تبیان، دستیار زندگی
لیوان چینی ورزشی است نوظهور که از چیدمان لیوان های مخصوص و جمع کردن آنها طبق یک دستورالعمل خاص صورت می گیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیوان چینی چیست؟

این ورزش به دانش آموزان کمک می کند که مهارت خود را گسترش دهند و عملکرد هر دو سوی بدنشان را برابر کنند. با افزایش مهارت یک دانش آموز درصد بیشتری از سمت راست مغزش را که خانه ی هشیاری، تمرکز، خلاقیت و ریتم دست را گسترش دهد.

لیوان چینی چیست؟

لیوان چینی ورزشی است نوظهور که از چیدمان لیوان های مخصوص و جمع کردن آنها طبق یک دستورالعمل خاص صورت می گیرد.

این بازی به واسطه سرعتی بودن آن از هیجان بالایی برخوردار است و به همین علت طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و روز به روز به طرفداران آن اضافه میشود.

محدودیت در این بازی وجود ندارد. تمامی افراد در تمامی سنین حتی با وجود ناتوانایی‌های جسمی و ذهنی قادر به انجام این بازی هستند.
راز موفقیت دراین بازی نیز یک چیز است و آن چیزی نیست جز تمرین

این ورزش به دانش آموزان کمک می کند که مهارت خود را گسترش دهند و عملکرد هر دو سوی بدنشان را برابر کنند. با افزایش مهارت یک دانش آموز درصد بیشتری از سمت راست مغزش را که خانه هشیاری، تمرکز، خلاقیت و ریتم دست را گسترش دهد. لیوان چینی کمک می کند که مغز را برای ورزش و سایر فعالیت هایی که از هر دو دست برای انجام آن استفاده می شود تعلیم داده شود. برای مثال نواختن یک آلت موسیقی یا استفاده از کامپیوتر. ترتیب و الگو المان های لیوان چینی هستند که می توانند به خواندن و مهارت های ریاضی کمک کند.

فواید لیوان چینی

لیوان چینی به واسطه استفاده همزمان از هر دو دست، بهترین عملکرد را برای افزایش تمرکز، هماهنگی عصب عضله، دست و چشم و استفاده همزمان از هر دو نیمکره مغز و بدن را دارد.

فواید لیوان چینی برای دانش آموزان

- استفاده از هر دو نیم کره مغز و بدن به طور همزمان.
- افزایش اعتماد به نفس
- افزایش و ایجاد روحیه کار گروهی
- تقویت قوه حسی و حرکتی ( موثر در کارکرد لب پیشانی)
- (بهبود قوه تجسم فضایی) * هماهنگی دست و چشم

در این فعالیت كمك آموزشی قوانینی وجود دارد كه باعث بهبود اختلال دیكته نویسی می شود. ما در اینجا به علل اختلال دیكته نویسی و قوانین و فعالیت هایی كه در این بازی باعث بهبود این اختلال می شود اشاره می كنیم:

علل:

1. كج نویسی بیش از حد
2. راست نویسی بیش از حد
3. پر فشار نوشتن
4. كم رنگ نویسی بیش از حد
5. زاویه دار نویسی بیش از حد
6. نامرتب نویسی بیش از حد
7. فاصله گذاری بیش از حد

ارتباط دست و چشم:(تحقیقات کشور ایالات متحده)

لیوان چینی اخیراً توسط برنامه های تربیت بدنی برای افزایش مهارت هایی مانند همکاری دست و چشم و سرعت و تمرکز انجام شده است.
در آنجا تاثیر چیدن را در همکاری مابین چشم و دست و عکس العمل ها را در 24 پسر و 18 دختر سال دومی توسط سوداپاپ و آزمون های Yardstick مورد  آزمایش قرار دادند.
در کلاس تربیت بدنی به طور رندم برای شیوه کار وکنترل گروه ها انتخاب شد و هم از قبل و هم بعدش برای همکاری چشم ودست و زمان عکس العمل مورد آزمایش قرار گرفت. گروه درمان در برنامه 5 هفته ای لیوان چینی شرکت کردند.


پیشرفت های مهم برای هر دو هم همکاری بین دست و چشم و هم زمان عکس العمل بین آزمون  قبلی و بعدی برای این گروه ها اما نه برای گروه کنترل یادداشت می شود.
بنابراین لیوان چینی در افزایش همکاری میان دست و چشم و زمان عکس العمل بسیار  موثر است.
در آخرین مطالعات دکتر ملانی هارت، که فعالیت الکتریکی از هر دو قسمت مغز را مورد آزمایش قرار داده است، اهداف لیوان چینی را که هر دو قسمت مغز را مورد مطالعه قرار می دهد مورد تایید قرار می دهد. دکتر ملانی هارت دستیار پرفسور سلامتی، تمرین و دانش ورزشی در دانشگاه تکنولوژی تگزاس این نتایج را اعلام کرد.
لیوان چینی یک فعالیت جدید است. و یکی از اهداف آن استفاده از هر دو طرف بدن و مغز برای گسترش مهارت هاست.


این اهداف مبنی بر تحقیقات درباره مغز است، هدف این مطالعات آزمایش فعالیت های الکتریکی هر دو قسمت مغز است. شرکت کنندگان داوطلبانی با رده سنی دانشگاهی هستند که هر دو قسمت تمرین ('30) و یک قسمت تست را کامل می کنند.

در طی اولین قسمت شرکت کنندگان به وظایفشان معرفی می شوند و اجازه تمرین کردن پیدامی کنند.
در طی دومین قسمت به شرکت کنندگان فیلمی برای مرور وظایفشان و تمرین برای باقی ماندن زمان نشان داده می شود

برای قسمت سوم شرکت کنندگان با کلاه الکترودی EEG آماده می شوند این کلاه از استانداردهای سیستم های 20-10 بین المللی پیروی می کند.

سپس شرکت کنندگان 5 آزمایش پایه ای 30 ثانیه ای را که در آنها درخواست ایستادن و نگاه کردن به لیوان ها را می کنیم کامل می کنند. با پیروی کردن از این آزمایش های پایه ای شرکت کنندگان برای هر 4 وظیفه 5 آزمایش انجام می دهند. (برای مثال چیدن چرخشی نیاز به استفاده از هر دو دست دارد، یا دست راست فقط و یا فقط دست چپ و یا هر دو در مسابقات کوچک)

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی