• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : النساء  آیه شماره : 59
ریشه کلمه : اول
فعل : اَول
معنی : بازگرداندن، رجوع، ارجاع، برگشت
توضیح : در قرآن «تأويل»، هم به صورت لازم و هم متعدى بكار رفته است. «تأويل»: واقع و خارجِ يك عمل و يك خبر است كه گاهى به صورت علّت غائى و نتيجه و گاهى به صورت وقوع خارجى متجلّى شده و به عمل و خبر بر مى‏گردد. مثلاً سخن حضرت يوسف [يوسف:100] يك خبر و تأويل، وقوع خارجى آن است. اوّل خبر بود بعد وقوع خارجى. در داستان موسى و خضر [كهف:82] اوّل وقوع بعد خبر و توضيح علل، و در اينجا تأويل به معنى علّت غائى و غرض است. تأويل به معني واقعيت و خارجي كه به اصل خود بر ‏گردد، خواه به صورت نتيجه يا علّت و يا وقوع خارجى. چنانکه در سوره يوسف، آيه 6 يعنى برگشت دادن تازه‏ها را به واقع همچنانچه در تعبير خواب دو نفر زندانى و تعبير خواب دو نفر زندانى و تعبير خواب پادشاه مصر اين به ثبوت رسيد. تأويل قرآن، وقوع خارجى وعده‏هاى آن است و از جمله وقوع قيامت مى‏باشد [اعراف:53]. سخنان قرآن اكنون به صورت خبر است وقوع آخرت و حسرت خوردن مردم تأويل آن مى‏باشد. در سوره يونس، آيه 39 تأويل اعمّ از وقوع آخرت و واقعيّت هاى دنيوى است.
سوره : الاسراء  آیه شماره : 35
ریشه کلمه : اول
فعل : اَول
معنی : بازگرداندن، رجوع، ارجاع، برگشت
توضیح : در قرآن «تأويل»، هم به صورت لازم و هم متعدى بكار رفته است. «تأويل»: واقع و خارجِ يك عمل و يك خبر است كه گاهى به صورت علّت غائى و نتيجه و گاهى به صورت وقوع خارجى متجلّى شده و به عمل و خبر بر مى‏گردد. مثلاً سخن حضرت يوسف [يوسف:100] يك خبر و تأويل، وقوع خارجى آن است. اوّل خبر بود بعد وقوع خارجى. در داستان موسى و خضر [كهف:82] اوّل وقوع بعد خبر و توضيح علل، و در اينجا تأويل به معنى علّت غائى و غرض است. تأويل به معني واقعيت و خارجي كه به اصل خود بر ‏گردد، خواه به صورت نتيجه يا علّت و يا وقوع خارجى. چنانکه در سوره يوسف، آيه 6 يعنى برگشت دادن تازه‏ها را به واقع همچنانچه در تعبير خواب دو نفر زندانى و تعبير خواب دو نفر زندانى و تعبير خواب پادشاه مصر اين به ثبوت رسيد. تأويل قرآن، وقوع خارجى وعده‏هاى آن است و از جمله وقوع قيامت مى‏باشد [اعراف:53]. سخنان قرآن اكنون به صورت خبر است وقوع آخرت و حسرت خوردن مردم تأويل آن مى‏باشد. در سوره يونس، آيه 39 تأويل اعمّ از وقوع آخرت و واقعيّت هاى دنيوى است.