تبیان، دستیار زندگی
شرایط مطالعه، یعنی با دانستن، به كارگیری و یا فراهم نمودن آنها، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به كار گیرید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط درس خواندن

به كارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه:

شرایط مطالعه، یعنی با دانستن، به كارگیری و یا فراهم نمودن آنها، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به كار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز كنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید:

1- آغاز درست:

برای موفقیت در مطالعه، باید درست آغازكنید.

2- برنامه ریزی:

یكی از عوامل اصلی موفقیت، داشتن برنامه منظم است .

3- نظم و ترتیب:

اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.

4-حفظ آرامش:

آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میكند.

5- استفاده صحیح از وقت:

بنیامین فرانكلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نكنید زیرا زندگی از وقت تشكیل شده است.))

6- سلامتی و تندرستی:

عقل سالم در بدن سالم است.

7- تغذیه مناسب:

تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.

8 – ورزش:

ورزش كلید عمر طولانی است.

9-خواب كافی:

خواب فراگیری و حافظه را تقویت می كند.

10 –درك مطلب:

آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، یعنی همان مطالب و محتوای دروس.

چند توصیه مهم كه باید فراگیران علم از آن مطلع باشند

شرایط درس خواندن

1- حداكثر زمانی كه افراد می توانند فكر خود را به روی موضوعی متمركز كنند بیش از 30 دقیقه نیست، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه به روی یك مطلب تمركز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه كرد.

2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری كنید و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خون رسانی به مغز كاهش می یابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته میشود. از مصرف الكل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراك و تمركز را كم می كند نوشابه های گازدار هم همینطور هستند.

3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می كند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید. پس در حین مطالعه لطفا" یادداشت برداری کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه نی نی بان

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا