تبیان، دستیار زندگی
کاغذ blueprinting یک کاغذ معمولی نیست. این کاغذ با آمونیوم فریک سیترات پوشش داده شده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیمی blueprinting

چرا blueprint ها آبی هستند؟

کاغذ blueprinting یک کاغذ معمولی نیست. این کاغذ با آمونیوم فریک سیترات پوشش داده شده است. تشکیل این ترکیب در زیر نشان داده شده است. جالب است که ساختار این ترکیب معدنی شناخته شده نیست، اما می دانیم که آهن در حالت اکسایش 3+ است.

تشکیل آمونیوم آهن سیترات

سپس کاغذ blueprinting که طرح اصلی روی آن قرار دارد در معرض نور قرار می گیرد. همه ی یون های آهن 3+ به جز آنهایی که مستقیماً زیر خطوط طرح قرار دارند، به آهن 2+ کاهش می یابند.

کاهش آهن 3+ به آهن2+

کاغذ blueprinting که هنوز سفید است، درون یک محلول آبی پتاسیم فری سیانید قرار می گیرد. این ترکیب، با آمونیوم فرو سیترات واکنش می دهد و یک ترکیب به نام "آبی پروس" تشکیل می دهد. این ترکیب، در فرم هیدراته، آبی رنگ است. ساختارآبی پروس که با نام آبی ترنبول هم شناخته می شود هنوز مورد منازعه است.

تشکیل آبی پروس

حالا همان گونه که نامش استحقاقش را دارد، blueprint شسته می شود. تا وقتی که ترکیب آهن 2+ کاهش نیافته و از روی کاغذ شسته نشده، آبی پروسیان به آن چسبیده می ماند.

این آزمایش را امتحان کنید!

چاپ های خط آبی

چاپ های خط آبی نام خود را از آنجا گرفته اند که خطوطی آبی در یک زمینه ی سفید دارند. این هم خیلی راحت به نظر می رسد مگر نه؟ این چاپ به همان روش blueprint انجام می شود، اما از آنجایی که رنگ هایش برعکس blueprint است، از کاغذ اصلی با رنگ مخالف استفاده می شود. این نسخه معکوس شده، brown print (چاپ قهوه ای) نام دارد.

روش های جدیدتر

روش هایی که در بالا شرح داده شدند، اگرچه هنوز به کار می روند، اما قدیمی هستند و جای خود را به تکنیک های پیشرفته تر داده اند.

در حالی که محصولات چاپی blueprint، متضاد طرح اصلی هستند، فرآیند دیازو (چاپ سفید) عکس هایی واقعی مثل چاپ خط آبی درست می کند. با این تفاوت که خط ها می توانند به هر رنگی بر روی زمینه ی سفید باشند.

کاغذ با ترکیب دیازو که به نور فرابنفش حساس است، پوشانده می شود. درست مثل چاپ آبی، خط های اصلی، مناطق زیر خود را حفظ می کنند. چاپ سفید در محلول آمونیاک، قرارداده می شود، اما در اینجا مناطقی که در معرض نور نبوده اند، یعنی همان خط ها، تغییر رنگ می دهند.

پلیمرها کجا هستند؟

حتماً دارید سرتان را می خارانید و فکر می کنید این چیزهایی که گفتیم چه ربطی به پلیمرها داشت، نه؟ خب، برای شروع، کاغذ از پلیمرها ساخته شده است و... عجب، مچ ما را گرفتید. صادقانه می گویم، ما تلاش نمی کردیم شما را فریب بدهیم. این مطلب جالب به نظر می رسید. و اگر شما تا اینجای مطلب را خوانده اید، پس حتماً با من موافقید.