تبیان، دستیار زندگی
حفظ و تداوم موفقیت بهترین عاملی است که می تواند در اجرای برنامه ی مدیریت کلاس به شما کمک نماید. اگر شما برای اجرای برنامه تان به سختی تلاش می کنید، دانش آموزان تان از زحمات شما قدردانی خواهند کرد ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشویق و پاداش دادن به دانش آموزان در کلاس

تشویق و پاداش دادن به دانش آموزان در کلاس

حفظ و تداوم موفقیت بهترین عاملی است که می تواند در اجرای برنامه ی مدیریت کلاس به شما کمک نماید. اگر شما برای اجرای برنامه تان به سختی تلاش می کنید، دانش آموزان تان از زحمات شما قدردانی خواهند کرد و حتی برای تداوم کارتان به شما ملحق می شوند. هم چنین این نکته بسیار مهم است که به منظور جلب توجه دانش آموزان به خطاها و عدم توفیق در اجرای مدیریت کلاس، به دانش آموزان آزادی نقد و بررسی دهید و حالت تلافی به خود نگیرید. در عوض به خاطر اصلاح اشتباهات از دانش آموزان خود تشکر کنید و بر اجرای قانون تاکید نمایید. مشاهده ی نقض قانون از سوی بهترین دانش آموزی که هرگز مشکلی ایجاد نکرده است، بسیار ناراحت کننده می باشد و تذکر به وی مشکل می باشد. با وجود این اگر شما در مورد این دانش آموز تبعیض قایل شوید دیگر دانش آموزانی که قبلا نسبت به عدم اجرای قانون مورد اعتراض واقع شده اند از شما دل خور می گردند.

رفتار خوب را پاداش دهید.

بیش تر اوقات دانش آموزانی که قوانین را رعایت نموده و با جدیت تلاش می کنند در کلاس نادیده گرفته می شوند، به ویژه اگر تمام کلاس پر سر و صدا باشد. لازم است تا از این گونه دانش آموزان تقدیر شود و به نحوی رفتار خوب آن ها را پاداش داد. پاداش دادن به طور مکرر باعث می شود تا آن پاداش که می تواند یک هدیه کوچک یا فرصت انجام یک فعالیت مورد علاقه دانش آموز باشد، اثر بخشی خود را از دست بدهد. معلم باید بداند چه زمانی رفتار مناسب دانش آموز را پاداش دهد تا باعث تقویت آن رفتار و تثبیت آن در دانش آموز بشود.

خود انضباطی را در دانش آموزان تقویت کنید.

یکی از مشکل ترین و مهم ترین وظایف یک معلم، تشویق نمودن دانش آموزان به گسترش خود انضباطی می باشد. دانش آموزانی که به کلاس شما می آیند زمینه های شخصیتی متفاوتی را در رابطه با مسئولیت پذیری و از خود گذشتگی دارند. یکی از بهترین روش های تشویق دانش آموزان به گسترش خود انضباطی در آن چه که از آن ها می خواهید، خود انضباطی خود شما می باشد. شما باید نقش یک الگو را برای دانش آموزان تان داشته باشید. هرگز نمی توانید اصرار کنید که دانش آموزان کارشان را سروقت تحویل دهند چرا که آن ها اگر خود شما به موقع سر کلاس حاضر نشوید آمادگی این کار را ندارند.

اگر نسبت به بعضی از دانش آموزان یا به طور اتفاقی بر قوانینی که خود وضع نموده اید، تعصب نشان ندهید، در این صورت نمی توانید از دانش آموزان بخواهید که از این قوانین پیروی کنند. اگر شما با دانش آموزان و دیگر همکارانتان محترمانه رفتار نکنید، نمی توانید از آنها بخواهید که به یک دیگر احترام بگذارند. بهترین روش تشویقی یک معلم موفق در مورد مسائل خود انضباطی خود معلم می باشد.

دانش آموز

روش دیگر در مورد تشویق به خود انضباطی تاکید بر رفتار دوستانه با یک دیگر می باشد. غیرممکن است که یک معلم بتواند از تمام اتفاقاتی که در کلاس می افتد، آگاه شود. با وجود این اغلب وقایع را می شنود و مشاهده می کند. نکته مهم این است که شما مانع بروز مزاحمت، تهدید یا تمسخر از سوی هریک از دانش آموزان گردید. شاید دانش آموزان قادر به تشخیص نامناسب بودن رفتارشان نباشند. در صورت امکان باید به طور خصوصی در ابتدای ساعت درسی با دانش آموزان خاطی صحبت کنید و دلیل نامناسب بودن رفتارشان و عدم پذیرش آن رفتار خاص از سوی خود در کلاس را توضیح دهید. آماده ی بروز هرگونه مخالفتی باشید. ممکن است دانش آموزی رفتار خانواده و هم کلاسی خود را سرمشق قرار دهد و شاید آشکارا متوجه خطای رفتاری وی نشوید. باید وقتی در این مورد با وی صحبت می کنید خون سرد و آرام باشید. اما با وجود این باید به دانش آموز تاکید کنید که دست از رفتارش بردارد. خواه دلایل شما بپذیرد یا خواه نپذیرد.

هم چنین در ارتباط با مسائل خودانضباطی همان طور که موارد مورد قبول در کلاس تان را بیان می کنید، می توانید هدفتان را نیز حفظ نمایید. حال اگر شما به دانش آموزان احترام نگذارید شخصا مرتکب اشتباه شده اید. اگر دانش آموز به خطای خود ادامه دهد باید برای حذف این گونه رفتار سخت گیری بیش تری به خرج دهید. توجه داشته باشید که دانش آموزان مقطع دبیرستان موفق هستند. آن ها بدون توجه به ظاهر معلم خود به روحیه ی وی توجه می کنند. یک معلم حرفه ای واقعا مراقب دانش آموزانش است. وی سعی دارد تا آن جا که می تواند به دانش آموزانش بیاموزد و آن ها نیز یاد بگیرند. حتی وقتی دانش آموزان مخالف هستند و اختلاف در سیستم کاملا مشهود است، یک معلم کارآمد در بین دانش آموزان بهترین ها را تشخیص می دهد. چرا که او همواره مراقب دانش آموزانش می باشد و آن ها نیز مراقب معلم خود خواهد بود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری