تبیان، دستیار زندگی
چاپ این کتاب برای ایران مهم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاپ این کتاب برای ایران مهم است

رییس انجمن نگارگران ایران معتقد است: اگر وعده ی مسئولان برای چاپ کتاب آثار گنجینه ی موزه ی هنرهای معاصر تحقق پیدا کند، این مجموعه مورد استقبال دنیا قرار می گیرد و به سرعت به چاپ های بعدی می رسد.

چاپ این کتاب برای ایران مهم است

محمدباقر آقامیری درباره ی وعده ی مسؤولان موزه ی هنرهای معاصر مبنی بر چاپ یک مجموعه ی پنج جلدی شامل اطلاعات تمام آثار گنجینه ی این موزه و تأکید وزیر ارشاد بر این موضوع، اظهار کرد: اگر کتاب آثار گنجینه ی موزه ی هنرهای معاصر به چاپ برسد، مطمئنا مورد استقبال قرار می گیرد و چند نوبت تجدید چاپ خواهد شد. بهتر است این کتاب به جز زبان های انگلیسی و فارسی، به زبان سوم دیگری نیز به چاپ برسد، چون قرار است در سطح جهانی منتشر شود و خیلی ها آن را به عنوان هدیه به کشورهای دیگر خواهند برد.

او به اهمیت چاپ این مجموعه اشاره کرد و گفت: من در بیش از 60 کشور دنیا نمایشگاه هنری برپا کرده و موزه های بزرگ دنیا را از نزدیک دیده ام. سایت و کتاب برای ثبت اطلاعات آثار، هر دو مهم هستند. کتاب مقوله ی بسیار ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین کتابی باید تمام آثار موزه از هنرمندان ایرانی و خارجی چاپ شود و بلافاصله بعد از تمام شدن چاپ اول، تجدید چاپ شود. البته سایت هم جای خودش را دارد. خدا را شکر که مسؤولان به این فکر افتادند تا چنین فعالیت هایی در زمینه گنجینه ی موزه ی هنرهای معاصر داشته باشند.

آقامیری ادامه داد: حدود هفت - هشت سال پیش، کتابی به کوشش محمدعلی رجبی با همکاری موزه هنرهای معاصر با عنوان «شاهکارهای نگارگری ایران» منتشر شد. این کتاب بیش از 600 صفحه داشت و شامل آثاری از نگارگری ها و نقاشی های دوران مختلف بود و برای کسانی که به هنرهای اصیل ایران علاقه مند بودند منبع خوبی به شمار می رفت. آن زمان من چهار جلد از این کتاب را برای فرزندانم گرفتم تا به آن ها بفهمانم که چقدر این کتاب ارزشمند است.

رییس انجمن نگارگران در بخش دیگری از سخنانش به لزوم نمایش آثار گنجینه در موزه ی هنرهای معاصر اشاره و اظهار کرد: آثاری که اکنون در گنجینه ی موزه ی هنرهای معاصر از هنرمندان ایرانی و خارجی وجود دارند، جزو ذخایر موزه و مملکت به شمار می روند. این آثار بسیار منحصربه فردند و برای ایران نوعی اعتبار هستند. بنابراین این که آثار در خزانه ی موزه بمانند و به نمایش گذاشته نشوند، درست نیست.

او ادامه داد: این آثار باید به صورت دائم در موزه در معرض دید علاقه مندان و مخاطبان قرار گیرند. یک بخشی از موزه باید به صورت اختصاصی به نمایش این آثار تعلق داشته باشد، نه این که هر یکی دو سال به بهانه ای در مدت یک یا دو هفته، تعدادی از آثار گنجینه را بیرون بیاورند و به نمایش بگذارند. البته با نمایش دائمی آثار باید به موضوع نگهداری و مراقبت از آن ها هم توجه کرد. مثلا تدابیر لازم برای حفاظت از آن ها و استفاده از شیشه های نشکن و ضد ضربه با نظر کارشناسان اعمال شود تا آثار در عین نمایش داده شدن آسیب هم نبینند. در این صورت مخاطبان و هنردوستان می توانند به موزه بیایند و از آثار هنری لذت ببرند. آن هایی که طالب یادگیری و به دست آوردن اطلاعات از آثار هنری مهم هستند می توانند به موزه بیایند و کار اصولی ببینند.

آقامیری همچنین به تصمیم موزه ی هنرهای معاصر مبنی بر نمایش تعدادی از آثار گنجینه در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تبادل آثار هنری و نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر در شهرهای مختلف دنیا ایرادی ندارد، اما باید در زمینه حفظ و نگهداری آن ها در زمان حمل و نقل و نمایش دقت زیادی شود، چون این آثار میلیون ها دلار ارزش دارند. باید به مسائل بیمه ای آن ها نیز توجه کرد. در صورت نمایش آثار در کشورهای دیگر علاقه مندان به هنر متوجه می شوند که در موزه هنرهای معاصر ایران چه آثار ارزشمندی وجود دارد.

او همچنین بیان کرد: متأسفانه ما در سطح کشور و در شهرهای بزرگ، موزه های زیادی نداریم. به عنوان مثال در استان البرز با چهار میلیون نفر جمعیت، موزه ای وجود ندارد. در حالی که کشور ما تاریخ، فرهنگ کهن و ارزش های والای هنری دارد. نبودن موزه برای چنین تاریخی، یک نقصان به شمار می رود. دفتر هنرهای تجسمی، وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی می توانند با همکاری هم در این زمینه فعالیت داشته باشند.

رییس انجمن نگارگران اضافه کرد: ما دل مان می خواهد هنر و هنرمند ایرانی در دنیا بهای بیشتری داشته باشد.

منبع: ایسنا