تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از کشورها، در حدود نیمی از انرژی مصرفی صرف جا به جایی اتومبیل، هواپیما، تراکتور، موتورسیکلت و اتوبوس می شود و سه چهارم نفت مصرفی هم صرف تولید بنزین و گازوییل برای این خودرو ها می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی برای حمل ونقل

انرژی برای حمل ونقل

در بسیاری از کشورها، در حدود نیمی از انرژی مصرفی، صرف جا به جایی اتومبیل، هواپیما، تراکتور، موتورسیکلت و اتوبوس می شود و سه چهارم نفت مصرفی هم صرف تولید بنزین و گازوییل برای این خودرو ها می شود.

همان طور که در مطلب (سوخت های فسیلی) آموختیم نفت، پالایش شده و از آن محصولات متنوعی بدست می آید که بعضی از این محصولات که در صنایع حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: سوخت هواپیما، بنزین و گازوییل. از مخازن اولیه، این سوخت ها توسط تانکرهایی به پمپ ها منتقل می شوند. هرکدام از این تانکر ها حدود 10000 گالن سوخت را درون خود جا می دهند واین سوخت را عموماً به ایستگاه های سوخت رسانی تحویل می دهند.

در هر ایستگاه سوخت رسانی دو جور بنزین، سوپر و معمولی در تانکرهای جداگانه نگه داری می شوند. وقتی که شما بنزین می زنید، در واقع بنزین را از این تانکرها به داخل ماشینتان پمپ کرده اید. یک نوع گازوییل نوع میانی هم هست که از ترکیب دو نوع است. بعضی از وسایل نقلیه مثل کامیون و سواری هم از گازوییل استفاده می کنند که آن هم یکی از مشتقات نفت است و دقیقاً مانند بنزین به ایستگاه های سوخت رسانی حمل می شود.

انرژی برای حمل ونقل

تنها ایالت کالیفرنیای آمریکا بیش از 26 میلیون نقلیه را در دل خود جای داده است. این وسایل حدود 14.4 میلیارد گالون سوخت در سال 2001 سوزانده اند.این مقدار مصرف بعد از روسیه بیشترین مقدار مصرف سوخت در جهان است!

سوزاندن سوخت باعث آلودگی هوا می شود. به همین دلیل هم هست که شرکت های نفتی اخیراً سوخت های تمیز تری نسبت به آنچه که در گذشته استفاده می شد، تولید می نمایند. در سال 1996 دیگر کل سوختی که در آمریکا سوزانده می شد از این نوع جدید بود که به آن "سوخت بافرمول جدید" می گفتند. یکی از عناصر مهم در این فرمول جدید به نظر مضر می آمد که در سال 2005 از فرمولیزاسیون حذف شد.

انرژی برای حمل ونقل

به دلیل توجهی که به پرهیز از آلودگی محیط زیست و استقلال یافتن از سوخت های فسیلی می شود، سوخت های تمیز جدیدی جدا از نفت مورد معرفی و استفاده قرار گرفته اند. این منابع شامل متانول، اتانول، گاز طبیعی، پروپان و حتی الکتریسیته می شود. اتومبیل تصویر سمت چپ از متانول استفاده می نماید.

به تمام این سوخت ها، سوخت جایگزین می گویند چرا که به عنوان جایگزین هایی برای بنزین و گازوییل مطرح شده اند. ماشین ها و کامیون هایی هم که از این نوع سوخت استفاده می کنند را ماشین های با سوخت جایگزین می نامند.

در حال حاضر، تعداد وسایل نقلیه ای که از سوختی غیر از بنزین و گازوییل استفاده می کنند، بسیار ناچیز است.

مترجم: سحر حمیدی