تبیان، دستیار زندگی
این هفته یک بازی جدید و جذاب به نام خطوط تقاطع را به شما معرفی می‌کنیم این بازی روی یک صفحه شطرنج معمولی و با آرایش اولیه ای به صورت زیر انجام می‌شود. هدف این است که مهره هایتان را طوری حرکت دهید که در یک گروه متصل به هم قرار بگیرند، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاط تقاطع

این هفته یک بازی جدید و جذاب به نام خطوط تقاطع را به شما معرفی می‌کنیم

این بازی روی یک صفحه شطرنج معمولی و با آرایش اولیه ای به صورت زیر انجام می‌شود. هدف این است که مهره هایتان را طوری حرکت دهید که در یک گروه متصل به هم قرار بگیرند. مهره هایی که به طور عمودی یا افقی یا مورب کنار هم قرار گرفته باشند، متصل محسوب می‌شوند.

 برای مشاهده مدلسازی اینجا کلیک کنید و فایل 01 را اجرا کنید (مدل 1).

قوانین بازی به صورت زیر است: ( درApplet بالا می‌توانید با کلیک کردن روی مهره‌ها حرکات مجاز را ببینید.

  • سیاه اول حرکت می‌کند
  • در هر حرکت بازیکن یکی از مهره هایش را در یک راستای عمودی، افقی و یا مورب به اندازه تعداد مهره های موجود در آن راستا (هم مهره های خودی و هم مهره های حریف) به جلو یا عقب حرکت می‌دهد.
  • بازیکن می‌تواند از روی مهره خودی بپرد اما پریدن از روی مهره حریف ممکن نیست. وقتی محل مهره حریف با محل فرود مهره شما یکی باشد می‌توانید آن را بزنید.
  • اگر تعداد مهره های یک بازیکن با زده شدن به یک برسد او برنده است.
  • اگر بازیکنی حرکتی انجام دهد که همزمان باعث برد خودش و حریف ‌شود، خودش برنده محسوب می‌شود. البته این حالت به ندرت پیش می‌آید. شکل زیر یک پایان نوعی بازی را نشان می‌دهد که در آن سیاه برنده شده است.

نقاط تقاطع

اجازه بدهید به ابتدای یک بازی نمونه نگاه کنیم. با زدن دکمه حرکت می‌توانید یک به یک حرکات را ببینید.

برای مشاهده مدلسازی اینجا کلیک کنید و فایل 01 را اجرا کنید(مدل 2).

سیاه در حرکت اول سعی میکند حرکت مهره های سفید در ستونa را محدود کند، سفید هم در حرکت اول سعی می‌کند حرکت مهره های سیاه در سطر پایین را محدود کند. حالا در حرکت بعد سیاه می‌تواند با پریدن از مهره خودی مهره سفید را بگیرد البته روشن نیست که گرفتن مهره سفید مفید است یا نه، این کار یکی از مهره های سفید را کم می‌کند ( که شاید امتیازی برای سفید باشد )، در ضمن این حرکت کار زیادی برای سد کردن سفید یا ساختن یک مجموعه کنار هم نمی کند. معمولا زدن های اولیه در کناره‌ها چندان مفید نیستند در حالیکه زدن حریف در مرکز صفحه می‌تواند فوق العاده مفید باشد. در حرکت بعدی سفید به سد کردن سیاه ادامه می‌دهد. و سپس با حرکتی مثلa2-d2 و ساختن سدی در مقابل مهره های سیاه، سیاه را وادار به یک فرار مثلe1-c3 خواهد کرد که البته چندان فایده ای ندارد چرا که سفید با حرکتa5-c3 مهره سیاه را خواهد زد و . . .

خوب حالا قبل از ادامه مطلب می‌توانید با این برنامه بازی کنید.

با این برنامه می‌توانید بازی‌ها یتان را save کنید همچنین می‌توانید با کامپیوتر یا یک حریف انسانی بازی کنید. و می‌توانید درجه سختی بازی با حریف کامپیوتری را تنظیم کنید.

امیدواریم که از انجام این بازی لذت ببرید و با دقت و فکر کردن بتوانید دوستانتان را شکست دهید. می‌توانید این بازی را با صفحه و مهره‌ها ی شطرنج هم انجام دهید.

در حین انجام این بازی می‌توانید به این سوال‌ها هم فکر کنید و نظرتان را راجع به آن‌ها برای ما به آدرسinternetschool@tebyan.net بفرستید.

بچه

  • از یک موضوع ساده و طبیعی شروع می‌کنیم. به نظر شما کوتاه ترین بازی ممکن با این فرض که هر دو بازیکن برای تمام کردن بازی تلاش کنند، چند حرکت طول می‌کشد.صفحه بعد را ببینید.

  • آیا موقعیت هایی وجود دارند که هیچکدام از بازیکن‌ها قادر به حرکت نباشند؟ واضح است که اگر تعداد مهره‌ها زیاد باشد، مثلا تمام صفحه را پر کرده باشند، هیچ حرکتی ممکن نیست. می بینیم تعداد مهره هایی که با آن‌ها می‌توان چنین موقعیتی را ایجاد کرد چقدر است. صفحه بعد را ببینید.

  • آیا همه موقعیت های ممکن مهره‌ها می‌توانند در بازی اتفاق بیفتند، یعنی آیا موقعیت هایی وجود دارند که با رعایت قوانین بازی نتوان به آن‌ها رسید؟ به این مثال‌ها توجه کنید.

نقاط تقاطع

همه موقعیت هایی که شامل دو مهره یا کمتر از هر رنگی می‌شوند، غیر قابل دستیابی اند. چرا که حتما یکی از طرفین قبل از رسیدن به این موقعیت برنده شده است.

همه موقعیت هایی که شامل مهره های یک رنگ می‌شوند هم به همین دلیل ممکن نیستند.

چه موقعیت های دیگری به ذهن شما می‌رسد؟صفحه بعد را ببینید.