تبیان، دستیار زندگی
خواندن کتاب، مجله و روزنامه را به عادتی برای دانش آموزی که تازه وارد مدرسه شده است تبدیل کنید. با او به خرید بروید و با مشارکت یکدیگر کتاب های مورد علاقه اش را تهیه یا او را در یک کتابخانه عضو کنید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویت فرهنگ کتابخوانی

خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

تقویت فرهنگ کتابخوانی

خواندن کتاب، مجله و روزنامه را به عادتی برای دانش آموزی که تازه وارد مدرسه شده است تبدیل کنید.

با او به خرید بروید و با مشارکت یکدیگر کتاب های مورد علاقه اش را تهیه یا او را در یک کتابخانه عضو کنید. مطالعه در حوزه های مختلف می تواند برای آنها فواید آموزشی بسیاری را فراهم آورد. همچنین او را برای شرایط و انتخاب های آینده آماده می سازد و مهارت های تحصیلی اش را تحت الشعاع قرار می دهد.

کتاب را باید همانند یک اسباب بازی در نظر بگیرند و آن را لمس کنند، با آن بازی کنند و درآن جست و جو کنند. این یک نیاز بنیادین است تا، هنگامی که بزرگ تر شدند، کتاب را چیزی کسل کننده نپندارند

مجبورکردن دانش آموزان به خواندن کتاب اشتباهی بسیار بزرگ است، باید تلاش کرد آنها به میل خود مطالعه کنند و این رغبت زمانی پدیدار می شودکه آنها مطالعه را عاملی برای خوشنودی خود بدانند.

مشاوره و بازدید از کتابخانه ها می تواند برای آشنایی با کتاب و درونمایه های مناسب بسیار سودمند باشد. بیش تر وقت ها، ما کتاب های مناسب سن و وضعیت آنها را نمی شناسیم.

اجازه دهیم خود دانش آموزان کتابشان را انتخاب کنند، آنها باید خود کتاب مورد علاقه شان را که با احساسات و نیازهای آنها بیش ترسازگاراست، انتخاب کنند.

اما همیشه باید محتوا و واژگان کتاب ها را بررسی کرد تا مناسب سن آنها باشند. این کار به آنها کمک خواهد کرد تا شیوه انتخاب کتاب را که برای دانش آموزان بسیار دشواراست، فراگیرند.

بزرگتر ها هم باید مطالعه کنند، اگر مایلیم فرزندان مطالعه کنند، آنها باید ببینندکه ما بزرگتر ها نیز مطالعه می کنیم، زیرا معمولاً آنها رفتار و عمل بزرگترهای پیرامون خود را تقلید می کنند.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم:نیلوفر یاقوتی