تبیان، دستیار زندگی
همه‌ی ما دوست داریم فرزندانی مسئولیت پذیر داشته باشیم؛ اما چطور می‌توانیم اطمینان یابیم که فرزندانمان این درس‌ها را به خوبی آموزش می‌بینند؟ ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می‌خواهم مسئولیت پذیر باشی

می‌خواهم مسئولیت پذیر باشی

همه‌ی ما دوست داریم فرزندانی مسئولیت پذیر داشته باشیم؛ اما چطور می‌توانیم اطمینان یابیم که فرزندانمان این درس‌ها را به خوبی آموزش می‌بینند؟

امروزه والدین بسیارى از ناتوانى و مسئولیت نپذیرفتن فرزندشان شكایت می‌کنند و مرتب فرزندشان را سرزنش نموده و او را مورد انتقاد و تنبیه قرار می‌دهند. داشتن كودكى مسئولیت پذیر آرزوى هر پدر و مادرى است و والدین به علت داشتن فرزندى بردبار به خود می‌بالند.

اگر فرزند شما توجه كافى به مسئولیت‌هایی كه به او واگذار می‌شود، ندارد سعى كنید به جاى انتقاد و تنبیه، روحیه مسئولیت پذیرى را در او پرورش دهید.

براى این كار ابتدا سعى كنید رفتارى داشته باشید كه از فرزندتان انتظار دارید. درباره روحیه مسئولیت پذیرى و تلاش براى انجام درست وظایف با او صحبت كنید. این نكته را به یاد داشته باشید كه تعلیم بردبارى و مسئولیت پذیرى به مرور زمان صورت می‌گیرد و شما نمی‌توانید در یك لحظه از كودكتان فردى مسئول و سخت‌کوش بسازید. وقتى ناتوانى یا حتى كوتاهى كودك را در مقابل انجام وظایفى كه به او سپرده شده می‌بینید، به جاى سرزنش در مورد نوع رفتارش با او صحبت كنید.

از او بخواهید دامنه توجه اش را گسترش دهد. به او بیاموزید براى انجام مسئولیتى كه به او سپرده‌اید تمركز و از توانایی‌هایش استفاده كند. به او بگویید كه از نظر شما فرد توانایى است و مطمئن هستید می‌تواند كارى كه به او سپرده شده را انجام دهد. از او حمایت كنید و به وی احترام بگذارید. فرزند خود را تشویق كنید در اجتماع حضور بیشترى داشته باشد و به دیگران كمك كند. به او بیاموزید در كارهاى گروهى شركت كند. به او كمك كنید تا درك درستى از فعالیت‌های گروهى با همسالان خود بیابد.

می‌خواهم مسئولیت پذیر باشی

اگر او به این درك درست برسد می‌آموزد كه باید به دیگران احترام بگذارد و مسئولیت‌های خود را به درستى انجام دهد. هیچ گاه به او نگویید ما همه مانند یكدیگر هستیم چون ما واقعاً با هم تفاوت داریم.

به او بگویید ممكن است بتواند كارى را بهتر از همسالان دیگرش انجام دهد همان گونه كه گاهى آن‌ها بهتر از فرزند شما كارى را انجام می‌دهند.

زمانى كه فرزندتان توانست از عهده مسئولیت خود برآید، می‌توانید جایزه‌ای براى او در نظر بگیرید اما باید زمان و مكان درستى را براى جایزه دادن انتخاب كنید؛ طورى كه او متوجه نتیجه خوب كارى كه انجام داده بشود.

می‌خواهم مسئولیت پذیر باشی

در نهایت،10 نکته برای داشتن فرزندانی مسئولیت پذیر

1) وقتی می‌بینید جایی احساس مسئولیت کرده‌اند، آن را بر زبان بیاورید.

2) هر از گاهی در مورد مسئولیت پذیری با آنان صحبت نمایید.

3) وقتی اشتباه می‌کنند، عواقبی برای آن‌ها در نظر بگیرید.

4) از همان بچگی بعضی از کارها را به آنان واگذار کنید.

5) خودتان الگوی مسئولیت پذیری برای فرزندانتان باشید.

6) باور داشته باشید که کودکانتان مسئولیت پذیر هستند.

7) در این باره از دیگران هم راهنمایی و کمک بگیرید.

8) به آن‌ها یاد بدهید که مسئولیت پذیر باشند.

9) از کودکی به آن‌ها پول توجیبی بدهید.

10) گاهی برای کارهایشان پاداش بگذارید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا