تبیان، دستیار زندگی
نیکل عنصرشیمیایی جدول تناوبی است که نماد Ni داشته و عدد اتمی آن 28 است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیکل(1)

نیکل

نیکل عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد Ni داشته و عدد اتمی آن 28 است.

ویژگی های قابل توجه

نیکل یک فلز سفید نقره ای بوده که به خوبی جلا می گیرد. از گروه آهن ها بوده که سخت و قابل انعطاف بوده و هادی جریان الکتریسیته می باشد و به راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می شود.

با توجه به اینکه نیکل دوام زیادی در هوا داشته و اکسیده نمی شود برای تولید سکه های پول فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیای در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آن ها در آهن های شهاب سنگی یافت می شوند. نیکل برای آلیاژهایی که به وجود می آورد بسیار با ارزش می باشد.

معمول ترین حالت اکسیداسیون نیکل 2+ است و این در حالی است که نیکل 3+ و 1+ نیز به ندرت مشاهده می شوند.

کاربردها

تقریباً 65% نیکل مصرفی در دنیای غرب برای تولید لوازم فولاد ضد زنگ به کار می رود. 12% دیگر آن به مصرف آلیاژهای عالی می رسد. 23% باقی مانده نیز در مصارفی مانند تولید آلیاژ فلزات باطری های قابل شارژ کاتالیزورها سکه ها و ابزار ریخته گری و فلزکاری تقسیم می شود.


این کاربردها شامل موارد زیر می شود:

* فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای ضد زنگ

* فولاد نیکل برای تولید فلز سلاح ها و گاو صندوق ها کاربرد دارد.

* آلیاژ آلنیکو برای تولید آهن ربا

* فلز Mu که قابلیت نفوذ پذیری مغناطیسی بالایی داشته و برای صفحه نمایش های مغناطیسی استفاده می شود.

* آلیاژ کابل های انتقال حافظه که در ساخت ربات ها کاربرد دارد.

* باطری های قابل شارژ مانند باطری های نیکل هیدروکسیدی و نیکل کادیوم

* ضرب سکه. در ایالات متحده و کانادا نیکل برای سکه های 5 سنتی استفاده می شود که آن ها نیز نیکل نامیده می شوند.

* آبکاری الکتریکی

* ظروف ضد حرارت برای استفاده در آزمایشگاه ها ی شیمی

* نیکل مشتق شده یک کاتالیزور است که برای هیدروژنه کردن روغن سبزیجات به کار می رود.

تاریخچه

استفاده از نیکل قدمت باستانی داشته و به 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. برنزهایی که از سوریه امروزی یافت شده اند حاوی حدوداً 2% نیکل بوده و دست نوشته های چینی اشاره بر این دارند که مس سفید در 1400 تا 1700 سال قبل از میلاد مسیح در مشرق زمین استفاده می شده است. اما از آنجا که معادن نیکل و مس در آن روزگار به راحتی مورد اشتباه قرار می گرفتند تمام دانستنی های دقیق تر به دوران معاصر باز می گردد.

کانی هایی که حاوی نیکل هستند از جهت رنگ دهی به شیشه کاربرد داشتند از ارزشی فراوان بر خوردار بودند. در سال 1751 شخصی به نام Baron Axel Fredrik تلاش هایی را برای استخراج مس از معدن نیکل انجام داد که در نتیجه فلزی سفید به دست آورد که آن را نیکل نامید.

اولین سکه خالص نیکلی در سال 1881 ساخته شد.

نقش بیو لوژیکی

اکثر مواد هیدروژنی حاوی نیکل و مجموعه های گوگرد-آهنی هستند. هسته نیکل یک عنصر اصلی در تمام مواد هیدروژنی بوده که عملکرد آن ها بیشتر اکسیداسیون است تا آزاد کردن هیدروژن. هسته نیکل به این دلیل وجود دارد که بتواند تغییرات ناشی از عمل اکسیداسیون را تحمل کند. همچنین شواهد چنان نشان می دهند که هسته نیکل قسمت فعال این آنزیم ها هستند.

همچنین منو اکسید کربن هایی در عمل جدا سازی هیدروژن وجود دارند که حاوی نیکل هستند. درباره ساختار نیکل اطلاعات زیادی در دست نیست.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا