تبیان، دستیار زندگی
تمایل به عضویت در گروه های دوستی: گروه دوستی همسالان امكاناتی برای مشاوره، یادگیری مهارت های جمعی، كسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشكلات و احساسات بلوغ، كنترل رفتار و روابط عاطفی دهد. گروه های دوستی به بهبود روا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازها و رفتارهای جدید نوجوان هنگام بلوغ به تناسب سن

نیازها و رفتارهای جدید نوجوان هنگام بلوغ به تناسب سن

شوون رفتاری جدید
بلوغ به تناسب سن نیازها و رفتارهای جدید برای نوجوان می آفریند كه بخشی از آنها به اختصار به این شرح است:

تمایل به عضویت در گروه های دوستی: گروه دوستی همسالان امكاناتی برای مشاوره، یادگیری مهارت های جمعی، كسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشكلات و احساسات بلوغ، كنترل رفتار و روابط عاطفی گسترده تر در اختیار نوجوان قرار می دهد. گروه های دوستی به بهبود روابط عاطفی و اجتماعی و سازگاری وی كمك می كند و نوجوان را در معرض تعامل انسانی و دلخواه قرار می دهد. افراد در سن بلوغ دوستانی را ترجیح می دهند كه هوش، شكل ظاهری، استعدادهای ویژه و توانایی جلب جنس مخالف را داشته و انعطاف پذیر و مهربان و مشتاق باشند. یك دوست چه الگو باشد و چه نیاز به كمكی داشته باشد یا حتی حس همذات پنداری ایجاد كند، برای نوجوان محترم است. نوجوان در دوره بلوغ نسبت به گروه دوستانش تعصب دارد و بدون قضاوت آنها را افرادی شایسته و لایق می پندارد.

تحرك: نوجوان سرشار از انرژی است. بخشی از این انرژی كه از سوخت و ساز ویژه بدن وی ناشی می شود در راه انگیزش جنسی صرف می شود و بخش دیگر به صورت مبارزه طلبی، پرخاشگری، حادثه جویی، سركشی، عصیان و حرافی تجلی می یابد. در این باره ورزش بهترین روش تخلیه انرژی محسوب می شود كه سلامت جسم و روح وی را به ارمغان می آورد.

نداشتن تعادل رفتاری: تغییرات پر دامنه و سریع بلوغ موجب می شود نوجوان تقدم و تاخر كارهایش را از دست بدهد. او نمی تواند برای روزمرگی اش اولویت خاصی را برگزیند و از این رو ممكن است در امور درسی اش به افت و بی انگیزگی دچار شود. یا برای مثال، تعادلی منطقی میان ساعات بازی و خوابش برقرار كند. ممكن است انرژی زیادی برای یكی از فعالیت های روزمره صرف كند و از كارهای دیگر باز ماند. كمك و مشاوره والدین در این باره ضروری است.

بدبینی و شك: ارزش قائل شدن بیش از اندازه و مطلق برای هنجارهای اخلاقی و احتمالا نیافتن آنها در رفتار و كردار والدین و اطرافیان احساسات نوجوان را برمی انگیزد و او را به شك و تردید دچار می كند. این تردید و بدبینی پس از آن ممكن است به رذایل اخلاقی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الكلی، رفتارهای پر خطر جنسی یا حتی اعتیاد به مصرف قرص های آرامبخش منجر شود. هدایت نوجوان، بازآفرینی ارزش ها و كمك به وی برای درونی كردن آنها در این باره شیوه ای كارآمد است.

توجه بیش از اندازه به اندام و ظاهر: توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما فراموش نكنیم افراط در آن كه از بیكاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزه های كاذب از سوی دیگران ناشی می شود، ممكن است به بیماری های روحی و روانی، توهم و تلقیات نادرست درباره اندام و ظاهر منجر شود.

عقاید نادرست و رفتارهای نامناسب: تازه بالغان بیشتر در میان جمع رفتار مناسبی ندارند یا سخنان نسنجیده به زبان می آورند. حتی ممكن است بیش از اندازه منزوی و گوشه گیر باشند و به افكار و عقایدی در تایید آن دست یابند.

صحبت و مشاوره با نوجوانان و شركت دادن آنها در مناسبات و اجتماعات فامیلی می تواند از طریق تقویت مهارت های ارتباطی تاثیری مثبت بر عقاید و رفتار آنان ایجاد كند.

نداشتن انگیزه و ترسیم نكردن آینده ای روشن: طبق تحقیقات انجام شده میان یاس از آینده در دوران نوجوانی و تكامل شخصیت با بزهكاری اجتماعی رابطه ای معنادار وجود دارد. معضلات اجتماعی اصلی ترین متهم این یاس شخصیتی است و از آنجا كه حل این معضلات وسیع به راحتی امكان پذیر نیست تنها روش موجود برای جلوگیری از افسردگی و بدبینی به آینده در نوجوان، جانبداری از او در برابر مشكلات فراگیر جامعه و همزمان انگیزش منطقی وی برای غلبه بر آنهاست. باید به نوجوان كمك كرد تا دنیا را به اندازه نیاز بشناسد، خویشتن را دوست بدارد و جایگاهی منطقی و عقلانی برای خویش در جامعه پیرامون تصویر كند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان