تبیان، دستیار زندگی
سال کنکوری ها از تیر ماه آغاز می شود. این را همه می دانند، اما عده ای به عادت سال های گذشته فکر می کنند تا مهر نشود، سال تحصیلی شروع نخواهد شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(1)

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(1)

سال کنکوری ها از تیر ماه آغاز می شود. این را همه می دانند، اما عده ای به عادت سال های گذشته فکر می کنند تا مهر نشود، سال تحصیلی شروع نخواهد شد و به همین دلیل با جدیت شروع به درس خواندن نکرده یا اصلاً لای کتاب های درسی خود را باز نکرده اند و می خواهند از مهرماه دگمه شروع را بزنند.

این گروه از کنکوری ها باید بپذیرند که از سایر رقبای خود که دو یا سه ماهی زودتر شروع کرده اند عقب ترند و باید جدیت بیشتری داشته باشند. اما در عین حال مطمئن باشند که هنوز دیر نشده است و می توان با یک برنامه دقیق و منظم به هدف رسید. برای داشتن یک برنامه منظم و اصولی، حتماً باید به موارد زیر دقت کنید و حتی یک مورد را نیز از قلم نیندازید.

یک آزمون آزمایشی کافی است

بسیاری از داوطلبان در سال چهارم، خود را با آزمون های آزمایشی مؤسسات مختلف و کلاس های کمک آمزوشی متعدد خسته می کنند. این افراد در نهایت خسته از اظهار نظرهای معلم ها و مشاوران گوناگون می مانند که چه کنند، چه بخوانند و حرف که را گوش بدهند، و مهم تر از همه اینکه وقت لازم را برای درس خواندن و تست زدن ندارند، یعنی بیش از آنکه خودشان درس بخوانند، در کلاس ها و آزمون های مختلف حضور دارند.

تجربه نشان داده است که این دسته از داوطلبان به دلیل سردرگمی و خستگی بیش از حد، نتیجه ای در حد توانایی های خودشان به دست نخواهند آورد ( شک نیست که این گروه نیز برای کلاس هایی که می روند و آزمون های متعددی که می دهند، دلایلی دارند.

آن ها می گویند که هر کلاس یا آزمون، یک امتیازی دارد و این کلاس ها در کنار هم می توانند تمام ضعف های آن ها را پوشش دهند، اما توجه ندارند که وقت توانایی آن ها بی نهایت نیست و فقط کلاس خوب کافی نیست، بلکه باید وقت مطالعه دروس ارائه شده را نیز داشت.

تفریحات خود را محدود کنید

از همین امروز تفریحات خود را محدود کنید. اگر به نحو اعتیاد آوری به اینترنت، بازی های کامپیوتری، موبایل، تلویزیون، تفریح و گردش با دوستان و ... عادت کرده اید، از همین امروز دست به کار شوید و به فکر تغییر رویه باشید.

کنکور

حضور در شبکه های مجازی ممنوع!

من آن قدر بزرگ شده ام که بدانم کی و چقدر از موبایلم استفاده کنم، یعنی می توانم مدیریت زمان داشته باشم و از وقت تفریح و بیکاری ام برای حضور در شبکه های مجازی استفاده می کنم.

این را همه کنکوری ها و دانش آموزان می گویند، اما اگر عادلانه قضاوت کنید، می پذیرید که واقعیت چیزی غیر از این است، اینکه یک چشمتان به کتاب درسی است و با چشم دیگر موبایلتان را بررسی می کنید، یا اینکه هنگام مطالعه فکر و ذهنتان پیش گروه های مجازی است که عضو آن هستید و می خواهید از آخرین گفت و گوها، عکس ها و فیلم هایی که رد و بدل شده است، مطلع شوید و در بهترین حالت به جای خوابیدن و تجدید قوا گرفتن یا ورزش و تفریح کردن، چشم به موبایل می دوزید و در نتیجه با چشم و ذهنی خسته سراغ درس می روید.


پس از همین امروز موبایلتان را خاموش کنید یا لااقل یک موبایل ساده که نمی تواند به شبکه های اجتماعی متصل شود، داشته باشید. بدون شک چند روز اول کلافه و سردرگم خواهید بود، اما به مرور عادت خواهید کرد و می بینید که چقدر زمان مطالعه و استراحت شما افزایش پیدا می کند و مهم تر از آن کیفیت مطالعه تان بالاتر خواهد رفت.

زمان بندی خواب خود را اصلاح کنید

عده ای از جوانان و نوجوانان عادت دارند که در تابستان، شب ها تا دیروقت بیدار بمانند و روز بعد نزدیک ظهر از خواب بیدار شوند. این دسته از افراد در مهر ماه، ساعت بیداری و خواب خود را به سختی با ساعات مدرسه تطبیق می دهند. اگر شما نیز جزو همین دسته از افراد هستید، حتماً شب ها را زودتر بخوابید و صبح ها زود از خواب بیدار شوید.


صبح ها زمان خوبی برای مطالعه درس هاست و ذهن شما آمادگی بیشتری برای کسب اطلاعات دارد، پس بهتر است که این فرصت خوب را از دست ندهید.

ادامه دارد ...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  پیک سنجش
تنظیم: مریم فروزان کیا