تبیان، دستیار زندگی
نرم افزار کبری سه بعدی, محصول دیگر شرکت TI است که امکان ترسیم شکلهای سه بعدی را به صورت بسیار کاربری و زیبا در حد کاربرد در دبیرستان فراهم ساخته است. راهنمای جامع, و مثال های کاربردی فراوان و دوره های آموزشی طراحی شده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزار Cabri 3D

به دنیای هندسه فضایی و ریاضیات پویای Cabri 3D، خوش آمدید!

نرم افزار Cabri فن آوری است که در آزمایشگاه تحقیقاتی مرکزملی تحقیقات علمی فرانسه و دانشگاه جوزف فوریه در گرنوبل ظهور پیدا کرده است.  این پروژه در سال 1985 آغاز شد، زمانیکه Jean-Marie، رهبر Cabri اولیه، شروع به خلق هندسه 2 بعدی که یادگیری آ سانتر و تدریس مهیج تری داشته باشد، کرد.

در مقایسه با روش های سنتی که از مداد، کاغذ، خط کش و پرگار استفاده می‏شود، با بکاربردن کامپیوتر ها در ایجاد اشکال هندسی، دنیایی با امکانات جدید پیش رویمان گسترده می‏شود. بیش از 100 میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از نسخه های GeometryII Cabri Cabri II Plus و Cabri Jr در کامپیوتر ها و وسایل حسابگر گرافیکی Texas استفاده می‏کنند.

از لینک کنار، با عنوان "فهرست مطالب این موضوع" راهنمای کامل این نرم افزار را در اختیار خواهید داشت.

امروزه Cabri 3D v2، فلسفه‏یCabri را به دنیای سه بعدی عرضه می‏کند.

با استفاد ه از Cabri 3D v2، شما بسرعت طرز ساختن، نمایش و تغییر دادن انواع اشیاء سه بعدی را می‏آموزید: خط ها، سطح ها، مخروط ها،کره ها، چند وجهی ها...

شما می‏توانید ساختارهایی پویا، از ساده تا پیشرفته، بسازید. می‏توانید اشیاء را اندازه بگیرید، داده های عددی را با هم ترکیب کنید و حتی می‏توانید مراحلی که برای ترسیم شکل خود طی کردید را، دوباره ملاحظه کنید. با Cabri 3D v2 ابزار بسیار خوبی برای تحصیل و حل مسائل هندسی و ریاضی پیدا خواهید کرد. گروه CABRILOG ساعات بسیار مهیج در ساخت، شناسایی و کشف با Cabri 3D v2 برایتان آرزو می‏کند.

توجه: برای دیدن اخبار آینده درباره محصولات ما و نسخه ها ی به روز شده جدیدترCabri 3D v2 همراه با نسخه به روز شده راهنما، از وب سایت www.cabri.com. دیدن کنید.

همچنین سایت، پیوند هایی به صفحات وب و کتاب هایی در باره علم هندسه با Cabri را فراهم آورده است.

1-1نصب و راه اندازی برنامه:

ملزومات سیستم:

ویندوز مایکروسافت:

ویندوز 98 (Internet Explorer 5 یا جدیدتر)، ME، NT 4، 2000، XP و یا ویستا.

کامپیوتر مکینتاش (Apple Macintosh ):

MacOS X، نسخه 10.3 یا بالاتر.

حداقل امکانات مورد نیاز برای کامپیوتر خانگی ( PC ):

سی پی یو 800 MHZ، رم 256 MB، کارت گرافیک سازگار OpenGl دارای رم 64 MB.

2-1-1 نصب:

با استفاده از CD-ROM:

درکامپیوتر شخصی (PC ):

CD-ROM را قرار داده و دستورات را دنبال کنید. اگرautostart ( شروع خودکار )

غیر فعال است، برنامه setup.exe را از روی CD-ROM به صورت دستی اجرا کنید.

درکامپیوتر های Macintosh :

آیکن برنامه Cabri 3D v2را درپوشه های کاربردی کپی کنید.

بار اول که برنامه را شروع می‏کنید نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربری و راهنمای محصول دارید ( راهنمای CD در جعبه CD-ROM قرار دارد)

به کار بردن نسخه دانلود شده:

برنامه برای یک ماه به صورت آزمایشی اجرا می‏شود. بعد از اولین ماه برنامه هر بار برای 15 دقیقه به صورت تجربی (demonstration) اجرا می‏شود. در حالیکه دستورات copy، save و فرمان های خروجی غیر فعال است.

برای فعال کردن برنامه به صورت دائم شما باید یک مجوز از وب سایت توزیع کننده محلی تان خریداری کنید. برای فعال شدن شما باید یک “license.cg3” که با Cabri 3D باز شده است را میل کنید.

3-1-1 انتخاب زبان:

در یک کامپیوتر شخصی(PC ):

در طی نصب Cabri 3D شما اجازه دارید یک زبان را برای فرمان دادن به برنامه انتخاب کنید. برای تغییر دادن زبان، برنامه باید دوباره نصب شود ( یا به انتخاب وسیعی از زبان ها دسترسی داشته باشید)

گزینه Edit-Preferences-General را انتخاب کرده، سپس از منوی باز شده زبان را انتخاب کنید.

در مکینتاش:

مکینتاش OS X، Cabri 3D به طور خودکار از همان زبان سیستم عامل استفاده می‏کند. برای تغییر دادن زبان، بر نامه باید بار دیگر نصب شود (یا به انتخاب وسیعی از زبان ها دسترسی داشته باشید)

گزینهApple-System Preferences… را انتخاب کنید سپس گزینهInternational را کلیک کنید. همچنین شما می‏توانیدCabri 3D را با یک زبا ن متفاوت از زبانی که سیستم شما با آن کار می‏کند اجرا کنید. و وقتیکه نرم افزار شروع به کار کرد به زبان اولیه برگردانید.

4-1-1 روز رسانی:

برای چک کردن اینکه آیا شما از جدیدترین نسخه Cabri 3D استفاده می‏کنید دستور Update را از منوی Help برنامه انتخاب کرده سپس دستورالعمل ها را برای بروز رسانی مورد نیاز دنبال کنید.

برای دیدن نمونه های ساخته شده از این نرم افزار این جا را ببینید.

دریافت نسخه آزمایشی نرم افزار