تبیان، دستیار زندگی
بهتر است قبل از اینكه شروع به راه رفتن از نردبان موفقیت كنید، مطمئن شوید آن را روی ساختمان درست گذاشته باشید. برای برنامه ریزی درست، ابتدا فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی که قرار است در دروس مختلف مرور کنید، تهیه کنید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا کنکور(2)

درست برنامه‌ریزی کنید

بهتر است قبل از اینكه شروع به راه رفتن از نردبان موفقیت كنید، مطمئن شوید آن را روی ساختمان درست گذاشته باشید. برای برنامه‌ریزی درست، ابتدا فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی که قرار است در دروس مختلف مرور کنید، تهیه کنید.

سپس تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار است مطالعه شود، حدوداً به چه مدت زمانی احتیاج دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً برای یک مرور جامع، به چه مدت زمانی احتیاج دارید. فهرست تمام مباحث و منابعی را که می‌خواهید در هر هفته مطالعه کنید، تهیه کرده و یک برنامه‌ی یک هفته‌ای برای خود بنویسید.

در برنامه‌ریزی هر روزتان، سعی کنید تعداد دروسی که برای مرور در یک روز کامل انتخاب می‌کنید، کمتر از 3 درس نباشد و اولین مبحث درسی که می‌خواهید در یک روز مطالعه کنید، مشکل‌ترین درس یا مبحث آن روزتان باشد. هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، وقت دروس عمومی را (که ماهیتاً حفظی‌ترند و احتمال فراموشی‌شان بیش‌تر است)، باید در برنامه‌ی درسی‌تان بیش‌تر کنید . البته این حرف به این معنی نیست که عمومی‌ها را بیشتر از اختصاصی‌ها بخوانید، بلکه منظور این است که اگر به عنوان مثال، تا همین یک ماه گذشته، نسبت ساعات مطالعه‌ی دروس اختصاصی به عمومی در برنامه درسی شما 80 به 20 بوده، این نسبت را باید در یک ماه آخر به 70 به 30 و یا حتی 60 به 40 برسانید.

خیال نکنید که فقط خودتان استرس دارید

این ماه آخر و روزهای پایانی، هیچ وقت و برای هیچ کدام از داوطلبان کنکور، روزهای خوب و خوشایندی نبوده و نیست. همه‌ی کنکوری‌ها، حتی آن‌هایی که قرار است رتبه بیاورند و در رشته‌ی دلخواه‌شان قبول شوند، هیچ وقت از این روزهای پایانی خوش‌شان نیامده و نمی‌آید. پس نگران نباشید. خیال نکنید که فقط خودتان هستید که استرس دارید و کمی می‌ترسید. خیال نکنید که فقط خودتان هستید که احساس می‌کنید، هر چه خوانده‌اید از یادتان رفته؛ نه. حتی خیلی از آن‌هایی که امسال، سال دوم کنکورشان است، با خودشان فکر می‌کنند که پارسال همین موقع، اوضاع‌شان بهتر بوده و آمادگی بیش‌تری برای کنکور داشتند.

کنکور

البته نه آن‌ها درست فکر می‌کنند، نه شما. اما دانستن همین نکته‌ی ساده که شما در چنین احساسات عجیب و غریبی تنها نیستید و رقبای دیگرتان هم با شما هم درد و هم‌ داستان هستند، به شما کمک می کند که با این قبیل احساسات منفی، راحت‌تر کنار بیایید و به اعصاب‌تان مسلط باشید. مطمئن باشید جایی هست كه جز تو، هیچ كس نمی‌تواند آن را پر كند و كاری هست كه جز تو، كسی قادر به انجامش نیست.

اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس احساس یا درجه اطمینانی است که فرد به توانایی‌های خود در انجام موفقیت آمیز کارها دارد. باید به خودتان اعتماد کنید و هرگز خود را دست کم نگیرید. زیرا دلهره و ترس از آزمون ، موجب بروز اضطراب می‌شود و سرعت عمل را کاهش می‌دهد.

اگر زمانی حس کردید که ترس بر شما غالب شده است، به پارک بروید و کمی قدم بزنید و در خلوت خود، به خود بگویید که توانایی‌ها و استعدادهای شما کمتر از دیگر داوطلبان کنکور نیست و می‌توانید موفق شوید، یا با یک دوست با تجربه و دلسوز مشورت کنید، یا کمی استراحت کنید تا ترس از شما دور شود و با اعتماد به نفس بالا و تقویت روحیه استوار و محکم برای دست یابی به هدف گام بردارید.

تقویت روانی

سعی کنید خود را از لحاظ روانی تقویت کرده و از هر گونه منفی‌نگری یا ضعیف دیدن خود جداً بپرهیزید. یقین بدانید اگر تلاش کرده یا خوب درس خوانده و به اندازه‌ی لازم تست زده باشید و از همه مهم‌تر توکل‌تان به خدا باشد، حتماً موفقیت از آن شماست.

کنکور

حفظ سلامت بدنی

سلامت بدنی از جمله چیزهایی است که به دلیل همیشگی بودن آن، چندان به چشم نمی‌آید، مگر زمانی که خدای ناکرده، دچار بیماری می‌شویم. بنابراین نباید نسبت به آن غفلت کرد. اما از آنجا که این موضوع برای موفقیت در کنکور نیز بسیار اهمیت دارد، باید در این روزهای باقی‌مانده بسیار دقت کنیم تا از انجام هر فعالیتی که این موضوع را به خطر می‌اندازد، اجتناب کنیم. شاید یک دل‌ درد ساده در روز کنکور تمام زحمت‌های یک‌ساله ما را هدر بدهد.

حفظ آرامش خانوادگی

با وجودی که کنکور برای اعضای خانواده‌ شما هم اهمیت دارد، باید این را بدانید که شاید خواهر یا برادر کوچک‌ترتان به اندازه‌ شما نسبت به کنکور حساسیت و دل‌نگرانی ندارد، بنابراین برخوردهای تند با آن ها، نه تنها اعصاب شما را به هم می‌ریزد، بلکه فضای خانه را برای مطالعه‌ی قابل قبول به‌هم می‌زند. تمام تلاشتان این باشد که به همراه خانواده محیطی مناسب برای این روزهای خود فراهم کنید.

البته باید والدین شما نیز شرایطی برای شما فراهم كنند تا شما در آرامش بیشتر و با اعتماد به نفس زیاد، خود را برای این آزمون سرنوشت‌ساز آماده كنید. بنابراین لازم دیدیم توصیه‌های را نیز برای والدین شما داوطلبان عزیز در ایجاد اعتماد به نفس و حس اطمینان و آرامش شما داشته باشیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  انتشارات بین المللی گاج
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا