تبیان، دستیار زندگی
جهان از بیلیون‌ها کهکشان تشکیل شده است که هر کدام از آنها از بیلیون‌ها ستاره، گرد و خاک و گاز تشکیل شده است، که همه‌ی اینها به وسیله‌ی نیروی گرانشی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. کهکشان‌ها در سراسر عالم پراکنده شده‌اند، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کهکشان چیست؟

جهان از بیلیون‌ها کهکشان تشکیل شده است که هر کدام از آنها از بیلیون‌ها ستاره، گرد و خاک و گاز تشکیل شده است، که همه‌ی اینها به وسیله‌ی نیروی گرانشی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. کهکشان‌ها در سراسر عالم پراکنده شده‌اند، و دارای سایز و اندازه‌ی بسیار بسیار بزرگی هستند. باید توجه داشت که تمام کهکشان‌ها شبیه یکدیگر نیستند و هر کدام از آنها شکلی مخصوص به خود دارند.

در سال 1926 میلادی منجم معروف، ادوین هابل تصمیم گرفت که کهکشان‌ها را بر اساس یک طرح منطقی گروه‌بندی کند. او می‌توانست این تقسیم‌بندی را بر اساس رنگ کهکشان‌ها انجام دهد، زیرا کهکشان‌ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند؛ که این موضوع را می‌توانید در تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و به تصویر فراژرف هابل معروف است، ببینید.

کهکشان چیست؟

همچنین می‌توانست این تقسیم‌بندی را بر اساس سایز کهکشان‌ها انجام دهد، به این صورت که کهکشا‌ن‌های کوچک را "کهکشان‌های کوتوله" و کهکشان‌های بزرگ را "کهکشان‌های عظیم الجثه" بنامد.

اما هابل تصمیم گرفت که این تقسیم‌بندی را بر اساس تفاوت شکل ظاهری کهکشان‌ها انجام دهد.

ما چهار نوع کهکشان در اطراف خودمان مشاهده می‌کنیم. که این به معنی این هست که چهار نوع اصلی کهکشان وجود دارد.

الف) کهکشان‌های بیضوی

ب) کهکشان‌های مارپیچی

ج) کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای

د) کهکشان‌های نامنظم

نمودار زیر تمام تقسیم‌بندی‌های کهکشا‌نی را در خود نشان می‌دهد. همان طور که در این نمودار مشخص است گروه S0 حد فاصل بین کهکشان‌های بیضوی و مارپیچی می‌باشد. این نمودار به Hubble Tuning Fork Diagram معروف است.

کهکشان چیست؟

کهکشان چیست؟

گردآورنده: علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی