تبیان، دستیار زندگی
سیستم سوخت رسانی خودرو از هر مدل که باشد، در نهایت ضرورت دارد که سوخت با هوا مخلوط گردد. بنابراین در تمامی سیستم ها نیاز به مقداری هوا داریم که همراه سوخت وارد سیلندرهای موتور گردد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلتر هوا

سیستم سوخت رسانی خودرو از هر مدل که باشد، در نهایت ضرورت دارد که سوخت با هوا مخلوط گردد. بنابراین در تمامی سیستم ها نیاز به مقداری هوا داریم که همراه سوخت وارد سیلندرهای موتور گردد.
از آنجایی که در هوای محیط، مقدار زیادی گرد و غبار و ذرات معلق وجود دارد، لازم است که این هوا قبل از ورود به موتور از درون یک فیلتر عبور داده شود و پس از تصفیه آن و جداسازی ذرات معلق، وارد موتور شود.

فیلتر هوا


اکثر فیلترهای هوا که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع کاغذی می باشند. به طوری که کاغذ یا به صورت پره های آکاردئونی و یا به صورت یک حلقه استوانه ای شکل در آمده است. هر چند که مدل های صفحه ای نیز یکی دیگر از مدل های فیلتر هوا می باشد. فیلترهای کاغذی می توانند از ورود ذرات بسیار ریز تا حدود 7 الی 8 میکرون (هر میکرون یک هزارم میلی متر است) جلوگیری نمایند.


در ضمن به یاد داشته باشید که در اثر عبور هوای ورودی موتور از درون فیلتر هوا، به تدریج ذرات معلق و گرد و غبار باعث مسدود شدن منافذ عبوری کاغذ فیلتر می شود. بنابراین ضرورت دارد که هر چند وقت یک بار فیلتر هوا تعویض گردد.

سوپرشارژ

عامل طبیعی مکش هوا به داخل سیلندر، پایین رفتن پیستون می باشد. زیرا هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، حجم داخل سیلندر به سرعت افزایش پیدا کرده و باعث کاهش فشار در داخل سلیندر می شود. همین موضوع، عامل حرکت هوا از طریق فیلتر هوا به داخل سیلندر می باشد.
در بسیاری از موتورهای جدید به منظور بالا بردن راندمان عملکرد موتور، از یک عامل خارجی دیگر نیز برای ورود هوای بیشتر به داخل سیلندر استفاده می کنند. با این کار  می توان راندمان حجمی موتور را در حدود 35% الی 60% افزایش داد.


فیلتر هوا

سوپرشارژ در حقیقت یک کمپرسور هوا می باشد که نیروی مورد نیاز خود را از سر میل میل لنگ گرفته و هوای فشرده را به داخل سیلندرها هدایت می نماید. از آن جایی که سوپرشارژ نیروی خود را از میل لنگ می گیرد، همین مطلب باعث افت توان مکانیکی موتور می گردد. یعنی اگر چه وجود سوپرشارژ باعث افزایش راندمان حجمی موتور می شود، ولی از آن جایی که انرژی مورد نیاز خود را از طریق موتور تأمین می نماید، باعث اتلاف انرژی و قدرت موتور نیز می گردد. به همین دلیل به تدریج استفاده از سوپرشارژ منسوخ گردید و به جای آن از توربو شارژ استفاده نمودند.


سوپرشارژ دارای مدل های مختلفی می باشد که به عنوان متداول ترین مدل های آن، می توان به سوپرشارژ گریز از مرکز (سانتریفیوژ)، سوپرشارژ روتس و سوپرشارژ مارپیچی اشاره نمود.


در داخل سوپرشارژهای گریز از مرکز، یک توربین وجود دارد که با گردش خود، هوا را به جریان انداخته و کمپرس می نماید.
در سوپرشارژ روتس، چرخدنده ای بادامک دار وجود دارد که هنگام گردش همزمان با چرخدنده مزدوج خود، باعث محبوس شدن هوا در بین دنده ها گردیده و بدین طریق عمل فشرده سازی هوا را انجام می دهد.
در سوپرشارژ مارپیچی، دو روتور (گردنده) بلند وجود دارد که با یکدیگر درگیر بوده و در جهت عکس یکدیگر در حال گردش می باشند. در اثر گردش این دو روتور، هوا در بین دنده های آن ها محبوس گردیده و کمپرس می شود. توجه داشته باشید که این روتورها، نیروی مورد نیاز خود را توسط تسمه و یا زنجیر از سر میل لنگ می گیرند.


مرکز یادگیری سایت تبیان