تبیان، دستیار زندگی
گزارش کارگاه تخصصی طراحی برنامه درسی مبتنی بر هوش های چند گانه. کارگاه دوم را در این گزارش می خوانید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

کارگاه دوم

حتما در زمینه های مختلف افراد خاصی را دیده اید که مثل بقیه نیستند. همان راه آن ها را طی نمی کنند. همیشه به دنبال بهتر بودن و مفید بودن هستند. به دنبال راه هایی جدید برای ایجاد تحول. پیشرفت های ما در هر زمینه ایی مدیون زحمات این چنین انسان هایی است.

آقای محمد نیرو، از جمله این افراد هستند. ایشان معلم با سابقه ٢٢ ساله در درس ریاضی می باشند که به دنبال تحولی نه فقط برای خود بلکه خیلی والاتر، برای تمام معلمان کشورش هر لحظه در تلاش می باشند.

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

یکی از این کارها برگزاری کارگاه تخصصی برنامه درسی مبتنی بر هوش های چند گانه است.

در گزارش قبلی درباره کارگاه اول ایشان توضیح مختصری آورده شد. این کارگاه که ٨ ام آذر ماه سال جاری در مدرسه نور علوی و توسط چهار سوق برگزار گردید، ابتدا با معرفی انواع هوش های ٨ گانه، خصوصیات هر یک از آن ها و همچنین بیان مشکلات آموزشی آموزگاران حاضر دنبال گردید.

بعد از زمان اقامه نماز و کمی استراحت و پذیرایی، کارگاه دوم که همان عملی کردن ایده های مبتنی بر هوش های چند گانه بود، شروع شد. در واقع علت جمع شدن این معلمین عزیز یادگرفتن روش بهتر یاد دادن بود. اگر تمام قسمت های درسی در مدارس فقط به صورت شفاهی کفته شود و در پای تخته به صورت مستدل مطرح شود فقط دانش آموزانی که هوش بیانی و هوش منطق ریاضی بالایی دارند بهره خواهند برد. پس بقیه دانش آموزان چه کنند؟

کارگاه دوم دو بخش عملی داشت:

قسمت اول بر این اساس بود که حاضرین گروه بندی شدند و هر گروه بر اساس یک هوش، راهکارهای ممکن را برای حل مسائل آموزشی می دادند.

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه
آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

مثلا این راهکارها مربوط به هوش منطق ریاضی و همین طور هوش موسیقیایی و برای گروه ما بود:

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

هر گروه برای گروه خود لوگویی طراحی کردند و این لوگوی گروه ما بود:

آقای محمد نیرو و هوش های چند گانه

هر یک از گروه ها راه کارهای خود را ارائه دادند و سایرین در باره ایده های ان ها صحبت کردند.

حال چه کنیم؟

سوال اساسی این جا بود: در یک کلاس درس، که هر یک از دانش آموزان با ترکیب منحصر به فرد و خاصی از این هوش ها برخوردارند، تدریس معلم باید چگونه باشد که هر یک از دانش اموزان بیشترین بهره و استفاده را از این آموزش را کسب کنند؟

باز گروه ها به دور میز های خود جمع شدند تا با توجه به شناخت خود از هر یک از این هوش ها، از خلاقیت خود بهره برده و یک موضوع درسی را انتخاب نمایند. طرح درس مربوطه را این بار با در نظر گرفتن هوش های هشت گانه تنظیم کنند.

روش کار این چنین است:

ابتدا باید در باره آن موضوع صحبت کرد( هوش بیانی)

سپس با استفاده از دلایل محکم صحت موضوع را استدلال نمود( هوش منطق ریاضی)

قدم بعدی توضیح با استفاده از کشیدن شکل است، یا درست کردن اشکال سه بعدی توسط خود دانش آموزان(هوش فضایی)

مرحله بعدی بحث گروهی دانش آموزان در ارتباط با موضوع است(هوش میان فردی)

بیان نظرات و استدلال های شخصی می تواند قدم بعدی باشد(هوش درون فردی)

اگر ممکن باشد با اجرای نمایش موزیکال یا با خواندن شعر در زمینه مورد نظر و یا به کمک کلمات موزون یادگیری را تسهیل کنیم(هوش موسیقیایی)

اگر بتوان از  اجسام یا وسایل طبیعی مرتبط استفاده نمود بسیار مفید است(هوش طبیعت گرایی)

خلاصه باید در حد توان تمام این هوش ها را در برنامه درسی خود گنجاند تا آموزش ما بهترین بازده را داشته باشد.

حرف اخر:

در سراسر دنیا کشور های زیادی سیستم آموزشی بسیار جامع و کامل دارند. کسی که بخواهد در کار خود پیشرفت کند باید اطلاعات خود را به روز و جهانی کند. اما نکته این جا است؛ همان طور که آقای نیرو بیان می کردند؛ ما باید ایده ها و راهکار های مدارس موفق دنیا را بگیریم، آن ها را مطالعه کنیم ولی قرار نیست عیناً آن ها را اجرایی کنیم.

هنر معلمین این است که اطلاعات کسب کرده خود را بومی کنند. از هر یک از این روش ها و سبک های آموزشی به صورتی که منطبق بر فرهنگ ما است بهره ببرند. رسالت ما این نیست که یک سیستم بزرگ آموزشی را تغییر دهیم بلکه رسالت ما این است که با تمام وجود تلاش کنیم و بهترین کار خود را ارائه دهیم. تغییرات بزرگ از قدم های کوچک شروع می شود. تغییر در کلاس های درس ما شروع کار ما و همان قدم های کوچک ولی حیاتی است.

به امید سربلندی، سعادت و موفقیت تمام دانش آموزان عزیزمان.

برای مطالعه بیشتر می توانید:MI  را مطالعه کنید.

www.mniroo2.blogfa.com

مرکز یادگیری سایت تبیان. تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان