تبیان، دستیار زندگی
محمد میرزمانی آهنگساز فیلم «سرگشته» که فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است درباره ویژگی های این اثر با موضوع نقش روحانیت در جوامع اسلامی سخن گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سرگشته» را با نگاه فراملی آهنگسازی می‌کنم

محمد میرزمانی آهنگساز فیلم «سرگشته» که فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است درباره ویژگی‌های این اثر با موضوع نقش روحانیت در جوامع اسلامی سخن گفت.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

سیدمحمد میرزمانی، آهنگساز و موسیقیدان که به تازگی نامش به عنوان آهنگساز فیلم سینمایی «سرگشته» به تهیه کنندگی محسن آقاعلی اکبری و کارگردانی سهیل سلیمی مطرح شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آهنگسازی فیلم سینمایی«سرگشته» گفت: «سرگشته» از ساختاری خاص و ویژه برخوردار است که نمونه آن را کمتر در سینمای ایران شاهد بوده ایم؛ چراکه فیلم در سه مقطع زمانی گذشته، حال و نگاهی به آینده می گذرد و از نظر جغرافیا نیز به سه محور تهران، سوریه و جبهه های جنگ جنوب کشور اشاره دارد.

وی افزود: «سرگشته» از پیچیدگی خاصی برخوردار است که امیدوارم چه در ساختار روایی فیلم و چه ساخت موسیقی کار خوبی شکل بگیرد.

میرزمانی درباره موضوع فیلم بیان کرد: «سرگشته» به نحوی تأکیدی است بر حضور و نقش مؤثر روحانیت در جوامع اسلامی و اشاره به اینکه آنها همیشه در برهه های حساس تاریخی نقش کلیدی ایفا کرده اند.

آهنگساز مجموعه تلویزیونی «ایوب پیامبر» ادامه داد: در ساخت موسیقی فیلم نیز سعی کرده ایم به درونیات این شخصیت روحانی توجه کنیم و روحیات معنوی و در عین حال انقلابی و پر خروش او را در تم موسیقی متجلی سازیم.

خالق آلبوم هایی نظیر «وداع» و «وصال یاران» درباره شخصیت پردازی قهرمان فیلم و لزوم توجه به اندیشه و سبک زندگی او برای نزدیک شدن به تم موسیقایی اثر بیان کرد: شخصیت روحانی فیلم با توجه به مسیری که برای زندگی خود انتخاب کرده به علومی دست یافته و صاحب اندیشه هایی است که آنها را در ساحت کلام و کتاب درک کرده است، اما در مقطعی او در عمل با مسائل و آزمون هایی روبرو می شود که تمام آموخته ها و اندیشه هایش را به چالش می کشد و او را از مرز پذیرش به باور و یقین می رساند. در واقع معرفتی بر او حاصل می شود که فراتر از کتاب و دفتر است. از همین رو مسأله مرگ که ممکن است در نظر اول ترسناک به نظر برسد با آمیختن به مفاهیم معنوی و سربلندی از آزمون سخت ایثار به درجه کمال و جمال می رسد که تمامش زیبایی است.

میرزمانی با اشاره به قرابت بطن تصویر و متن موسیقی ادامه داد: در ساخت موسیقی چنین فیلمی بیش از همه باید به روح اثر نزدیک شد و آن را درک کرد، لذا اگر خداوند یاری‌دهنده ما باشد سعی خواهیم کرد موسیقی متن فیلم را نیز با توجه به این احوالات درونی شخصیت و وارستگی او بسازیم تا از اثرگذاری بالاتری نزد مخاطب برخوردار باشد.

نامزد ۲ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم در جشنواره فیلم فجر ضمن تمجید از قلم شیوا و اثرگذار ناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس سینمای ایران که نویسندگی «سرگشته» را بر عهده دارد، گفت: با توجه به متن فیلمنامه و کارگردانی خلاقانه آقای سلیمی که نگاه نو و خلاقی به موضوع دارد، امیدوارم خروجی نهایی فیلم به دور از جناح بندی‌ها و نگاه های سیاسی برای هر بیننده مسلمان و ایرانی مفید و اثرگذار باشد.

مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه آیا با توجه به متن فیلمنامه و حضور شخصیت ها در جبهه های جنگ سوریه به موسیقی این کشور هم اشاره می شود، گفت: در این خصوص تحقیقاتی انجام داده ایم و تست هایی ضبط شده، لذا با توجه به اقدامات صورت گرفته تصور می کنم بتوانیم از ظرفیت های فراملی موسیقی هم در ساخت موسیقی متن این فیلم استفاده کنیم. بر این اساس قطعا به موسیقی ملل هم توجه خواهیم داشت و همه ظرفیت های موسیقایی را بررسی خواهیم کرد.

امیدوارم بتوانیم حق مطلب را در رابطه با مجاهدت روحانیت معزز از قبل از انقلاب تا امروز در این فیلم ادا کنیم و مخاطب را در فضای روحانی فیلم قرار دهیم تا با بخشی از احوالات درونی امثال این شخصیت ها آشنا شوندرهبر ارکستر بزرگ صدا و سیما از سال ۶۹ تا ۷۲ در رابطه با اینکه آیا ترانه ای برای فیلم در نظر گرفته شده است یا خیر، بیان کرد: من چنین تصوری ندارم چرا که اعتقاد دارم تصنیف در کارهای تصویری ذهن مخاطب را از موضوعیت داستان دور می کند و با محدود کردن زبان موسیقی متن، مناسب روایت های سینمایی نیست.

آهنگساز فیلم سینمایی «دیده بان» در پایان با اشاره به رشادت ها و مجاهدت های روحانیت در زمان دفاع مقدس و نقش مؤثر آنها در روشنگری و ایجاد بصیرت عمومی در میان جوانان کشور و منطقه عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم حق مطلب را در رابطه با مجاهدت روحانیت معزز از قبل از انقلاب تا امروز در این فیلم ادا کنیم و مخاطب را در فضای روحانی فیلم قرار دهیم تا با بخشی از احوالات درونی امثال این شخصیت ها آشنا شوند.

فیلم سینمایی «سرگشته» جدیدترین محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که به تهیه کنندگی محسن آقاعلی اکبری و کارگردانی سهیل سلیمی اخیرا فرم حضور در جشنواره سی و پنجم فجر را پر کرده است.

چنانچه این فیلم به سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند، تنها فیلم جشنواره با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس و ارتباط آن با شهدای مدافع حرم و مبارزه با نیروهای تکفیری داعش خواهد بود.

«سرگشته» که فیلمنامه آن را ناصر هاشم زاده به نگارش درآورده است، روایت حاج شیخ مصطفی رزمنده‌‌ روحانی مدافع حرم است که در سوریه به اسارت نیروهای داعش درآمده و اینک او در این اسارت خاطرات خود را از سال‌های دفاع مقدس مرور می‌‌کند و... .

سلمان فرخنده، سوگل طهماسبی، صالح میرزاآقایی، حسین امهز (بازیگر لبنانی)، کاوه سماک‌باشی، رزاق رادان، حمید همتی، حشمت آرمیده، علی مقدم، مهدی کاظمی، توحید لطفعلی‌خانی، فرزاد رمضانی، منصوره باندرولچی، محمد حدادیان، شایان میرزایی و ... بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از: مشاور کارگردان: سیدناصر هاشم‌زاده، مجری طرح: علی غفاری، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: حمید همتی، تدوین: محمود غلامی، مدیر صدابرداری: بابک اخوان، جلوه‌ های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوه ‌های ویژه بصری: رسول گورکانی، مدیر هنری: عباس بلوندی، طراح صحنه و لباس: حبیب کریم‌زاده، موسیقی متن: سیدمحمد میرزمانی، طراح گریم: محمدرضا توسلی، مدیر تولید: مهدی افتخاری، مدیر تدارکات: سعید کنگاورنظری، عکاس و کارگردان فیلم پشت صحنه: محمدمهدی نبی‌‌زاده، صداگذار: بابک اخوان، منشی صحنه: یاسمن کفایتی، مدیر روابط عمومی: رسول شادمانی، ناظر کیفی: شفیع آقامحمدیان.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .