تبیان، دستیار زندگی
دومین نمایش از مجموعه خانه پوشیدنیمروری بر کارهای دو هو سو هنرمند کره ای است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلتفرم 28 میزبان مرور آثار "دو هو سو" هنرمند کره ای

دومین نمایش از مجموعه "خانه پوشیدنی"مروری بر کارهای "دو هو سو" هنرمند کره ای است.

دو هو سو

پلتفرم 28 فصل تابستانی خود را با مروری بر "خانه پوشیدنی" و تحت موضوعیت "زندگانی خانگی" آغاز کرد. با توجه به مرز کم رنگ شده بین فضاهایی خصوصی و عمومی و نفوذ بارز فضاهای شخصی در عرصه های عمومی، نمایش ها و کارگاه های ما در این فصل اهمیت فضای شخصی را به پرسش گذاشته و بر اهمیت نیاز انسان معاصر در حمل عادات و كیفیت هاى محیط خانگى در خارج از این حیطه تاكید دارد. دومین نمایش از این مجموعه مروری بر کارهای "دو هو سو" هنرمند کره ای است.

زیربنای آثار "دو هو سو"، فیگورهای انتزاعی و طرح های معمارانه یی است که برگرفته و ملهم از تاریخ زندگی شخصی خود اوست. آثاری که بیش از هرچیز به مواجهه هنرمند با مرزهای متزلزل و متغیر میان فضای عمومی و فضای شخصی، و نیز مفاهیمی چون هویت جهانی، فضا، آوارگی، حافظه و خاطره و بی مکانی می پردازند. دو-هو سو متولد سئول کره جنوبی ست و بسیاری از تجربیات شخصی او، مانند مکان هایی که در آنها زندگی کرده  است - خانه ی کودکی اش (یک خانه ی سنتی کره یی)، خانه ی دانشجویی رودآیلند که دوران دانشجویی اش را در آن سپری کرد و آپارتمان او در نیویورک در شکل گیری آثار او نقش مهمی داشته اند.

شفافیت، یا به بیان دقیق تر رفت  و آمد و نوسان بین رویت پذیری و رویت ناپذیری، یکی از تم های اصلی آثار هنرمند است، مسئله یی که متاثر از چندلایگی فضاهای داخلی و خارجی، و نیز محوطه های میانی در معماری سنتی کره یی است. با وجود این که "سو" هنرمندی فیگوراتیو نیست ولی فیگور در آثار او حضور دارد، در گوشه یی به کمین نشسته و در اولین فرصت بیرون می جهد و خود را در میان اشکال انتزاعی و نمادین اثر به نمایش می گذارد. "سو" کار خود را با ترسیم و طراحی سازه های مسکونی در سال 1994 آغاز کرد و همین امر جهت گیری کلی آثار او در سال های بعد را هم مشخص ساخت. این امر به خوبی در چندین اثر از سازه های خانه مانند غول آسای وی - و نیز خانه هایی که در آن زندگی  می کند یا کرده است - مشهود است.

سازه ها هر کدام یا به اشکال مختلف برش خورده تا بخش های داخلی آن نمایان باشند و گاه به شکلی خطرناک بالای ساختمان ها و یا در میان دو سازه ی دیگر جاسازی شده اند، و یا این که در میان فضای گالری ها ساخته شده اند، به شکلی که انگار طوفان مهیبی آن ها را با خود آورده و با خراب کردن سقفِ گالری به درون فضا انداخته است. از دیگر آثار "سو" می توان به سازه های بافتی، بافته شده از نخ ها (و لوله های بسیار باریک) پلی استر تک رنگ شفاف اشاره کرد. بیننده ی اثر درون سازه ی درخشان، معمارانه و بی ثبات پلی استری گام برمیدارد و از میان راهروهای رویاگونه و فضاهای داخلی سحرآمیز آن (که مثل خانه های مسکونی دست شویی، توالت و کلید برق هم دارند) می گذرد.

خانه های بافتیِ شفاف و روشن "دو-هو سو" تنها بازی گوشانه و محصول خلاقیت بصری هنرمند نیستند، بلکه در کنار آن با متجلی کردن تمام عیارِ آشفتگی و سردرگمیِ هنرمند حامل نوعی مالیخولیای هنرمندانه نیز هستند. انگار که ردها و آثار تمام مکان هایی که "سو" و خانواده اش در طی سالها در آن ها زیسته اند جمع آمده و مفهوم "خانه" را به نمایش گذارده اند. مفهومی که از دید هنرمند به شکلی تاثرانگیز همواره ناپایدار، گریزان و تثبیت ناشدنی بوده است.


هنرانلاین