تبیان، دستیار زندگی
اگر یک زبان زنده ای را یاد می گیرید، یا موسیقی یاد می گیرید و یا حتی برای مطالعه بهتر آن است که هر روز، دقیقا در همان ساعت ودر همان مکان خاص و در همان وضع خاص (درصندلی راحتی نشسته یا آرنج خود را روی میز تکیه داده و غیره) به مطالعه بپردازید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر حافظه در چند هفته

در مطلب قبل با تکنیک های تقویت حافظه آشنا شده اید حال در مورد تغییر حافظه صحبت خواهیم کرد.

تغییر حافظه در چند هفته

چگونه می توانید حافظه خود را در مدت چند هفته تغییر دهید؟

این نتایج شگفت آور را به سهولت می توانید به دست آورید این روش نه به کوشش زیاد و دشوار نیاز دارد و نه به ساعت های طولانی مطالعه، تنها روزی نیم ساعت در مدت تقریبا ده هفته کافی است. نیم ساعت برای خواندن و انجام تمرین هایی که آنها را جالب توجه خواهید یافت، کفایت می کند.

تکنیک های تقویت حافظه

(این تکنیک ها را از امروز به کار بگیرید)

1- اعتماد به حافظه
2- به کار انداختن حافظه
3- بررسی و مرور کارهای روزانه
4-تمرکز
5- فاصله بین یادگیری
6- فهمیدن
7- سیستم لایه لایه برای یادگیری اشعار
8- تنفس عمیق

قانون بازتاب شرطی در قلمرو حافظه

اگر یک زبان زنده ای را یاد می گیرید، یا موسیقی یاد می گیرید و یا حتی برای مطالعه بهتر آن است که هر روز، دقیقا در همان ساعت ودر همان مکان خاص و در همان وضع خاص (درصندلی راحتی نشسته یا آرنج خود را روی میز تکیه داده و غیره) به مطالعه بپردازید.


اگر به این طریق عمل کنید، شرطی به وجود می آورید که در نتیجه آن مغز شما در وضع بسیار مساعدی برای مطالعه مثلا زبان قرار خواهد گرفت. دقت شما بیشتر و سعی و کوشش شما کمتر خواهد بود و خاطره شما محکم تر در حافظه تثبیت می شود.

پس مطالعه در مکان خاص و زمان خاص ناخودآگاه باعث افزایش تمرکز و دقت و افزایش میزان یادگیری می شود.

قانون ژوست

یکی از روانشناسان، به نام ژوست، سرعت به خاطر سپردن یک متن را بر حسب شماره خواندن ها مطالعه کرده است.


مثلا نشان داده است که اگر متنی را 6 بار پی درپی بخوانید، بسیار کمتر از اینکه آنرا 6 بار، با فاصله زمانی 5 دقیقه بخوانید، به خاطر سپرده می شود.


روانشناسان دیگر، مانند پیرون، فاصله زمان آرمانی (ایده آل) را برای این که بهترین نتیجه ها را بدهد، بررسی کرده اند. ما هم آزمایشهای گوناگونی انجام داده ایم که ثابت می کنند که به حسب نوع آنچه می خواهیم به خاطر بسپاریم، فاصله آرمانی میان خواندن ها از 10 دقیقه تا 16 ساعت تغییر می کند.

دوباره خوانی، در پایین تر از 10 دقیقه زائد است و در بالاتر از 16 ساعت، بخشی از آن فراموش می شود.
این قاعده به طور ساده ثابت می کند که این عمل هنگامی که می خواهیم با سرعت بسیار به مطالعه بپردازیم و مثلا صبح و عصر، به مطالعه ادامه دهیم، مفید واقع می شود.

مطالب مرتبط:

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تظیم:نیلوفر یاقوتی