تبیان، دستیار زندگی
حالا که با مفهوم چگالی آشنا شدید، بد نیست بدانید که دما بر روی چگالی اجسام اثر دارد. با افزایش دما، جنبش مولکولها بیشتر می‌شود و فاصله آنها با هم افزایش پیدا می‌کند. پس چگالی جسم کمتر می‌شود. با همین اصل ساده می‌توان وسایل بسیار جالبی ساخت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند اختراع جالب

حال که با مفهوم چگالی آشنا شدید، بد نیست بدانید که دما بر روی چگالی اجسام اثر دارد. با افزایش دما، جنبش مولکول ها بیش تر می‌شود و فاصله ی آن ها با هم افزایش پیدا می‌کند. پس چگالی جسم کم تر می‌شود. با همین اصل ساده می‌توان وسایل بسیار جالبی ساخت. گالیله با استفاده از آن یک دماسنج جالب طراحی کرد. به تصاویر زیر نگاه کنید.

دماسنج

درون مایع، حباب های شیشه ای وجود دارد که به هر یک از آن ها وزنه ای متصل شده است. وزن این وزنه‌ها تفاوت اندکی با یکدیگر دارد. وقتی مایع سرد می‌شود، چگالی آن ( در اثر انقباض ) بیش تر می‌شود. پس نیروی ارشمیدس بیش تری به وزنه وارد می‌شود و آب می‌تواند وزنه ی سنگین تری را شناور کند. وسیله ی دیگری که بر پایه ی همین اصل طراحی شده است، " لامپ لاوا " (Lava Lamp ) نامیده می‌شود. شاید این لامپ را در ویترین مغازه‌ها دیده باشید. یک ظرف شیشه ای اسرارآمیز که دو مایع به صورتی عجیب و غریب در آن حرکت می‌کنند. به تصویر زیر نگاه کنید.

نحوه ی کار این وسیله بسیار ساده است. درون محفظه ی شیشه ای، دو مایع قرار دارد. چگالی این دو مایع بسیار به هم نزدیک است.علاوه بر این، دو مایع با هم مخلوط نمی شوند؛ یعنی نه مایع اول در دومی حل می‌شود و نه بالعکس. در پایین محفظه ی شیشه ای ( همان قسمتی که شما فکر می‌کنید پایه ی لامپ است، یک لامپ معمولی قرار دارد. وقتی لامپ خاموش است، شما فقط دو لایه مایع می‌بینید که روی هم قرار گرفته اند؛ اما اگر لامپ روشن باشد، حرارت ایجاد می‌کند. این حرارت باعث می‌شود مایعی که پایین محفظه را اشغال کرده است و فاصله کم تری با لامپ دارد گرم شود. وقتی مایع گرم شد، چگالی آن پایین می‌آید.

زمانی می‌رسد که مایع پایینی، سبک تر از مایع دوم می‌شود و حباب هایی از آن شروع به جدا شدن می‌کنند و تا سطح مایع دوم بالا می‌روند. پس از کمی توقف روی سطح، مایع خنک می‌شود و چگالی آن به حدی می‌رسد که دوباره پایین می‌رود و همه چیز از نو آغاز می‌شود.

اگر کمی فکر کنید، مطمئنا می‌توانید با همین مطالبی که آموختید، چیزهای جالبی اختراع کنید.

اگر در این مورد کشف جدیدی کردید، حتماً آن را به آدرس ارسال کنید.

صفحه اصلی

میخواهم خودم آزمایش کنم.

برو سر اصل مطلب!

نویسنده:صادق بهداد