تبیان، دستیار زندگی
NLP مخفف عبارت برنامه ربزی عصبی کلامی (Nero Linguistic Programming) و یک تکنولوژی رفتاری است که شامل یکسری تکنی کها، روش ها و اصول راهنما در مورد زندگی واقعی است. NLP فقط یک قضیه علمی و نا کارآمد نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت قانون طلایی NLP برای موفقیت

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

پیشتر در مورد اینکه بسیاری از شما داوطلبان عزیز با این که تقریباً می دانید که چگونه امتحان داده و احتمالاً چه نتیجه ای خواهید گرفت، تا حدی نگران و سر در گم بوده و برای مشخص شدن نتیجه آزمون لحظه شماری می کنید صحبت هایی داشته ایم.

در هر شرایط و در هر گروهی که هستید، نکته مهم این است که از حس و حال بعد از کنکور لذت ببرید و به خود فرصت استراحت و انجام کارهای مورد علاقه را بدهید، و اگر در رشته مورد علاقه خود نتوانسته اید رتبه ای کسب کنید هرگز دلسرد نشوید زیرا زندگی جریان دارد و باید با پشتکار هرچه بیشتر خود را برای سال آینده آماده کنید.

با انجام ورزش های مفرح و شادی برانگیز، سطح آندورفین را در بدن خود بالا برده و به این ترتیب، حس خوشی و سرحالی را در خود افزایش دهید.

انسان همواره به مشاور نیاز دارد. هرچقدر هم كه با سواد باشیم باز هم به تجربیات و دانش سایرین نیاز داریم، موفقیت شما بستگی به تلاش شما دارد نه اقبال شما پس برای راهنمایی شما عزیزان  و برای اینکه در فرستادن، دریافت یا ذخیره اطلاعات به ذهنتان موفق تر باشد شما را با هفت قانون طلایی موفقیت آشنا می کنیم. امتحان کنید تصمیم با شماست.

NLP مخفف عبارت برنامه ریزی عصبی کلامی  (Nero Linguistic Programming)  و یک تکنولوژی رفتاری است که شامل یکسری تکنیک ها، روش ها و اصول راهنما در مورد زندگی واقعی است. NLP   فقط یک قضیه علمی و نا کارآمد نیست.
N مخفف Nero  به معنای عصب یا سیستم عصبی (ذهن) است که تجربه ما به وسیله حواس پنج گانه از طریق آن ایجاد می گردد.


L مخفف Linguistic  به معنای زبانی یا سیستم های زبانی یا سیستم های ارتباطی غیر کلامی دیگر است که علائم عصبی از طریق آنها به کد تبدیل شده و سپس سازماندهی گردیده و مفهوم را ارائه می دهند. یعنی از طریق این سیستم، فرآیندهای عصبی ذهن به شکل کد گذاری شده منظم و دارای معنی می شوند و سپس از طریق زبان، سیستم های ارتباطی و سیستم های سمبولیک (مثل گرامر، ریاضیات، موسیقی و علامت ها) به منصه ظهور می رسند.


P مخفف Programming  به معنای برنامه ریزی است؛ یعنی ایجاد توانایی استفاده کردن از برنامه هایی که در سیستم عصبی خود میریزیم تا به نتایج مطلوب و خاص برسیم (ارتباط با خود)

بیایید با شاد بودن زندگی زیباتری را سهیم باشیم، در حالی که کارهایی هم هست که برای شادتر بودن، هیچ وقت و در هیچ شرایطی نباید از برنامه زندگی ما حذف شود.

هفت قانون طلایی:

قانون اعتقادات
 به هر چیز که اعتقاد داشته باشید چه درست چه نادرست، بر قسمت نیمه هوشیار ذهن تأثیر می گذارد و با دقتی حیرت آور به عینیت در می آید. هر امر باید ابتدا در غالب اعتقاد درآید تا به آن عمل شود.

قانون انتظارات
هر آنچه که انتظارش را می کشید به سرتان می آید. مثلاً اگر انتظار یک زندگی خوب و موفق را می کشید، همان را خواهید داشت و برعکس. پس اگر هر عملی که انجام دهید از آن انتظار مثبت داشته باشید، نتیجه مثبت خواهید گرفت. حتماً تأثیر این قانون را در زندگی روزمره زیاد دیده اید.

سعی کنید در ایام تابستان، کتاب های علمی و کتاب های مربوط به رشته تحصیلی یا شغلی را که دوست دارید بخوانید و اطلاعات عمومی قوی در هر زمینه ای (مخصوصا در زمینه های مورد علاقه تان) داشته باشید چون بعد از یک انتظار کوتاه و در یک چشم به هم زدن باید خود را برای کنکور سال بعد آماده کنید.

قانون جاذبه
 منفی ها، منفی ها را جذب می کنند و مثبت ها، مثبت ها را. افراد با ذهنیت منفی، اشخاص منفی را جذب می کنند و برعکس، افراد با ذهنیت مثبت، اشخاص پر انرژی و مثبت اندیش را.

هفت قانون طلایی nlp برای موفقیت

 قانون جانشینی
 ذهن نیمه هوشیار در یک لحظه می تواند فقط به یک وجه از قضیه فکر کند (مثبت یا منفی). یعنی زمانی که می خواهیم به جنبه مثبت کاری فکر کنیم قادر نیستیم در همان لحظه جوانب منفی آن را هم بسنجیم. مگر آنکه جنبه منفی جانشین وجه مثبت شود.

قانون کارما
 آدمی تنها آنچه را که می دهد باز می ستاند. بازی زندگی، بازی بومرنگ هاست. پندار و کردار و گفتار انسان دیر یا زود با دقتی حیرت انگیز به خود او باز می گردد.

هفت قانون طلایی nlp برای موفقیت

کارما واژه ای است سانسکریت به معنای «بازگشت». آنچه که آدمی بکارد، همان را درو خواهد کرد. بسیاری از مردم از این واقعیت غافلند که هدیه دادن نوعی سرمایه گذاری است و اندوختن از سر حرص و احتکار جز تنگ دستی عاقبتی ندارد.

قانون بخشایش
این قانون می گوید خطا های خود و دیگران را فراموش کنید و ببخشید. فراموش کردن خطا های خود این حسن را دارد که تصویر ذهنی شخص از خود، مخدوش نمی شود.

هر اندیشه خشک و محدود کننده ای مثل مقصر دانستن خود، یا کینه و ناراحتی داشتن از دیگران بر ذهن نیمه هوشیار اثر گذاشته، مانع پیشرفت می شود.

سعی كنید آنچه را كه می آموزید به دیگران هم یاد بدهید. این كار تأثیر بسیار زیادی در یادگیری شما دارد. (علاوه بر آنكه به دوستانتان هم كمك كرده اید.)

 قانون پرهیز از تردید و هراس
جز تردید و هراس هیچ چیز نمی تواند میان انسان و آرمان هایش فاصله ایجاد کند. اگر انسان بدون دلهره، برای تحقق آرزو هایش تلاش کند، بی درنگ برآورده خواهد شد.
ترس، دشمن بزرگ بشر است. ترس از تنگدستی، ترس از بدبختی، ترس از شکست، ترس از بیماری، ترس از دست دادن و...

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی