تبیان، دستیار زندگی
برای درست انجام گرفتن امور اموزشی چه سوالاتی را بررسی کنیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سؤالهای اساسی درباره برنامه ریزی و آماده سازی

سوالهای اساسی درباره برنامه ریزی و اماده سازی

1. آیا موضوعات آموزشی و پرورشی من برای این درس روشن هستند ؟

2. آیا موضوعات آموزشی و پرورشی که می خواهم تدریس کنم ، به طور مناسبی نیازهای شاگردان را در بر دارد ؛ به ویژه در زمینه توانایی ها ، تمایلات ، انگیزه ها ، متن درس و کارهایی که دانش آموزان قبلاً انجام داده اند یا در آینده به عنوان بخشی از برنامه مطالعاتی خود انجام خواهند داد ؟

3. آیا محتوای درس و فعالیت های یادگیری منتخب ، همراه با ساختار درس ، برای حفظ علاقه و انگیزش در شاگردان مناسب هستند و موضوعات آموزشی و پرورشی مورد نظر را ارائه می دهد ؟

4. در طول درس چه نوع عملکردی را می توانم از دانش آموزانم انتظار داشته باشم و چگونه می توانم پیشرفت آن ها را به دقت مشاهده و بررسی کنم تا مطمئن شوم ، درس حاضر به طور مؤثری،یادگیری مورد انتظار را در دانش آموزان ارتقا می دهد ؟

5. آیا همه مواد ، منابع و تجهیزاتی را که نیاز دارم ، به خوبی مهیا و بررسی کرده ام .

6. آیا طرح درس من ، تمام نکاتی را که من نیاز دارم به آن ها مراجعه کنم ، در بر دارد ؟ برای مثال ، نمونه هایی از کارهای انجام شده یا نکته ای درباره تکمیل یک کار ناتمام ، در صورتی که نیاز است انجام شود.

7. آیا توانسته ام از طریق آماده کردن پیشاپیش دانش آموزان برای هر نوع تجدید نظری که ممکن است نیاز باشد یا آمادگی های دیگری که باید قبلاً انجام شود ، آنان را به اندازه کافی برای این درس آماده کنم ؟

8. آیا بر موضوع درسی که باید ارائه دهم ، تسلط دارم ؟

9. در طول درس ، می خواهم چه نوع سنجشی انجام دهم و اگر یک سنجش رسمی پیش آید ، آیا این برنامه ریزی و آماده سازی نتیجه بخش خواهد بود ؟

10. آیا جزئیات دیگری در ارتباط با این درس وجود دارند، که نیاز باشد آن ها را به یاد بسپارم ؟ نظیر دانش آموزی که نیازهای آموزشی و پرورشی خاصی دارد یا جنبه خاصی از یک موضوع یا فعالیت یادگیری که پایش دقیقی را بطلبد.

منبع

مجله رشد معلم