تبیان، دستیار زندگی
چشم یکی از مهمترین و زیباترین نعمت های خدادادی است. باید نسبت به این موهبت الهی حساس بود و برای حفظ سلامتی آن کوشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ضعیف شدن چشم‌های فرزندتان جلوگیری کنید

جدی بگیرید

از ضعیف شدن چشم‌های فرزندتان جلوگیری کنید

قابل توجه والدین، اگر فرزندتان به نظر شما بد نگاه می‌کند، چشم‌ها را جمع می‌کند، از نور فراری است، دائم چشم‌هایش را لوچ می‌کند، یک جسم را خیلی از نزدیک نگاه می‌کند، چشم‌ها را مرتب به هم می‌زند، چشم‌ها را می‌مالد یا چشم‌هایش قرمز است باید توجه شما را برانگیزد و در چنین حالت‌هایی او را فوراً پیش چشم پزشک ببرید. در صورتی که نزدیک بینی در خانواده وجود دارد باید حتماً با پزشک مشورت کنید، چون ضعف چشم زمینه ارثی نیز دارد.

در صورتی که کودک از نظر انحراف و افتادگی پلک و به طور کلی از نظر ظاهر چشم مشکلی نداشته باشد و در انجام کارهای روزمره دچار مشکل بینایی نباشد، بهترین سن معاینه جهت اطمینان از سلامت بینایی سن 4 تا 7 سالگی می‌باشد. به خاطر اینکه شیوع تنبلی چشم در این سنین زیاد است و در صورت عدم درمان به موقع در این سنین بینایی کودک دچار صدمات جبران ناپذیری می‌شود.

ساده اما موثر

هر چه سن بالاتر می‌رود کودکان راحت‌تر به مشکلات خود پی می‌برند و درباره آن‌ها صحبت می‌کنند؛ مثلاً یک کودک ده ساله به راحتی می‌گوید که تار می‌بیند یا چشم‌هایش می‌سوزد. با این حال چون هدف جلوگیری از ضعیف شدن و مشکلات چشم‌هاست، معاینه همه کودکان حداقل سالی یک‌بار توصیه می‌شود.

بچه‌ها در سنین ده تا پانزده سال، خصوصاً در فصل تابستان، زمان زیادی را بیرون از منزل به بازی می‌گذرانند؛ از آنجا که نور آفتاب در بیماری‌های چشمی مانند قرمزی و سوزش چشم موثر است پیشنهاد می‌شود که بین ساعات ده تا چهار بعد از ظهر بیرون از منزل نباشند یا در سایه بازی کنند. همچنین در بقیه ساعات روز (حتی روزهای ابری) حتماً از عینک آفتابی استاندارد و کلاه آفتابی استفاده شود.

از ضعیف شدن چشم‌های فرزندتان جلوگیری کنید

برای خرید عینک آفتابی به مکان‌های فروش معتبر مراجعه کنید و قبل از آن با یک کارشناس بینایی‌سنجی در این باره مشورت نمایید. هیچ وقت از دست فروش‌ها و مغازه‌های نامعتبر عینک آفتابی نخرید. اگر به مسافرت یا مکانی می‌روید که گرد و خاک وجود دارد بهتر است به فرزندتان توصیه کنید که چشم‌هایش را هر چند ساعت یک‌بار بشوید. این مورد را نیز تذکر دهید که هنگام مطالعه، نور مناسب و فاصله کتاب 30-40 سانتی متر می‌باشد.

تماشای تلویزیون و کار با رایانه باعث ضعیفی چشم نمی‌شود؛ فقط گاهی ممکن است در اثر تماشای زیاد تلویزیون به خصوص از فاصله نزدیک و یا کار زیاد با رایانه چشم‌ها دچار خستگی و سوزش شوند. بعد از کار با رایانه و تماشای تلویزیون از کودک بخواهید 10-15 دقیقه به 3 متر دورتر نگاه کند. (همه می‌توانند این کار را انجام دهند) با این عمل چشم قدرت خود را بازیابی خواهد کرد.

دو تصور غلط در مورد معاینه چشم وجود دارد. یكی اینكه اگر خوب می‌بینید نیازی به معاینه چشم ندارید و دیگری «تست بینایی» همان معاینه چشمی است. باید توجه داشت كه اپتومتری یا بینایی سنجی علم مراقبت‌های بینایی می‌باشد و علاوه بر تست بینایی، چشم را از نظر بیماری‌های دیگری كه ممكن است علائم زودرس نداشته باشند ولی نیاز به درمان زودرس دارند معاینه می‌کند. در نتیجه معاینه كامل چشمی بسیار بیشتر از یك تست بینایی است.

از طبیعت کمک بگیرید

از ضعیف شدن چشم‌های فرزندتان جلوگیری کنید

می‌توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی به سلامت چشم‌ها کمک کرد و جلوی ضعیف شدن آن‌ها و دیگر بیماری‌های چشم را گرفت. یکی از این مواد غذایی هویج است و تمام موادی که سرشار از ویتامین آ هستند. در مورد هویج توصیه می‌شود که با شیر میل شود چون چربی موجود در آن به جذب بیشتر این ویتامین کمک می‌کند. حتماً منابع ویتامین سی را می‌شناسید (مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی...) این ویتامین، جلوی آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و از سلول‌ها محافظت می‌کند. البته عدس که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده، برای قدرت بینایی و جلوگیری از ضعف چشم بسیار مفید است.

از ضعیف شدن چشم‌های فرزندتان جلوگیری کنید

نتیجه گیری

بچه‌ها به خاطر کنجکاوی‌های بسیار، در معرض آسیب‌های چشمی زیادی قرار دارند که ممکن است در اثر این بازیگوشی‌ها (بازی با ترقه، آتش بازی، نگاه کردن به جوشکاری و...) سلامت چشمانشان را از دست بدهند. هوشیاری به موقع و نصایح والدین می‌تواند جلوی بسیاری از این آسیب‌ها را بگیرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاطمه رضایی گلستان

تنظیم: علی سرمدی