تبیان، دستیار زندگی
سلامتی خیلی خوبه امابا قلب مریض که چیزی نمی چسبه وقتی قلب سهتا مریضی لاعلاج داشته باشه که دیگه فاتحه خوندس. امااگر ریشه دردها رادرمان کنی کار تمام است.آنهم یک کلمه است حب دنیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه بیماری قلبی فراگیر، خاموش وکشنده
دل

همه این روزها به فکر سلامتی بدن و زیبایی صورت وتناسب اندام هستند،از زن ومرد گرفته تا پیر وجوان.اماچندتا بیماری هست که خیلی خطرناک اند مانند بیماریهای مغزی،بیماریهای عصبی و بیماریهای قلبی.می دانید چرا ؟چون به این بیماریها توجهی نمی کنیم تا آنکه ناگهان مارا زمینگیر کند.امروز سه بیماری حقیقی قلب و روح انسان را که واقعا کشنده  وفراموش شده است را به شما معرفی می کنیم.

228 - قال علی[ع ] :

من اصبح علی الدنیا حزینا فقد اصبح لقضاء الله ساخطا ،

ومن اصبح یشکو مصیبه نزلت به فقد اصبح یشکو ربه ،

و من اتی غنیا فتواضع له لغناه ذهب ثلثا دینه ،

و من قرا القرآن فمات فدخل النار فهو ممن کان یتخذ آیات الله هزوا،

و من لهج قلبه بحب الدنیا التاط قلبه منها بثلاث :  هم لا یغبه ، و حرص لا یترکه ، و امل   لا یدرکه

ترجمه: کسیکه به خاطر دنیا محزون باشد . از قضای الهی ناخشنود است .

و آن کس که از مصیبتی که به او رسیده شکایت کند . شکایت پروردگارش را کرده

و کسیکه نزد ثروتمندی رود و بخاطر ثروتش در برابر او تواضع کند دو سوم دینش از دست رفته،

و کسیکه قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش گردد از کسانی بوده که آیات خدا را استهزاء می کرده .

و آن کس که قلبش سخت با حب دنیا پیوند خورده باشد این سه حالت او را رها نخواهند کرد :  اندوه دائم ،حرصی که هرگز او را ترک نگوید و آرزویی که به آن نخواهد رسید .

حال خودت دیدی و خواندی که محبت دنیا مانند مرض قند کم کم تمام وجودت را فرا می گیرد ونابودت می کند .پس تا بهار جوانی در وجودت ریشه دارد ،ریشه های دل باختگی به دنیا را از قلبت درآور.

منبع:نهج البلاغه،حکمت،228

تا بهار جوانی در وجودت ریشه دارد ،ریشه های دل باختگی به دنیا را از قلبت درآور

.. دانش بی ارزش

یکی از مفاهیمی که در فرهنگ  ایرانی همواره به عنوان ارزش شمرده می شده است ،علم جویی و دانش پزوهی است.اما با ورود اسلام به ایران  و ورود ارزشهای ناب توحیدی در جان ایرانیان پاک سرشت مفهوم علم جویی از حقیقتی برین برخوردار گردید وبسان گوهری سفته برگرد گردن فرازنده ایرانیان  درخشید.اسلام ناب علوی به ما می آموزد آیا هر علم و دانشی سزاوار آموختن وشایسته ارج نهادن است یا خیر.با کاروان کلام علی (علیه السلام)همراهمی شویم تا به با ارزش ترین دانشها دست یابیم.

قال علی [ع ] : اوضع العلم ما وقف علی اللسان ، و ارفعه ما ظهر فی الجوارح و الارکان(1)

پست ترین دانشها آن است که تنها روی زبان متوقف شود و برترین دانشها آن است که در اعضاء و ارکان بدن آشکار گردد .

حال میزان دارایی حقیقی خود را از نگاه حضرت علی (علیه السلام)بسنج وبا عمل به آن شیعه واقعی شو.


1- نهج البلاغه ،حکمت199

گروه دین و اندیشه تبیان_رضاسلطانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.