تبیان، دستیار زندگی
در سال‌های پایه، فاصله مطالعه تا یادآوری مطالب بسیار كوتاه است، به همین دلیل نیاز و لزوم مرور بدرستی لمس نخواهد شد؛ اما در مقطع پیش‌دانشگاهی،‌ داوطلبان فرصتی برای مطالعه شب امتحان نخواهند داشت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه مطالب درسی را مرور كنیم؟

چگونه مطالب درسی را مرور كنیم؟

در سال‌های پایه، فاصله مطالعه تا یادآوری مطالب بسیار كوتاه است، به همین دلیل نیاز و لزوم مرور دروس به درستی لمس نخواهد شد؛ اما در مقطع پیش‌دانشگاهی،‌ داوطلبان فرصتی برای مطالعه شب امتحان نخواهند داشت. بنابراین لازم است بعد از مطالعه صحیح و اصولی و رسم الگوی یادآوری، مطالب مطالعه شده مرور شوند تا در روز كنكور در حافظه بلندمدت بوده و براحتی قابل یادآوری باشند.

برای مرور صحیح بهتر است مراحل و شیوه درست آن را رعایت كنیم.

الف) انواع مرور:

مرور می‌تواند به 3 شكل زیر صورت پذیرد:

1- مرور از روی جزوه و كتاب:

در این نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اولیه مجدداً مرور می‌كند. یقیناً حتی اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هایی كه علامت زده شده نیز مطالعه شوند، باز هم مرور از روی جزوه زمان زیادی را صرف خواهد كرد.

2- مرور با تست:

می‌توانید با زدن تست، ضمن حفظ آمادگی مطالب مورد مطالعه، آن را مرور كنید؛ اما مرور با تست نمی‌تواند جامعیت مطلب را تضمین كند. یعنی ممكن است بخشی از مطلب یا نكاتی وجود داشته باشند كه در مجموعه تست مورد سؤال قرار نگیرد.

چگونه مطالب درسی را مرور كنیم؟

3- مرور از روی الگوی یادآوری (خلاصه‌نویسی):

این نوع مرور، كامل‌ترین و مطمئن‌ترین و نیز سریع‌ترین شكل مرور است. در این نوع مرور، شما باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم كنید و سعی كنید تمامی قسمت‌ها را یادآوری كنید و اگر نتوانستید بخشی از الگو را یادآوری كنید، باید ابتدا كمی به ذهنتان فشار بیاورید تا گرسنه شود و آن گاه می‌توانید از روی منبع اصلی (جزوه و كتاب) آن را كامل كنید.

این كار باعث می‌شود تا شما تمامی مطالب را مرور كنید و مطلبی از قلم نیفتد. البته بعد از مرور الگو، می‌توانید تعدادی تست (به تناسب زمان و مبحث) نیز بزنید.

ب) مراحل صحیح مرور:

اما این كه با چه فاصله زمانی، مطالب را مطالعه و مرور می‌كنیم نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، مطالب باید یك روز بعد از رسم الگوی یادآوری فصل مجددا مرور شوند. تا یك هفته بعد مطالب در حافظه ما وجود دارد، اما یك هفته بعد باید مجدداً الگو را به روش گفته شده مرور كرد. سومین مرور یك ماه بعد است و اگر مطالب 4 ماه بعد مرور شوند، بیشتر جزئیات در حافظه ما باقی خواهند ماند.

شما می‌توانید برای تنظیم دقیق این فواصل زمانی از یك تقویم استفاده كنید. به این ترتیب كه بعد از رسم الگوی یادآوری، در فواصل یك روز، یك هفته، یك ماه و 4 ماه، نام الگویی را كه باید مرور كنیم، یادداشت نماییم تا در روز مرور آن را به طور كامل انجام دهیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع : سایت كلاس كنكور

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا