تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه کنکور برای عده ای فرصتی مناسب برای کسب درآمدهایی نجومی شده است. این افراد از بی تجربگی و علاقه بسیار داوطلبان برای قبولی در یک رشته خوب سوء استفاده می کنند و با شعارهایی رنگین و جذاب به شکار داوطلبان می روند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(2)

در مطلب قبل مرور کردیم که سال کنکوری ها از تیر ماه آغاز می شود و عزیزانی که تا مهر، صبر کرده به خاطر از دست دادن زمان باقی مانده، باید جدیت بیشتری داشته باشند و ...

در ادامه می خوانیم...

صبحانه مهم ترین وعده غذایی

شما هم حتماً بارها شنیده اید که صبحانه، مهم ترین وعده غذایی است. برخی از جوانان می گویند که صبح ها میلی به غذا ندارند و حتی می گویند که اگر صبحانه بخورند، دچار حالت تهوع می شوند. بخش عمده ای از این احساس، تلقین و عادت است.

سعی کنید که این عادت بد را ترک کنید و حتماً روز خود را با خوردن یک صبحانه مقوی آغاز نمایید. هم چنین اگر شب ها تا دیروقت خوراکی و تنقلات نخورید، صبح میل کافی برای خوردن صبحانه خواهید داشت و از زنگ اول مدرسه با آمادگی کامل و بدون خواب آلودگی سر کلاس حاضر خواهید شد.

فریب نخورید

متاسفانه کنکور برای عده ای فرصتی مناسب برای کسب درآمدهایی نجومی شده است. این افراد از بی تجربگی و علاقه بسیار داوطلبان برای قبولی در یک رشته خوب سوء استفاده می کنند و با شعارهایی رنگین و جذاب به شکار داوطلبان می روند. عده ای می گویند که به کمک ما می توانید بدون داشتن دانش و سواد و فقط براساس مهندسی معکوس به تست ها پاسخ صحیح دهید.

کنکور

عده ای دیگر می گویند که با حضور در کلاس آن ها به بیش از 90 درصد سوال های درس ها پاسخ خواهید داد و عده ای اعلام می کنند که در کتاب آن ها بیش از 80 درصد سوال های آزمون سراسری سال جدید پیش بینی شده است! اگر حرف این افراد صحیح باشد، باید تمامی رتبه های برتر آزمون سراسری از کلاس آن ها عبور کرده، کتاب های آن ها را خوانده یا با شیوه های عجیب و غریب آن ها به موفقیت رسیده باشند، در حالی که واقعیت جز این است و اکثر قریب به اتفاق داوطلبان رتبه های تک رقمی آزمون سراسری از هیچ کلاسی جز کلاس های مدرسه بهره نبرده اند و یا اگر معلم خصوصی داشته اند، در حد یک درس آن هم برای تقویت پایه ای خود در آن درس بوده است.

تمامی آن ها اعلام می کنند که برای موفقیت در آزمون سراسری در درجه اول باید به خود کتاب درسی اتکا نمود و در مرحله بعد می توان از تست های آزمون سراسری سال های گذشته بهره برد یا از کتاب های کمک آموزشی خوب که دبیران مجرب معرفی می کنند، استفاده کرد. به عبارت دیگر، هیچ یک از آن ها به دنبال قرص یا آمپولی برای پاسخگویی به سؤال های کنکور نبوده اند، بلکه به سختی زحمت کشیده و درس خوانده اند تا طعم موفقیت را چشیده اند.


شما نیز به دنبال بیراهه و راهی آسان برای رسیدن به مقصود خود نباشید، راهی که فقط جیب های عده ای را پر پول و وقت ارزشمند شما را حرام می کند.

شش دانگ حواستان به درس باشد

در کلاس نشسته اید و به معلم نگاه می کنید، اما در حقیقت مصداق شعر " من در میان جمع و دلم جای دیگر است " هستید. چنین حضوری در کلاس درس هیچ فایده ای ندارد، اما اگر با شش دانگ حواستان در سر کلاس حضور داشته باشید و گوش دل به سخنان معلمتان بسپارید، می توانید ساعات حضور در کلاس را نیز جزوی از ساعت مطالعاتی خود بدانید.

کنکور

مطمئن باشید که در این صورت، بخش قابل توجهی از بار مطالعاتی شما در خانه کاسته خواهد شد، چون مطلب را در کلاس فهمیده اید و حالا فقط لازم است که به تثبیت مطالب آموخته شده در ذهن خود بپردازید، اما اگر در کلاس دقت لازم را نداشته باشید، حداقل دو برابر 80 یا 90 دقیقه زمان کلاس باید وقت بگذارید تا بفهمید که موضوع درس چیست و بدون اغراق، کار شما در منزل چندین برابر خواهد شد و تازه کیفیت لازم را هم نخواهد داشت.

در کلاس حضور داشته باشید

حضور نداشتن سر کلاس درس، شما را از درس و کلاس عقب خواهد انداخت. نگویید که از شاگردان حاضر در کلاس خواهم پرسید و خودم مطالعه می کنم. تجربه نشان داده است که معلم ها در سر کلاس درس با بیان نکات ظریف و استفاده از شگردهای مختلف، چیزی را می آموزند که سایر دانش آموزان نمی توانند به شما منتقل کنند و خودتان هم با کتاب درسی نمی توانید به آن نکات پی ببرید، پس تا حد امکان از غیبت کردن در کلاس بپرهیزید.

یادداشت برداری و خلاصه نویسی ها را از همین حالا شروع کنید

درست است که خلاصه کردن و یادداشت برداری زمانی از وقت شما را به خود اختصاص می دهد، اما این خلاصه برداری ها و یادداشت کردن نکات مهم یا نکاتی که شما فراموش می کنید، به خصوص در یک ماه آخر، بسیار کاربردی است، چرا که در روزهای نزدیک به کنکور فرصتی برای مرور کل کتاب ها نیست، ولی این یادداشت ها و حاشیه نویسی ها می تواند خوانده های شما را دوباره به خاطرتان بیاورد، پس از همین مهر ماه وقتی درسی را مطالعه می کنید از "های لایت" کردن نکته های مهم، حاشیه نویسی و یادداشت برداری غفلت نکنید، زیرا این کار باید به مرور و همزمان با مطالعه دروس انجام گیرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش

تنظیم: مریم فروزان کیا