تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب، شما را با برخی اقداماتی که می‎توانید برای ارتقای کیفی درس خواندن دانش آموزان انجام دهید آشنا می‎کنیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های درسخوان شدن(1)

مدرسه

در این مطلب، شما را با برخی اقداماتی که‌ می‎توانید برای ارتقای کیفی درس خواندن دانش آموزان انجام دهید آشنا‌ می‎کنیم.

برخی دانش آموزان، بر خلاف هوش و استعدادی که در خانه و سایر فعالیت‌‌های خانوادگی از خود نشان‌ می‎دهند، در مدرسه عملکرد خوبی ندارند. ممکن است شما از باهوش بودن فرزندتان مطمئن باشید و بارها نشانه‌های آن را شخصا مشاهده کرده باشید، اما با دیدن نمرات نامطلوب در کارنامه او، در این باور خود شک‌ می‌‌کنید و در واقع دچار سردرگمی و ابهام‌ می‌‌شوید.

اگر چنین مشکلی در خانه شما وجود دارد، شاید زمان آن رسیده باشد که شما خود دست به کار شده و برای حل آن اقدام کنید. شاید تصور شما چنین باشد که این مشکلی است که باید توسط فرزندتان و اولیای مدرسه حل شود اما واقعیت این است که شما نیز در بهبود عملکرد دانش آموز در مدرسه نقش زیادی دارید. در ادامه، شما را با برخی اقداماتی که‌ می‌‌توانید برای ارتقای کیفی درس خواندن دانش آموز انجام دهید آشنا‌ می‌‌کنیم.

مشکل فرزندتان را ریشه‌یابی کنید

یکی از علل اصلی عملکرد ضعیف در مدرسه، احساس ضعف و پایین بودن اعتماد به نفس توسط دانش آموز است. ممکن است دانش آموز احساس کند که او هر چه تلاش‌ می‌‌کند و هر کاری که‌ می‌‌کند، به هر حال به موفقیت نمی‌‌رسد و نه‌ می‌‌تواند رضایت معلمش را کسب کند، نه رضایت والدینش را.

اگر‌ می‌‌خواهید به فرزندتان کمک کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

درسی که فرزندتان در آن نیاز به کمک دارد را شناسایی کنید. همچنین شما‌ می‌‌توانید از فرزندتان راجع به درس‌هایی که در آن‌‌ها مشکل دارد بپرسید. از او بخواهید حس خود را راجع به آن درس‌‌ها برای شما بگوید. توجه داشته باشید که در این مورد، شما باید به حرف فرزندتان دقیق و کامل و به صورت فعال گوش کنید. صرفا شنیدن حرف‌‌های او کافی نیست بلکه شما باید به حرف‌‌های او گوش دهید. در این حین، رفتاری صبورانه و سازنده داشته باشید.

اگر برای فرزندتان معلم خصوصی گرفته‌اید اما او همچنان عملکردی ضعیف دارد، بدانید که مشکل او هوش و یادگیری نیست، بلکه به احتمال خیلی زیاد مشکل او رفتار و نگرشی است که در خصوص درس و یادگیری دارد.

مدرسه

ممکن است فرزندتان معلمش را دوست نداشته باشد، یا از یک مشکل فیزیکی، نظیر ضعف بینایی و در نتیجه سردرد و سرگیجه رنج ببرد. همه این عوامل‌ می‌‌توانند در کیفیت یادگیری و نهایتا عملکرد دانش آموز در مدرسه تاثیر بگذارند. این عوامل را شناسایی کرده و برای رفع آن ها اقدام کنید.

معمولا والدین پس از صرف وقت و هزینه برای دانش آموز، انتظار دیدن نتایجی چشمگیر را دارند. اما زمانی که نمرات دانش آموز بهبود پیدا نمی‌‌کنند، پدر و مادر ناخودآگاه دچار ناامیدی و گاه حتی عصبانیت‌ می‌‌شوند. اما توجه داشته باشید که معمولا ضعف درسی یک علت واحد و مشخص ندارد و باید علاوه بر صبر، نگاه جامعی نسبت به این موضوع داشت.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: کودک امروز
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا