تبیان، دستیار زندگی
فاوت بین نرخ شهریه تعیین شده مدارس غیردولتی از سوی آموزش و پرورش با آنچه این مدارس از والدین دانش آموزان دریافت می کنند به قدری زیاد است که سازمان تعزیرات حکومتی قصد نظارت بر نرخ شهریه ها را دارد ولی آموزش و پرورش اعلام کرده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود تعزیرات به نظارت بر شهریه غیردولتی‌ها

تفاوت بین نرخ شهریه تعیین شده مدارس غیردولتی از سوی آموزش و پرورش با آنچه این مدارس از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌کنند به قدری زیاد است که سازمان تعزیرات حکومتی قصد نظارت بر نرخ شهریه‌ها را دارد ولی آموزش و پرورش اعلام کرده تعزیرات حق ورود به این موضوع را ندارد.

iranian school

اخیرا اخباری مبنی بر ورود سازمان تعزیرات حكومتی به موضوع نرخ شهریه مدارس غیردولتی شنیده شده كه نهایتا به محل مناقشه بین وزارت آموزش و پرورش با سازمان تعزیرات حكومتی تبدیل شد‌. رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ورود گشت‌های سازمان تعزیرات حكومتی برای نظارت بر ثبت نام و شهریه به این مدارس را ممنوع می‌داند و در مقابل مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران گفته كه رسیدگی به اضافه دریافتی مدارس غیردولتی تكلیف قانونی تعزیرات است.

ممنوعیت ورود گشت تعزیرات به مدارس


اعتراض‌های مردمی به اضافه دریافتی مدارس غیردولتی كه همیشه زبانزد خاص و عام است و برخورد نكردن آموزش و پرورش با این معضل موجب شده تا سازمان تعزیرات حكومتی استان تهران به این موضوع ورود پیدا كند. درحالی‌كه روز گذشته رئیس سازمان مدارس غیردولتی به استناد اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش ورود گشت‌های سازمان تعزیرات حكومتی به مدارس را غیرقانونی اعلام كرد، مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران تأكید كرد: «رسیدگی به اضافه دریافتی مدارس غیردولتی، تكلیف قانونی تعزیرات است.»

kids at school

محمد محمدی با اشاره به شكایت‌های متعدد مردم از اضافه‌دریافتی مدارس غیردولتی، گفت:«با فرض اینكه نظارت بر اضافه دریافتی شهریه مدارس بر عهده آموزش و پرورش باشد این پرسش مطرح می‌شود كه چرا تاكنون دستگاه‌های ناظر آموزش و پرورش گزارش تخلفی در این مورد به تعزیرات حكومتی ارسال نكرده‌اند و واقعا چه مرجعی مسئولیت نظارت بر تخلف اضافه دریافتی (گرانفروشی) مدارس غیردولتی را به‌عهده دارد. اینكه چرا آموزش و پرورش امسال به اقدام قانونی تعزیرات كه مطالبه مردم نیز هست، حساس شده قابل توجه و تامل است.»

این مناقشه در حالی است كه یكی از گلایه‌های اصلی مردم بی‌فرجام‌ماندن شكایت‌ها از این مدارس است. وقتی خانواده‌ای می‌داند موسسان و مدیران مدارس غیردولتی افراد صاحب نفوذی هستند و شكایت آنها راه‌به جایی نمی‌برد طبیعی است سعی می‌كنند با وضعیت موجود خود را وفق بدهند. اسامی برخی از موسسان یا مدیران با نفوذ مدارس غیردولتی در فهرستی كه اخیرا آموزش و پرورش شهر تهران منتشر كرده قابل دسترسی است تا گواه این سخن باشد.

باتوجه به ورود سازمان تعزیرات حكومتی به موضوع اضافه دریافتی شهریه مدارس غیردولتی باید منتظر ماند و دید آیا تخلفات برخی مدارس غیردولتی كاهش می‌یابد یا اینكه در روی همان پاشنه خواهد چرخید!


مرکز یادگیری سایت تبیان