تبیان، دستیار زندگی
مطالب مهم در ادبیات،زیست شناسی،عربی،زبان و معارف کدامند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیدهای طلایی برای کنکوریها

کلیدهای طلایی برای کنکوریها

چقدر با فنون تست زنی آشنا هستید؟

زیست شناسی- به دلیل تنوع زیاد منابع و كتب تست های زیست شناسی، مراجعه به تست های كنكورهای سال قبل به عنوان بهترین منبع، بیشتر توصیه می شود.

پیشنهاد می شود برای ایجاد آمادگی بیشتر، از هر مبحث درس زیست، حدود ۴۰ تست تمرین و مرور گردد. شواهد نشان می دهند كه فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می زنند. از دو جنبه می توان به این مشكل نگاه كرد؛ اول آن كه دانش آموزان سواد كافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست. نكته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخگویی به تست های زیست شناسی، عدم درك سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نكات كلیدی دارد كه با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.

برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر كردن پاسخنامه اختصاص داد. البته بیان این نكته صرفاً برای ایجاد یك الگو و تصویر ذهنی است، نه این كه واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درك و فهم متن سؤالات اهمیت بیشتری دارد.

زبان انگلیسی- تست های درس زبان، آخرین سری از سؤالات در دفترچه عمومی است.۵۰ یا۶۰ درصد از دانش آموزانی كه نتوانسته اند تست های زبان را بزنند، تنها استدلالشان این است كه زمان كم آورده اند. چرا؟ دلیل این امر، اختصاص زمان بیشتر به تست های دروس ماقبل است. توقف زیاد در تست های قبلی كه معمولاً هم غلط از آب درمی آیند موجب ضرر جدی به تست های زبان می شود. در حالی كه اگر وقت مناسب برای آن صرف گردد احتمالاً تست های صحیح بیشتری را علامت خواهید زد. بنابراین بسیار بسیار مهم است كه مجموعه سؤالات دفترچه عمومی را با هم ببینید یعنی از ابتدای سؤالات عمومی شروع كنید و تا انتهای سؤالات كه تست های زبان هستند، پیش بروید و بعد برای تست های یك ستاره و دو ستاره وقت بگذارید. در زبان، تست هایی را كه سال های قبل زیاد تكرار شده اند، با نظر دبیران مشخص كرده و تمرین كنید. در تست های زبان انگلیسی، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومی دیگر در نظر بگیرید.

معارف اسلامی- با عنایت به فرار بودن مفاهیم، به خصوص اسامی، مباحث تست های الهی، فلسفه، تاریخ و احكام، لازم است درس معارف در یك فرصت كوتاه مرور شود. روایات و مخصوصاً آیات، باید با دقت خوانده شود؛ چرا كه قابلیت طراحی تست در مورد آنها زیاد است. باید بدانید هر آیه در چه زمینه ای است و اشاره به كدام مطلب دارد. یك دانش آموز مسلط می تواند تست های معارف را در زمانی ۸ تا ۱۰ دقیقه ای پاسخ داده و در زمان صرفه جویی كند. در تست های معارف اسلامی، امكان سرعت عمل بیشتر است.

ادبیات- به نظر می رسد چون درس ادبیات ارتباط با زبان مادری دانش آموزان دارد، مورد سهل انگاری بیشتری قرار می گیرد. اما از كنكور ۸۱ كه سؤالات به نسبت سخت تر شده است، توقع می رود دانش آموزان این درس را جدی تر بگیرند. علاوه بر آن، كتاب زبان فارسی كه از سال سوم آن در كنكور سؤال می آید، به اندازه كفایت تدریس نمی شود و اكثر دانش آموزان در این درس مشكل دارند. با عنایت به این كه ۵ سؤال از این كتاب طرح می شود، لازم است دانش آموزان ضعف های خود را در آن جبران كنند. تسلط بر كلیه مطالب ادبیات حتی همسنگ دبیر، برای كسب نتیجه مطلوب ضرورت دارد. دانش آموزان در بخش دریافت پیام های اصلی مطالب نیز مشكل دارند. در قرابت های معنایی توصیه می شود ابتدا خود عبارت یا بیت را مطالعه نموده و سپس در ذهن خودتان معنی كنید، بعد معنی را در ذهن ساده نمایید تا حدی كه چكیده و درونمایه اصلی موضوع كشف شود. سؤالات اول دفترچه عمومی، تست های ادبیات هستند و لذا تقسیم زمان مناسب در این درس مهم است ست های ادبیات را جدی بگیرید و به حفظیات اتكا نكنید.

عربی- در ارتباط با ترجمه، به فعل و زمان فعل توجه شود و در موارد مشابه كلمات ساده ای مانند ضمایر یا مفرد و جمع بودن كلمات مد نظر قرار گیرد. در درك مطلب، دقت در مفهوم كلی مطلب مهم است. یادتان باشد كه سؤال مطروحه خارج از مفاهیم درك مطلب نیست. سؤال های تجزیه و تركیب از بخش درك مطلب، از انتها پاسخ داده شوند، یعنی ابتدا به تركیب توجه شود و بعد موارد تجزیه. به شناخت نقش، مثل تمیز، حال و جامد و مشتق بودن كلمه دقت گردد. در رابطه با تمیز عدد و حركت گذاری جملات داده شده به اسم های غیرمنصرف دقت بیشتری شود. در تست های عربی، برای كسب مهارت بیشتر، هیچ فنی به اندازه آمادگی های قبلی نقش ندارد.

منبع

روزنامه همشهری