکه در سال آخر، به جای اینکه از معلم و درس هایی که او می دهد، استفاده کند، وقت خود را در کلاس، صرف بازیگوشی و صحبت با دوستانش می کرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می خواهم برای کنکور بخوانم

کنکور

برای شنیدن، سراپا گوش باشید

امین به عنوان یک داوطلب پشت کنکوری از تجربه خود می گوید، از اینکه در سال آخر، به جای اینکه از معلم و درس هایی که او می دهد، استفاده کند، وقت خود را در کلاس، صرف بازیگوشی و صحبت با دوستانش می کرد و این مباحث را در زمان یادگیری مطالعه می نمود. همین موضوع باعث می شود تا وقت بیشتری از امین صرف یادگیری مطالبی شود که قبلاً درس داده شده بود.


پیشنهاد امین با توجه به این تجربه این است که برای صرف وقت کمتر به منظور فراگیری دروس و یادگیری بهتر و ماندگارتر دانش آموز کنکوری، آنان حتماً سعی کنند که قبل از کلاس، نگاهی سطحی و سریع به مطالبی که احتمالاً دبیر قرار درس بدهد، بیندازند. این کار باعث می شود که دانش آموز، سر کلاس، درس را خیلی بهتر بفهمد و در کلاس به درس، خوب گوش داده و از مطالبی که دبیر تدریس می کند، نت برداری کند و بعد از کلاس، چشم اندازی کلی از درس داده شده داشته باشد تا بتواند درس را به خوبی برای کنکور در خاطر نگه دارد.

بی رحم باشید

زهرا می گوید: "وقتی که تصمیم گرفتم برای کنکور مطالعه کنم، فهرستی از تمام دروس تهیه کردم و در برنامه درسی خودم برای همه آن ها زمانی را در نظر گرفتم، اما کم کم متوجه شدم که برخی از موضوعات و درس های مهم را به خوبی نمی فهمم یا اصلاً یاد نمی گیرم، در حالی که در بعضی از درس های دیگر، با اینکه در گذشته در آن دروس ضعف داشتم، یادگیری خوبی دارم.

کنکور

بنابراین، برای اینکه بتوانم از زمانی که در دست دارم بهترین استفاده را ببرم، با توجه به بودجه بندی سؤالات کنکور، برخی از مباحث سختی را که نمی توانستم خوب یاد بگیرم و کمتر در کنکور از آن ها سؤال داده می شد، حذف کردم و در قدم بعدی، برخی از مباحث مهمی را هم که برایم سخت بود و یادگیری آن مباحث مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی می شد، حذف کردم و به جای آن، وقتم را صرف مطالب مهمی کردم که می توانستم آن مطالب را در مدت باقی مانده به خوبی بخوانم." او با لبخند ادامه داد: همین بی رحمی من باعث شد که کنکور را به خوبی گذرانده و با یک رتبه خوب به هدفم برسم."

عید کنکوری داشته باشید

آرش، رتبه خیلی خوبی در گروه آزمایشی علوم تجربی به دست آورد و موفق شد که در رشته دندانپزشکی پذیرفته شود. او رمز موفقیت خود را در این می داند که از تمام لحظات خود به خوبی استفاده کرد و اجازه نداد تا وقتش، بیهوده تلف شود، اما به عنوان مهم ترین تجربه اش که وی را در رسیدن به هدف بسیار کمک کرده است، توجه به تعطیلات عید نوروز، برای این ایام برنامه ریزی کرده و یک هفته مانده به سال جدید، برنامه خود را طبق آخرین شرایط درسی اش تغییر داده است. وی تمام مدت عید را، به جز روز اول که مشغول استراحت بود، به مطالعه دروسی گذراند که مهم بودند و به این ترتیب موفق شد که از بسیاری از داوطلبان پیشی بگیرد.

آرش معتقد است با اینکه دوره تعطیلات عید، کوتاه است، اما از آنجایی که مدارس تعطیل است و بسیاری از دواطلبان هم برنامه خوبی برای این ایام ندارند یا نمی توانند برنامه خود را بخوبی مدیریت کنند، افرادی که بتوانند در ایام عید نوروز به خوبی درس بخوانند، می توانند کاردستی های خود را در این ایام جبران کنند و یا بخشی از مطالب مهم را مرور نمایند، پس از همین الان به خاطر داشته باشید که ایام نوروز را بیشتر به درس خواندن اختصاص دهید، زیرا وقت برای تفریح و دید و بازدید، همیشه وجود دارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تنظیم: مریم فروزان کیا