• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : ابراهيم  آیه شماره : 9
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : سبأ  آیه شماره : 34
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : الزخرف  آیه شماره : 24
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.