تبیان، دستیار زندگی
ما به عنوان والدین باید همه کار بکنیم تا یک سیستم باور قوی در بچه ها ایجاد کنیم تا آن ها را نسبت به موفق شدن در زندگی نه فقط در چارچوب استانداردها و خواسته های معمول، ترغیب کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکالیف زیاد و دانش آموزان

تکلیف مدرسه

به دانش آموزان حتی در زمان تعطیلات هم تکالیف خانگی می دهند و گاهی احساس می کنید که فرزندتان یک ماشین انجام تکالیف شده و شما و همسرتان نهایت تلاشتان را می کنید تا به او در تمام کردن تکالیفش کمک کنید. شاید در خیلی از تعطیلات آخر هفته به خاطر همین تکالیف او نتوانسته باشید از خانه بیرون بروید. خیلی از مدارس دلیل این اقدام را بالا بردن سطح بچه ها و سطح مدرسه در رقابت با مدارس دیگر عنوان می کنند.

اما این سوال هم مطرح می شود که اگر دانش آموزی شرایط خاصی داشته باشد چه کار باید بکند. و موضوع اعتماد به نفس او چه می شود؟ این حجم تکالیف روی او چه تاثیری می گذارد؟ والدین در این شرایط چند معلم کمکی و متخصص باید استخدام کنند و اگر بودجه آن ها اجازه چنین کاری را ندهد چه اتفاقی می افتد؟

من پسرم را مجبور کردم با وجود حجم بالای تکالیف مدرسه اش، در چند فعالیت غیر درسی بعد از مدرسه شرکت کند و از اینکه او توانسته در  این کلاس ها به موفقیت های قابل توجهی برسد، خوشحالم.

خودم علاقه زیادی به تئاتر دارم و این علاقه را به فرزندم هم منتقل کرده ام. این علاقه ایی مشترک در هر دوی ماست و می توانیم با هم از رفتن به تئاتر در اوقات فراغت لذت ببریم. زمانی که من دبیرستان و دانشگاه می رفتم، همین اندازه به تئاتر علاقه داشتم و در کلاس های تئاتر هم شرکت می کردم و خاطره های خوبی از آن دارم. برای اجراهای تئاتر باید زبان های خارجی یاد می گرفتم و آن چالش ها و تجربه ها را واقعا دوست داشتم.

تکلیف مدرسه

در حالی که می خواهم پسرم تجربه تحصیلات آکادمیک خوبی داشته باشد، می دانم که مسایل خیلی مهمتری از نمرات کلاسی در زندگی وجود دارند. ایجاد این حس اعتماد به نفس در بچه  بیشتر از منابع دیگری غیر از مدرسه حاصل می شود. به عنوان والدین باید همه کار بکنیم تا یک سیستم باور قوی در بچه ها ایجاد کنیم تا آن ها را نسبت به موفق شدن در زندگی نه فقط در چارچوب استانداردها و خواسته های معمول، ترغیب کند.

بعضی از افراد خیلی موفق و راضی دست به اختراعات و ابداعاتی در زندگی می زنند که زندگی آن ها را از دیگران متمایز می کند. در هر عرصه ایی در زندگی، بچه ها می توانند استعدادها و توانایی های خود را به معرض نمایش بگذارند و هر چه پسر من احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد، انگیزه بیشتری برای اینکه در مسیر درست در دنیا حرکت کند، پیدا می کند و دیگر مجبور نیست فقط و فقط در چارچوب آنچه مدرسه به او تحمیل می کند، حرکت کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: نی نی بان
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا