تبیان، دستیار زندگی
ولایت، اکمال نعمت الهی است/ مفهوم استغفار معصومین(ع)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت، اکمال نعمت الهی است/ مفهوم استغفار معصومین(ع)

معصومین

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی، امروز سوم خرداد در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: مسلمین در جنگ‌های زیادی مانند بدر و خندق و ... پیروز شدند اما تعبیر فتح برای هیچکدام به کار نرفت، ولی صلح حدیبیه و فتح خیبر و فتح مکه را فتح گفته‌اند زیرا تغییری اساسی در سرنوشت مسلمین بود.

وی با بیان اینکه صلح حدیبیه چون زمینه فتح مکه و فتحی شد که به دروازه مکه رسیدند به مسئله ذنب اشاره و اظهارکرد: ترک اطاعت و عدم اجتناب از مناهی را شارع مقدس ذنب دانسته و حدودی را برای آن مشخص کرده است؛ اگر این ذنب نسبت به مردم باشد در نزد مردم ذنب محسوب شده که در مورد موسی، این حرف در قرآن آمده است.

وی ادام داد: زیرا وقتی خدا از او خواست که سراغ فرعون برود گفت من از اینکه فردی را کشته‌ام می ترسم یعنی وی مذنب نسبت به دیگران تلقی شده و خداوند نسبت به پیامبر نیز فرمود شما با رسومات جاهلی مشرکان مبارزه کردید و در نزد آنان مذنب بودی ولی وقتی فتح مکه که رخ دهد همه آن گناهانی که آنها می پنداشتند چه گناهان کهنه و چه گناهان تازه در نزد آنان از بین می رود.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: فیض در ذیل این آیه روایتی نقل کرده که از امام رضا درباره ذنب در این آیه پرسدیند حضرت فرمود پیش مردم مکه هیچکس گناهکارتر از حضرت رسول نبود، زیرا اینها 360 بت را می‌پرستیدند و حضرت روی همه آنها خط بطلان کشید که برای همه بت پرستان کار سنگینی بود.

وی افزود: اگر انسان به جایی برسد که حیات و مماتش لله باشد دیگر ذنبی ندارد بنابراین ذنب در سوره فتح از حیث این ذنب مصطلح نیست و استغفار آنان نیز که در روایات بیان شده برای دفع ذنبی است که نیامده است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در سوره نصر نیز شهادت می دهد که نصر غیر از فتح است؛ در جنگ بدر، نصر بود ولی فتح نبود ولی در خیبر، فتح بود و امام در قلعه را کند و مسلمین فاتح شدند در این سوره نیز استغفار اگر به وجود حضرت نسبت داده شد ذنب مصطلح فقهی است ولی ذنب از روی دفع است.

این مفسر گفت: اکمال نعمت که ولایت است به برکت فتح مکه رخ داده و راه راست را تکوینا و تشریعا خداوند تعیین فرموده است از این رو در نظام تکوین آنچه در اسمان و زمین است همه ماموران الهی هستند و نمونه بارز آن در فتح مکه رخ داد زیرا بر اثر محاسبات مادی امکان چنین فتحی وجود نداشت.

وی به برکاتی الهی به مومنان اشاره کرد و گفت: انزال سکینه، زیادی ایمان و واردکردن در جناتی که نهرها زیر آن جاری است، تکفیر سئیات و فوز عظیم نعمت‌هایی است که خدا به آنان وعده داده و در مورد مشرکان و کفار نیز فرمود جهنم برای آنان است که جایگاه بدی است.

وی تاکید کرد: چون همه مخلوقات سپاه الهی هستند از این رو از هر راهی که خدا بخواهد به بنده ای احسان کند مقدور است چه اینکه بخواهد از هرراهی او را گرفتار کند مقدور است زیرا چیزی در جهان مستقل و از تحت تدبیر الهی بیرون نیست.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.