تبیان، دستیار زندگی
تفریح‌های سالمی مانند کوه نوردی؛ پیاده روی در پارک‌ها و جنگل ها ی اطراف شهر؛ بازی‌های پر تحرک مانند: فوتبال؛ والیبال و... با خانواده از جمله برنامه‌هایی است که در فصل تابستان بیشتر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان و دغدغه‌هایش...

نقش والدین برای پرکردن اوقات فراغت کودکان درتابستان:

مادر احسان شروع به خواندن برنامه‌ی بلندبالایی که ازقبل تدارک دیده بود نمود: صبح روزهای زوج کلاس شنا، عصر روزهای زوج کاراته، روزهای فرد هم تقویتی زبان، ریاضی و... احسان که گیج و سردرگم شده بود با ناراحتی به مادر نگاه می‌کرد!

پدر که درحال مطالعه روزنامه بود سراز روی روزنامه برداشت و تنها با یک کلام تمام حرف های ناگفته پسرش رابر زبان آورد:  " فکرنمی کنی با این برنامه ریزی بی هدف بچه رو از علاقه ش دورمی کنی؟"

باحرف پدر، چشم های احسان ازشادی برقی زد و گفت: "آره بابا جون، من دوس دارم برم کلاس رباتیک. تازه مدرسه هم یه دوره ی آموزشی رباتیک توی تابستون گذاشته و..."

مادراحسان که گویی ازحرف های آن ها تعجب کرده بود حرف پسرش را ناتمام گذاشت:" مگه نمی‌بینی پسرعمه ات تابستونا ده جور کلاس مختلف می ره؟ من کلی رو این برنامه فکر کردم."

پدرسری تکان داد و گفت:" اما این مهمه که احسان به کاری که می خواد دنبال کنه علاقمند باشه نه این که با اجبار وقت فراغتش پر بشه..."

تابستان و دغدغه‌هایش

آری، با این مقدمه دریافتید که دغدغه‌ی بسیاری از والدین مثل پدر و مادر احسان پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها در تابستان است. بنابراین پدر و مادرها از همین امروز می‌توانند برای پر کردن اوقات فراغت کودکان به طور منظم و هدفمند برنامه ریزی نمایند.

برنامه ریزی آن ها برای اوقات فراغت باید با مشورت و نظر فرزندان صورت گیرد، نه فقط با اعمال نظر والدین؛ در غیر این صورت، مهم‌ترین مشخصه مفهوم اوقات فراغت، یعنی نبود الزام، کمرنگ می‌شود و در نتیجه کارکردهای مطرح شده جایگاه خویش را از دست می‌دهند. والدین همواره باید نقش راهنما داشته و فرزندان را با توجه به علایق و دلبستگی هایشان جهت پرورش استعدادشان یاری نمایند.

برخی از والدین بچه‌ها را به کلاس‌های متعدد تقویتی و ورزشی می‌فرستند و موجب خستگی آن ها می‌شوند. کلاس‌های تابستانی باید مطابق علاقه و نظر فرزندان باشد؛ ضمن این که بخشی از وقت کودکان نیز باید با والدین بگذرد و بخشی به تفرح و سرگرمی.

تابستان و دغدغه‌هایش

تفریح‌های سالمی مانند کوه نوردی؛ پیاده روی در پارک‌ها و جنگل های اطراف شهر؛ بازی‌های پر تحرک مانند: فوتبال؛ والیبال و... با خانواده از جمله برنامه‌هایی است که در فصل تابستان بیشتر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

پدر و مادرها باید نظارت دقیق و حساب شده‌ای بر اوقات فراغت فرزندان داشته باشند و حتی بیش از آنچه به دوران تحصیل آن ‌ها در مدرسه توجه می‌کنند، باید به برنامه ریزی روزهای تابستان همت گمارند.

پر نبودن اوقات فراغت، سبب دل زدگی کودکان از تحصیل و افت تحصیلی می‌شود. نوجوانی که اوقات فراغت، اعم از روزهای تعطیل یا اوقات خارج از مدرسه یا تعطیلات تابستانی را بدون برنامه، هدف و انگیزه در خانه یا کوی و برزن به بیهودگی بگذراند، افزون بر این که از بدآموزی محیط در امان نخواهد بود، به تنبلی و وقت کشی عادت خواهد کرد.

درضمن والدینی که بدون در نظر گرفتن نیازهای روحی، شرایط سنی و علاقه فرزندان خود، اوقات فراغت آنان را به شکل مستبدانه پر می‌کنند، نه تنها کمکی به شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان نمی‌کنند، بلکه سبب خستگی و کسالت روحی آن ها می‌شوند.

تابستان و دغدغه‌هایش

نکته آغازین این است که نام نویسی کودکان در کلاس‌های تقویتی- تفریحی و ورزشی شرط اول پر کردن اوقات فراغت آن‌ها نیست. حتی شرکت در کلاس‌های ورزشی به صورت فشرده نیز جدای از این که وقت کودک صرف رفت وآمد های مکرر به مراکز آموزشی و ورزشی و... می‌شود؛ ملزم شدن به حضور در ساعت مقرر مانند مدرسه وی را خسته می‌کند. پس هیچ گاه نباید اندیشید که تنها راه پر کردن اوقات فراغت فرزندان نام نویسی آن‌ها در کلاس‌های پر هزینه و... است.

کودک باید از ایام فراغت احساس نشاط داشته باشد و ناخود آگاه یادگیری در زمینه‌های مختلف در وی افزایش یابد. بنابر این پدر و مادرانی که علاقه دارند ضمن سرگرم شدن فرزندانشان یادگیری آنان را هم افزایش دهند لازم است موارد ذیل را رعایت نمایند:

  • امکان معاشرت کودک را با دوستان قابل اعتماد فراهم سازید و توصیه می‌شود به نحوی با خانواده دوستان ارتباط برقرار کنید.
  • کتاب‌هایی متناسب با علائق فرزندتان تهیه نمایید.
  • وقت بیش‌تری را به فرزند اختصاص دهید تا در نتیجه ارتباط متقابل، شناخت شما از همدیگر نیز بیشتر گردد.
  • بخشی از کارهای منزل را بنا به «انتخاب فرزندان» به آن‌ها و اگذار کنید.
  • امکانات تهیه کارهای دستی ارزان قیمت را در منزل فراهم آورید و خود نیز راهنمایی آن‌ها را عهده دار شوید.

پدر و مادر گرامی دوست فرزندانتان باشید و علاوه برعمیق تر شدن این رابطه دوسویه با کشف استعدادهای وجودش، او را به سوی کمال راهنمایی کنید.

خواهید دید که آن گاه چگونه فرزندتان شروع سال تحصیلی جدید را پرانگیزه تر و هدفمندتر از همیشه آغاز خواهد کرد و آینده‌ای تضمین شده در روابط کاری و اجتماعی خود در پیش خواهد داشت.


مرکز یادگیری سایت تبیان

مرتضی عرفانیان