تبیان، دستیار زندگی
صادق نوری می گوید: در آثارم به تاثر از میرزا غلامرضا اصفهانی به سمت آثار سبک ویژه متون زمان قاجار رفتم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجسد خطوط خیال انگیز به تاثر از متون قاجار

صادق نوری می گوید: در آثارم به تاثر از میرزا غلامرضا اصفهانی به سمت آثار سبک ویژه متون زمان قاجار رفتم.

بخش هنری تبیان

صادق نوری

صادق نوری که این روزها نمایشگاه خطاطی هایش با عنوان "جوهر روح" در گالری مژده برپاست به هنر آنلاین گفت: من هجده سال است که دارم خوشنویسی کار می کنم اما تمایل چندانی به برگزاری نمایشگاه در گالری نداشتم و به همین دلیل این اولین نمایشگاه من است که در آن مجموعه ای از کارهای 4 یا 5 سال اخیر خود را به نمایش در آورده ام.

وی ادامه داد: سبک این آثار سبک ویژه متون زمان قاجار و برگرفته از آثار افرادی چون میرزا غلامرضا اصفهانی است که من این سبک را به واسطه آموزش های اساتید به نامی فراگرفتم که ویژه ترین آن ها مظفر بختیار بود و به همین دلیل من این نمایشگاه را با احترام به نام این استادم برگزار کردم.

این هنرمند خطاط گفت: خوشنویسی یک هنر نسبتا بی ریا، دشوار ، هنری دست نیافتنی و زمخت است و در عین حال به شدت تابع آداب است. شما هیچ هنری را پیدا نمی کنید که تا این اندازه مبادی آداب باشد، دقیقا همان گونه که یک ورزش رزمی مبادی آداب است اگر یک فن به درستی حاصل نشود همه آن چه که فراگرفته شده از بین می رود و حاصلی نخواهد داشت.

نوری گفت: پنج سال طول می کشد که فردی در خوشنویسی مدرک ممتاز بگیرد. زمانی که او مدرک ممتاز را گرفت تازه خط و خوشنویسی شروع می شود. خوشنویسی صبر و حوصله بسیاری را می طلبد و از این منظر معتقدم جزو اصلی ترین مدیاهای هنرهای تجسمی است.

وی افزود: خوشنویسی تنها یک خط نستعلیق نیست. نستلیق عروس خطوط است. چون بسیار تابع قانون است. شما هیچ هنری را پیدا نمی کنید که چارت سازمانی داشته باشد و تا این اندازه تابع قانون باشد. اگر شما به زمان قاجار دقت کنید خوشنویسی خیال انگیزترین هنرهاست.

این هنرمند خوشنویس گفت: وقتی آثار خطاطی را کنار یک نقاشی می گذارند قبل از هر چیز گفته می شود که چه کسی این را نوشته است؟ و این خود حامل یک پیام است و نقاش و موسیقیدان چنین روندی را ندارند.

نوری در مورد آثار نمایشگاه "جوهر روح" گفت: این آثار به تبعیت از سبک زمان قاجار بود و من در آن از قلم جلی (کتیبه) استفاده کردم. برخلاف قدیم که با قلم های لطایف الحیل می نوشتند. همه کاغذهایی که روی آن نوشته شده دست ساز هستند و حدود این کاغذهای دست ساز مهره شده است و بعضا با نقوش ابری است.

وی ادامه داد: وجود این حاشیه ها با این وسعت در تاریخ خوشنویسی انجام نشده  و برای اولین بار است که در این حجم اتفاق می افتد از همه مهم تر آن است که قالب های سیاه مشق که در این آثار به کار رفته مثل بداهه نوازی در موسیقی است و نیاز به مهارت خاصی جدای از آموزش دارد چرا که بیانگر حس و حال لحظه است و در حقیقت سیاه مشق بداهه نویسی است.

این هنرمند نقاش در مورد نام گذاری نمایشگاه گفت: "جوهر روح" نام یکی از تابلوهای این نمایشگاه است که از یکی از ابیات حافظ گرفته شده است. در کنار این تابلو، ابیات دیگری از حافظ مولانا و عین القضات همدانی، احمد غزالی و آیات و احادیث  وجود دارد.

نوری گفت: 21 اثر در این نمایشگاه وجود دارد که ابعاد همه آن ها 120 در 90 است و مرکب آن دست ساز و چهره منحصر به فردی به این آثار داده است.


منبع: هنرآنلاین