تبیان، دستیار زندگی
آیا تا کنون در مورد معلم وظیفه شناسی که نوشتن مقاله 500 کلمه ای را به عنوان جریمه تعیین نموده شنیده اید؟ ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگاهی از عواقب تنبیه دانش آموزان

آیا تا کنون در مورد معلم وظیفه شناسی که نوشتن مقاله 500 کلمه ای را به عنوان جریمه تعیین نموده  شنیده اید؟ وی همان معلم وظیفه شناسی است که به عنوان تنبیه به دانش آموزان مقاله می دهد، آن ها را می خواند و تعداد کلمات را می شمرد و یا معلم انگلیسی که فکر می کند به خاطر لذت نوشتن است که دانش آموزان می بینند. اگر لازم است تنبیه کنید بهترین روش تاکید بر قواعد می باشد. برای مثال بیشتر معلمان مجبورند بر حسب وظیفه، هر روز صبح چند دقیقه زودتر در مدرسه حاضر باشند و هم چنین بعد از تعطیلی چند دقیقه بیش تر در مدرسه بمانند. این دقایق فرصتی را برای شما فراهم می آورد که در این زمان دانش آموز را به خاطر رفتار ناشایستش نزد خود نگه دارید. در حالی که در کلاس هستید می توانید از او بخواهید که تکالیفش را انجام دهد، کتاب بخواند و یا کارهایی را برای شما انجام دهد از قبیل: پاک کردن تخته سیاه. این کارهای ساده بسیار شگفت انگیز هستند، به این طریق برای معلم نیز دردسری درست نمی شود.

آیا نگه داشتن دانش آموز بعد از پایان کلاس، می تواند یک راه حل باشد؟

پیش از این، در برنامه بعضی از مدارس عواقب تنبیه گردآوری شده بود. به نظر می رسد شاید بهترین راه حل نگه داشتن دانش آموز قبل یا بعد از ساعات مدرسه است. وقت صرف ناهار می تواند زمان مناسبی برای این کار باشد. روشی را برگزینید که قابل اجرا باشد و با احتیاط و دقت از آن روش استفاده کنید. شما می توانید خودتان مسائل انظباطی را کنترل نمایید و در صورت نیاز از مدیر یا معاون مدرسه تقاضای کمک نمایید. معلمانی که بدون دلیل و به دفعات دانش آموزان را به دفتر می فرستند باید بدانند که آن ها با این حرکت خود احترام دانش آموزان و مسئولین مدرسه را از بین می برند.

با والدین گفت و گو کنید.

هرگز از این که والدین، دانش آموزان تان را برای کمک به برنامه ی مدیریت کلاس فرا می خوانید، نترسید. چرا که فرا خواندن والدین به منظور کمک در رابطه با امور مربوط به فرزندان شان می تواند اثرات مثبت فراوانی با خود به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید به همان اندازه که به کمک دانش آموزان تان نیاز دارید به کمک والدین آن ها نیز نیازمند هستید. بیشتر اوقات فراخواندن والدین یک یا دو دانش آموز خاطی باعث تغییر رفتار نامناسب دیگر دانش آموزان کلاس می شود. چرا که آن ها متوجه می شوند شما برای احضار والدین شان تردید به خرج نمی دهید.

برای حل مشکلات رفتاری، شخصا اقدام نکنید.

معلمین باید بتوانند شخصا از درگیر شدن با مسائل انضباطی فاصله بگیرند. اولین موردی که یک معلم یاد می گیرد این است که نباید شخصا رفتار دانش آموزان را اصلاح نماید. البته معمولا معلم به خاطر هر شکستی که روی می دهد مورد هدف می باشد. اما اگر شخصا از درگیر شدن با مسائل خودداری نماید، شرایط راحت تر آرام می شود. یک معلم باید بیاموزد چگونه تبعات و ناراحتی های حاصله را به عهده دانش آمور بگذارد. اگر در کلاس یک دانش آموز خاطی باشد تنها باعث ناراحتی معلم نمی شود بلکه برای دیگر دانش آموزان کلاس نیز ناراحت کننده می باشد. اگر دانش آموزی در تکمیل نمودن تکالیفش قصور کند، تنها باعث کاهش یافتن نمره خودش می شود و ضرری برای معلم ندارد. در صورتی که می خواهید از حیطه فراگیری آموزش هر چیزی قدم فراتر بگذارید، عجله نکنید و شخصا شروع کننده نباشید. اجازه بدهید شرایط برای حل آن فراهم شود.

روشی را برای جمع آوری سوابق دانش آموزان طراحی کنید.

اولین قدم در برنامه ریزی برای جمع آوری سوابق دانش آموزان، تهیه ی یک پوشه برای هر دانش آموز می باشد. پوشه ها را در جای امنی نزد خود بایگانی کنید. در پوشه ها اطلاعات مربوط به دانش آموزان و کاردستی ها را نگه دارید تا در صورت نیاز در جلسه اولیا و مربیان استفاده کنید. هم چنین می توانید از پوشه ها برای بایگایی آزمون ها استفاده کنید. پوشه این امکان را برای شما فراهم می آورد که خطاهای سطحی را محفوظ نگه دارید، نمرات را جمع آوری کنید، یادداشت های دانش آموزان و یا هرگونه اطلاعات جزئی دیگری را نیز می توانید جمع آوری کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - فراورنده: نسیم گوهری