تبیان، دستیار زندگی
امروزه یکی از دلایل گسترش وسیع استفاده از کامپیوتر این است که هزینه های استفاده از آن برخلاف دیگر هزینه های تعلیم و تربیت، عملاً به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لپ تاپ

تشویق دانش آموزان به انجام تحقیقات الکترونیکی ، علاوه بر فراهم کردن شرایط استفاده از منابع اینترنتی، فرصتی است تا دانش آموزان با بهره گیری و استفاده از مهارت های کامپیوتری، تنوع و زیبایی بیشتری به تولیدات خود بدهند.

تهیه: مرجان سلیمانیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی

لپ تاپ

وقتی لپ تاپ خیس می شود چه کنم؟

امروزه یکی از دلایل گسترش وسیع استفاده از کامپیوتر این است که هزینه های استفاده از آن برخلاف دیگر هزینه های تعلیم و تربیت، عملاً به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. نسبت به دو ده   قبل، بیشتر دانش آموزان روی میز مطالعه خودشان (یا در کیف خود) میکرو کامپیوتر یا واژه پردازهایی دارند که ظرفیت حافظه و پردازش بالایی دارند.


استفاده از کامپیوتر در کلاس درس (راه اندازی مدارس هوشمند) به عنوان ابزاری برای تدریس و تسهیل آموزش و تفهیم بهتر مطالب درسی می باشد.
تشویق دانش آموزان به انجام تحقیقات الکترونیکی ، علاوه بر فراهم کردن شرایط استفاده از منابع اینترنتی، فرصتی است تا دانش آموزان با بهره گیری و استفاده از مهارت های کامپیوتری، تنوع و زیبایی بیشتری به تولیدات خود بدهند.

حال اگر قرار است در زندگی کامپیوتری تان یک فاجعه رخ دهد، این فاجعه می تواند ریختن آب، چای یا هر مایع دیگری بر روی لپ تاپ شما باشد! این اتفاق که بر روی لپ تاپ ها به دلیل قابل حمل بودن زیاد هم رخ می دهد می تواند در صورت ژس العمل اشتباه به مرگ دائمی لپ تاپ نیز منجر شود! در این ترفند به معرفی راه کارهایی که بایستی پس از خیس شدن لپ تاپ انجام دهید خواهیم پرداخت.

1- در ابتدا پیش از انجام هر کاری آرامش خود را حفظ کنید و دست و پای خود را گم نکنید. با انجام صحیح این کارها می توانید لپ تاپ خود را نجات دهید، در نتیجه نگران نباشید.

2- در عین حالی که آرامش خود را حفظ می کنید سریع نیز باشد. هر ثانیه ای که بگذرد امکان نفوذ بیش تری از رطوبت به داخل لپ تاپ وجود دارد. در نتیجه زمانی برای نشستن و افسوس خوردن وجود ندارد.

3- لپ تاپ را در صورت اتصال به برق از پریز جدا کنید و هر چه وسیله جانبی نظیر ماوس، فلش دیسک و... به لپ  تاپ متصل است را از آن جدا کنید. هم چنین اگر باتری داخل لپ تاپ است، آن را نیز بیرون بیاورید.

4- بسته به میزان مایع ریخته شده روی لپ تاپ بررسی کنید و تخمین بزنید مایع تا کجا نفوذ کرده است. در اکثر مواقع آب به داخل لپ تاپ نفوذ نکرده و تنها تا صفحه کلید پیشروی می کند.

5- لپ تاپ را طوری قرار دهید که از پخش شدن بیش تر مایع در درون لپ تاپ جلوگیری شود و در جهت خارج شدن مایع از دستگاه باشد. به عنوان مثال آن را بر خلاف جاذبه زمین نگه دارید.

6- با استفاده از دستمال یا هر چیز دیگری که قدرت جذب بالایی داشته باشید سطح بیرونی لپ تاپ را خشک کنید. شما می توانید از دستمال آغشته به الکل نیز برای این کار استفاده کنید.

7- اگر اطمینان دارید آب به درون لپ تاپ نفوذ کرده است، باید لپ تاپ را باز نموده و محتویات داخلی آن را خشک کنید. برای این کار باید به دو نکته بسیار مهم دقت کنید: ابتدا این که اطمینان داشته باشید دانش فنی این کار را دارید. مبادا به جای اصلاح ابرو، چشم را کور کنید! اگر فکر می کنید چنین تخصصی ندارید این کار را به دست یک متخصص بسپارید و خودتان لپ تاپ را باز نکنید. هم چنین اگر لپ تاپ شما دارای گارانتی است از باز کردن آن پرهیز کنید، چرا که این کار باعث بی اعتبار شدن گارانتی لپ تاپ می شود.

8- پس از باز کردن لپ تاپ و خشک نمودن سطوح سخت افزارها بهتر است که به مدت 24 ساعت لپ تاپ را در محیط عاری از هر گونه گردوخاک و کثیفی و در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا رطوبت نفوذ کرده در سخت افزارهای داخلی تبخیر شود.

9- اگر به آفتاب دسترسی ندارید می توانید از سشوار استفاده کنید، اما با احتیاط فراوان. سعی کنید از سشوار با درجه حرارت کم و از فاصله دور استفاده کنید. حالت سشوار باید خشک و بدون رطوبت باشد. هم چنین می توانید از شوفاژ یا بخاری یا هر وسیله گرمازای دیگری با احتیاط و از فاصله دور استفاده کنید. دقت کنید بی احتیاطی در این کار می تواند منجر به ذوب شدن مدارهای داخلی لپ تاپ شود!

10- پس از گذشت مدت زمان کافی، هنگامی که اطمینان پیدا کردید هر چه رطوبت در لپ تاپ بوده خشک شده است، لپ تاپ را روشن کنید. امیدواریم لپ تاپ تان مثل روز اول کار کند!

راز و رمزهای تمیز کردن یک لپ تاپ

لپ تاپ

انواع گردو خاک و کثافات مانند موی حیوانات و غیره ممکن است به درون کامپیوتر شما رفته باشد. خاک سیگار و تفاله های ریز از دیگر مواردی است که درون لپ تاپ ها پیدا می شود!
اینها معمولاً بر روی صفحه نمایشگر شما و یا درون پورت ها می نشینند و مشکلاتی را ایجاد می کنند. شما برای تمیز کردن لپ تاپ خود به وسایل زیر نیاز دارد: دمنده ی هوا، پارچه تنظیف پزشکی، محلول نظافت و در آخر یک تکه پارچه کتانی مانند یک تی شرت.

بخش بیرونی:
برای تمیز کردن بخش بیرونی و بدنه ی لپ تاپ از یک تکه پارچه کتانی استفاده کنید که می تواند بخشی از یک تی شرت کهنه و قدیمی باشد.
به هیچ عنوان از پارچه های راه  راه مخصوص نظافت و یا پارچه های ساینده برای این کار استفاده نکنید. از پارچه ها و دستمال های خشن مخصوص نظافت هم نباید استفاده کنید. یادتان باشد هیچ گاه اسپری تمیز کننده را مستقیم روی بدنه لپ تاپ نپاشید بلکه آن را روی پارچه ریخته و سپس به بدنه بکشید.

سوراخ های هواکش:
شما می توانید از یک کمپرسور دمنده هوا بری تمیز کردن سوراخ های هواکش کامپیوتر خود استفاده کنید.
در هنگام دمیدن هوا به این سوراخ ها مراقب باشید با شدت زیاد اسپری نکنید زیرا این کار به پره های فن کامپیوتر ممکن است آسیب بزند.از پارچه پزشکی برای تمیز کردن لابه لای سوراخ ها و پروانه فن استفاده کنید.
هرگز کمپرسور هوا را مستقیم به سمت پروانه فن نگیرید چرا که ممکن است باعث چرخ بیش از حد مجاز آن شود.

پورت ها:
 پس از آن که سوراخ های هوا و فن تمیز شدند به سراغ پورت ها بروید. این پورت  مکان  هایی هستند که جرم زیادی را جمع آوری می کنند برای تمیز کردن آن ها باید از پارچه پزشکی استفاده کنید.
دمنده هوای فشرده در اینجا نیز می تواند کمک فراوانی برای تمیز کردن پورت ها بکند. فقط مراقب باشید با فشار هوا جرم ها را به اعماق پورت ها نفرستید.

نمایشگر:
اگر قصد تمیز کردن جرم های روی صفحه نمایشگر را دارید، حتما قبل از این کار لپ تاپ را خاموش کنید. باز هم از یک تکه پارچه کتان مانند یک تی شرت استفاده کنید و هرگز پارچه هایی که خش ایجاد می کنند را به کار نبرید.


هرگز از دستمال توالت برای پاک کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید. هرگز از محلول های تمیز کننده که پایه آمونیاکی دارند برای تمیز کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید.
در صورت استفاده از این محلول ها پایان کار صفحه نمایشگر فرا رسیده است. برای این کار حتما از محلول های تمیزکننده مانیتور استفاده کنید که مطمئن تر است. همیشه محلول را بر روی پارچه اسپری کنید و از اسپری کردن مستقیم بر روی صفحه نمایشگر پرهیز کنید. جهت کشیدن پارچه بر روی صفحه نمایشگر از چپ به راست و از بالا به پایین است. شما هم چنین می توانید با مخلوط کردن ایزوپروپیل الکل و آب یک محلول تمیزکننده اختصاصی برای خود بسازید. این محلول باید حاوی قسمت های مساوی از آب و الکل باشد.

کیبورد:
کیبورد یکی از کثیف  ترین بخش های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می شوند.
برای خارج کردن جرم ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید های کیبورد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آن ها است.