تبیان، دستیار زندگی
روش های زیادی برای مطالعه ی بهتر وجود دارد و حتی كتاب های زیادی هم در این باره نوشته شده‌اند؛ اما این جا 10 روش را درنظر گرفته‌ایم كه امیدواریم به شما در یادگیری درس كمك كند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حس درس خواندن ندارم!

حس درس خواندن ندارم!

روش های زیادی برای مطالعه ی بهتر وجود دارد و حتی كتاب های زیادی هم در این باره نوشته شده‌اند؛ اما این جا ده روش را درنظر گرفته‌ایم كه امیدواریم به شما در یادگیری درس كمك كند.

1.برای مطالعه به خودت پاداش بده!

تو هم می‌توانی از این روش استفاده كنی و به خودت پاداش بدهی. این جایزه می‌تواند یك خوراكی یا تماس با یك دوست صمیمی یا دیدن قسمتی از فیلم و كارتون مورد علاقه‌ات باشد.

اگر مطالعه با علاقه صورت بگیرد، بسیار سازنده و اثرگذار خواهد بود. می‌توانی امتحان كنی!

2. برای كارهایت برنامه‌ی مشخص داشته باش

در صورتی كه برای هر یك از كارهایت وقت مشخصی درنظر بگیری، موفق‌تر خواهی بود؛ زیرا بدن انسان به این برنامه‌ها عادت می‌كند.

3. ساكت! دارم تمركز می‌كنم

با صدای بلند مطالعه كن تا بتوانی مطالعه كردن خودت را ببینی! از گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه پرهیز كن تا تمركزت از بین نرود و مجبور نشوی جمله‌ای را كه با یك بار خواندن برایت قابل فهم است، دوباره و چندباره بخوانی.

4. انگیزه داشته باش

به این فكر كن كه برای چه مطالعه می‌كنی؛ برای آن كه در آینده در شغل مورد علاقه‌ات موفق باشی، نه به این خاطر كه خانواده یا معلم، تو را مجبور به درس خواندن می‌كنند.

حس درس خواندن ندارم!

5. از فرصت‌هایت به خوبی استفاده كن

اجازه نده كه زمان از دست برود. طوری برنامه‌ریزی كن كه به كارهای دیگر هم برسی.

6. اگر نمی‌دانی، بپرس

اگر درباره‌ی چیزی شك داری، بی‌معطلی آن را بپرس؛ چون یك سؤال بی‌جواب ذهن تو را مشغول می‌كند و نمی‌توانی با تمركز به درس خواندن ادامه دهی.

7. ساعت مناسبی از روز را به درس خواندن اختصاص بده

آخرین ساعات شب فرصت مناسبی برای درس خواندن نیست؛ زیرا بسیار خسته‌ای. این هم خوب نیست كه درست بعد از بیدار شدن به سر میز مطالعه بروی. هم چنین هرگز بعد از غذا خوردن شروع به درس خواندن نكن، چون تمام خون بدنت برای گوارش غذا در شكم جمع شده است و خوابت می‌گیرید.

پس چه موقع برای مطالعه مناسب است؟

اگر صبح زود از خواب بیدار شده‌ای و كمی ورزش كرده‌ای، می‌توانی صبح‌ها درس بخوانی. اصلاً خوب نیست كه از روی تختخوابت؛ پشت میز مطالعه بپری. هم چنین اگر بعد از غذا خوردن خوابت می‌گیرد، یك خواب بیست تا سی دقیقه‌ای می‌تواند تو را سرحال بیاورد.

8 .به اندازه‌ی كافی بخواب

بر اساس آن چه كه در نكته‌ی 2 و 7 گفتیم، همان ‌طور كه كارهایت را با برنامه‌ ی مشخصی پیش می‌بری، باید بهترین زمان را برای خوابیدن در نظر بگیری تا ذهنت فعال و سالم باشد. 8 ساعت خواب برایت كافی است.

حس درس خواندن ندارم!

9. میزان مطالعه‌ات را بالا ببر

این كه مطالعه، دانایی را افزایش می‌دهد حرف جدیدی نیست؛ اما عادت به مطالعه توانایی درك مسائل و تحلیل آن‌ها را بالا می‌برد. هرچند مجبور نیستی كتاب‌های خیلی سخت بخوانی.

10. پس از مدتی درس خواندن، به كارهای موردعلاقه‌ات بپرداز.

سخت است كه بخواهی مانند یك ماشین بدون وقفه درس بخوانی. بهتر است هر  45 -50 دقیقه یك‌بار به خود استراحت بدهی و به كاری كه دوست داری بپردازی. نقاشی بكشی، به یك موسیقی گوش بدهی یا با خمیربازی، چیزی درست كنی تا ذهنت آزاد شود.

همه‌ی ما برای درس خواندن به انگیزه نیاز داریم. مربیان و معلمان ما می‌توانند در جهت‌گیری به سمت اهداف به ما كنند؛ اما هیچ انگیزه‌ای بالاتر از كسب نتایج خوب نیست. اگر هم تا كنون نتایج خوبی از درس خواندن نگرفته‌ای، این نكات را برای دستیابی به آن‌ها به كار بگیر.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع : ایبنا

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا