تبیان، دستیار زندگی
زندگی امروز حاكی از ایده های نوینی است كه مبتنی بر پرورش تفكر و استدلال افراد می باشد. ایجاد عادت به تفكر و استدلال در كودكان به وسیله پرورش خلاقیت امكان پذیر است و این امر برعهده خانواده و مدرسه است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکوفایی خلاقیت دانش آموز نابینا

دانش آموز نابینا

زندگی امروز حاكی از ایده های نوینی است كه مبتنی بر پرورش تفكر و استدلال افراد می باشد. ایجاد عادت به تفكر و استدلال در دانش آموزان به وسیله پرورش خلاقیت امكان پذیر است و این امر بر عهده خانواده و مدرسه است.

خلاقیت به كارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یك فكر و مفهوم جدید است لذا برای خلاق بودن باید آنگونه فكر كرد كه دیگران فكر نمی كنند.

دانش آموزی كه دچار آسیب بینایی است ممكن است دوره های حساس رشد را به خوبی طی نكند و با مشكلات اجتماعی و عاطفی بسیاری مواجه شود. بینایی، انگیزه تعامل با دیگران و كشف محیط را در كودك ایجاد می كند، بنابر این ضروری است كه والدین و مربیان این كودكان، محیط را برای پرورش همه جانبه آنان مهیا سازند و حتی می توان انتظار را از این حد نیز فراتر برد و با اتخاذ روش هایی ساده به پرورش خلاقانه آنان پرداخت.

راه های گوناگون و متنوعی برای پرورش خلاقیت در كودكان وجود دارد كه تقریباً تمام آن ها برای كودكان آسیب دیده بینایی نیز كاربرد دارد، برخی از این راه ها عبارتند از:

۱) تشویق آن ها به طرح سوال ها و پاسخ های عجیب و غریب كه سبب ارتقای رفتار خلاق و تعمیم آن به سایر زمینه های زندگی می گردد.

۲) آموزش مهارت های پژوهشی، حل مسئله و طرح مسئله. كسب این مهارت ها به كودكان كمك می كند تا در عرصه های مختلف زندگی بتوانند مسائل و مشكلات را به طور عاقلانه حل كنند.

۳) تشویق و ترغیب كودكان به انجام كارهای متنوع هنری. هنر به كودك آرامش می بخشد، روح كنجكاوی، تحقیق و سازندگی را در او بیدار می كند و فرآیند سازندگی، خلاقیت، تولید و آفریندگی را در وی به وجود می آورد.

۴) آموزش روش مطالعه خلاق و خواندن قصه های متنوع و ناتمام. قصه های ناتمام ذهن كودك را به چالش می اندازد و پایان های متفاوتی را در ذهن او به تصویر می كشد.

دانش آموز نابینا

۵) نوشتن قصه و داستان و خاطره با موضوعات مختلف.

۶) نوشتن، استفاده و كاربرد كلمات و تولید واژه ها و تركیب آن به ذهن كودك انسجام و نظم و ارتقاء می بخشد.

۷) تدارك فرصت هایی برای كسب تجارب متنوع جهت خودآموزی و یادگیری اكتشافی. این فرصت ها در برخورد با اشیاء، افراد، موقعیت ها و شرایط می تواند لذت بخش و توام با تجارب دست اول باشد.

۸) اهمیت دادن به بازی های كودكان و ایجاد فرصت هایی برای بازی های خلاقانه. كودك برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفكر می باشد و بازی خمیرمایه این تفكر و اندیشه است.

گفتنی است انگیزه بالا، كنجكاوی فراوان، پشتكار و انضباط در كارها و افزایش جرأت و چالش پذیری از ویژگی های افراد خلاق است كه با روش های فوق می توانیم در كودكان تقویت كنیم و شاهد انجام كارهای خلاق توسط خود كودكان باشیم زیرا افراد خلاق و صاحب اندیشه نو، گرانبهاترین سرمایه های جوامع محسوب می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: آفتاب
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا