تبیان، دستیار زندگی
اجرای تدابیری در قالب سمپوزیوم و محدود نکردن آن به شهر تهران و دعوت از تمام استانها برای شرکت در این گونه محافل سبب فراهم کردن بستر آشنایی با اساتید بزرگی در رشته مجسمه سازی شده و این مساله باعث افتخار خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر خوش قد و قامت سمپوزیوم دفاع مقدس

سمپوزیوم مجسمه سازی دفاع مقدس در حالی 7 مهر ماه به پایان می رسد که هنرمندان از فضای به وجود آمده برای خلق آثار راضی هستند.

بخش هنری تبیان

سمپوزیوم دفاع مقدس

به منظور تکریم و پاسداشت ایثارگران عرصه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، چهارمین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی دفاع مقدس از 20 شهریور ماه تا 7 مهر  را برگزار می شود. با رسیدن به روزهای پایانی این سمپوزیوم و شکلگیری آثار خواندن نظرات برخی از هنرمندان این سمپوزیوم قابل توجه است.

«مرتضی شعبانی» یکی از شرکت کنندگان چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی دفاع مقدس ضمن بیان اینکه انتخاب موضوع سمپوزیوم در قالب هایی مانند دفاع مقدس به جذب هنرمندان برای شرکت در فراخوان تاثیر دارد، اظهار کرد: سازمان زیباسازی بسترساز کارهای هنری در حوزه مجسمه سازی بوده و با برگزاری سمپوزیوم هایی با موضوعات مختلف این مساله را ثابت کرده است.

این شرکت کننده همچنین در خصوص اثری که در این سمپوزیوم خلق می کند، گفت: ماکت پیشنهادی من برگرفته از اشعار مولاناست که محتوا و معنای آن به نوعی با معنای دفاع مقدس گره خورده است.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب موضوعات از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تا چه حد می تواند در جلب هنرمندان و مجسمه سازان موثر باشد، خاطرنشان کرد: بدون شک موضوع بخشی از مساله برگزاری یک سمپوزیوم است و بخش دیگری از هدف در این گونه محافل، تبادل تجربه و هم خانواده شدن جامعه هنری مجسمه سازان در کنار یکدیگر است.

شعبانی اضافه کرد: از سویی هم، واحد کردن مواد ساخت آثار در سمپوزیوم ها به عنوان مثال فلز بودن یا سنگ بودن آنها، می تواند به حرفه ای تر شدن نگاه داوری و همچنین مردم کمک کند که این اتفاق در چند سمپوزیوم اخیر از سوی سازمان زیباسازی شهرداری به وضوح مشخص بوده است. نمونه آن را در سمپوزیوم سال 85 که در پارک چیتگر برگزار شد هم شاهد بودیم.

انحصاری کردن هنر به کیفیت آثار لطمه می زند

«ایوب آقایی» در مورد اثرش توضیح داد: در این سمپوزیوم تعدادی از قطعات مورد نیاز من توسط دستگاه لیزری در بیرون از محل برگزاری سمپوزیوم آماده شده تا ظرافت دلخواه را به من ارائه دهد اما متاسفانه همین مساله باعث بروز تنش ها و حتی حواشی بین شرکت کنندگان شد و عده ای گلایه هایی مبنی بر اینکه نباید هیچ قسمتی از اثر را به بیرون سفارش داد، را مطرح می کردند.
آقایی اظهار کرد: این در حالی است که بطور طبیعی هنرمند حق دارد از هر وسیله یا ابزاری برای آماده کردن کار خود استفاده کند و مهم کیفیت نهایی کاری است که ارائه می دهد؛ ضمن اینکه در این سمپوزیوم موضوع رقابت مدنظر نیست و قرار نیست که برنده ای در انتها انتخاب شود و این مسائل فقط یک حاشیه برای خدشه دار کردن برخی روابط بین مجسمه سازان می شود.

اجرای تدابیری در قالب سمپوزیوم و محدود نکردن آن به شهر تهران و دعوت از تمام استانها برای شرکت در این گونه محافل سبب فراهم کردن بستر آشنایی با اساتید بزرگی در رشته مجسمه سازی شده و این مساله باعث افتخار خواهد بود

وی همچنین با بیان اینکه رشته تحصیلی اش در دانشگاه طراحی بود، اذعان کرد: متاسفانه برخی از اساتید بر این عقیده هستند که حتما باید در این گونه مراسم و سمپوزیوم ها از افرادی استفاده شود که به طور تخصصی در رشته مجسمه سازی دوره علمی گذرانده اند و این در حالی است که فضای هنر یک فضای به هم پیچیده و وابسته بوده و هیچ یک از شاخه ها را نمی توان از یکدیگر جدا کرد.
آقایی یادآور شد: تحصیل در رشته طراحی یا مجسمه سازی صرفا به برخی نقاط خالی هنرمند می پردازد تا بتواند ضعف های کار خود را برطرف کند اما در ماهیت این گونه هنرها، تجربه و خلاقیت حرف اول را می زند؛ البته این به معنای آن نیست که تحصیلات تخصصی را نفی کنیم اما انحصاری کردن هنر به طور کلی در هر شاخه ای از جمله مجسمه سازی که برگرفته از چند مجموعه طراحی و نقاشی و مجسمه سازی است، رقابت را محدود کرده و به کیفیت آثار لطمه می زند.
وی با اشاره به یکی از ویژگی های مثبت این سمپوزیوم نیز گفت: نحوه کار داوری آثار برای انتخاب آنها در سمپوزیوم یکی از ویژگی های مثبت آن ارزیابی می شود چرا که داوران آثار را بدون اینکه بدانند به نام چه کسی است داوری و انتخاب می کنند.
این شرکت کننده در ادامه اظهارات خود به اثری پیشنهادی خود در این دوره از سمپوزیوم اشاره و اعلام کرد: عنوان اثری که ارائه می کنم، خیر و شر است و در آن از دو فرم استفاده شده که یکی از آنها با رنگ سفید و دیگری با رنگ مشکی نشان داده می شوند و قصد دارد این معنا را منتقل کند که همواره مقابل هر خوبی و خیری یک عامل بد یا شر وجود دارد که می تواند این دو را به تقابل با یکدیگر وادار کند و جنگ بین ایران و عراق هم نمونه ای این همین تقابل خیر و شرها بود که ایران در آن به رنگ سفید نشان داده می شود.

سمپوزیوم بهانه ای برای اجرای طرح مورد علاقه ام بود

علی چراغی که تنها هنرمندی است که در این سمپوزیوم، ساخت اثری با جنس خمیر مجسمه سازی را بر عهده دارد، در خصوص اثرش عنوان کرد: من در دوران دانشجویی طرح های بسیاری پیرامون موضوعات آن زمان که به جنگ و دفاع مقدس اختصاص داشت، طراحی کردم اما هیچ گاه فرصت آن فراهم نشد تا بتوانم یکی از آنها را اجرایی کنم.

چراغی یادآور شد: این سمپوزیوم بهانه ای شد تا یکی از طرحهایی که خیلی به آن علاقمند بودم را در قابل یک مجسمه در حدود 3 متر اجرا کنم .

این شرکت کننده افزود: طرح من در این دوره مربوط به یک موتورسوار آرپیچی زن است که یکی از تصاویر نقش بسته در اذهان عمومی مردم بوده و می توان آن را با یک مجسمه هر چند کوچک، به تصویر کشید.

چراغی تصریح کرد: دفاع مقدس نیز یکی از وقایعی است که هر چقدر هم هنرمندان با آثار خود آن را به تصویر بکشند باز هم کم بوده و جای کار بسیاری دارد. همچنین می توان به مسئولان اجرایی پیشنهاد داد که ابعاد مختلف موضوعی جنگ و آثار آن را در قالب چند سمپوزیوم به تصویر بکشند.

تنها اثر فیگوراتیو را من اجرا می کنم

هادی عارفی منش درباره اثرش گفت: من اجرای تنها اثر فیگوگراتیو با جنس گچ را در این سمپوزیوم بر عهده دارم و شاید دلیل آن، عقیده ای باشد که در این رشته دارم؛ من بر این عقیده هستم که هر هنرمندی باید از کارش شناسنامه داشته باشد و هر هنرمندی را با یک شاخصه در میان سایر ویژگی ها بشناسند.

عارفی منش عنوان کرد: اجرای تدابیری در قالب سمپوزیوم و محدود نکردن آن به شهر تهران و دعوت از تمام استانها برای شرکت در این گونه محافل سبب فراهم کردن بستر آشنایی با اساتید بزرگی در رشته مجسمه سازی شده و این مساله باعث افتخار خواهد بود.

این شرکت کننده در خصوص امکانات فراهم شده از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت: علاوه بر مکان استراحتی که برای هنرمندان استانی اختصاص داده شده و بسیار مناسب است، انتخاب عمارت عین الدوله که فضای آرام و هنرمندانه دارد هم از دیگر ویژگی های خوب این سمپوزیوم است.

سیمرغ عمل قهرمانانه دفاع را انجام می دهد

«نادر قشقایی» در خصوص طرحی که در این سمپوزیوم ارائه می کند نیز خاطرنشان کرد: اسم مجمسه ای که از نظر داوران قابل ارائه شناخته شد، سیمرغ است؛ سیمرغ یکی از مشهورترین نمادهای سنت و فرهنگ افسانه ایرانی است و در این اثر پرندگانی در لباس سیمرغ در یک نقطه جمع شده و عمل قهرمانانه دفاع را انجام می دهند که این همان ماهیتی است که در دوران دفاع مقدس هم اتفاق افتاد.
گفتنی است المان میدان فلسطین نمونه ای از اثر این مجسمه ساز است.
گفتنی است چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی دفاع مقدس با حضور 10 شرکت کننده از تاریخ 20 شهریور ماه تا 7 مهر 1395 برگزار می شود.


منبع: تسنیم