هنرهای دینی همیشه صدرنشین فهرست آثار فاخر بودهاند
استاد ناصر آراسته، نقاش درباره جایگاه مضامین دینی در نقاشی ایران، اظهار کرد: نقاشی قهوهخانهای با اسماعیل قولر آغاسی به اوج رسید، اما متاسفانه این شکل از هنر دیگر جایگاه مناسبی را ندارد، چون به نوعی ذوق و سلیقه تماشاگران از آن دور شده است. دلیل این اتفاق را هم به هیچ وجه نمیتوان به کیفیت این هنر تعمیم داد، بلکه این ناکارآمدی ماست که سبب شده زیبایی این هنر به درستی در اختیار هنرمندان جوان قرار نگیرد تا با درک این زیباییها، گرایش بیشتری به سمت این هنر بومی پیدا کنند.
وی افزود: متاسفانه عنوان قهوهخانهای که برای این شکل از نقاشی انتخاب شده، این تصور را در برخی به وجود آورده که این شکل از هنر از داشتههای کیفی بری است، در صورتی که نام قهوهخانهای به این دلیل روی این هنر گذاشته شده که در زمان قدیم نقاشان در قهوهخانه نقاشی میکردند و این ویژگی هیچ ربطی به زمان حال ندارد. در تکمیل توضیح فوق باید بگویم این هنر از چنان توانی بهرهمند است که میتوان آن را در دانشگاهها نیز تدریس کرد.
این نقاش به توضیح فوق اضافه کرد: نکتهای را هم باید در این زمینه اعتراف کنم. آن هم اینکه برخی هنرها تاریخ مصرف دارند، این هنر نیز به نوعی چنین ویژگی دارد، اما این مسئله نباید بهانهای باشد برای فراموش کردن این هنر، زیرا میتوان با ابزارهایی که در اختیار است جذابیت ظاهری این هنر را با سلیقه امروز جوانان همخوان کرد تا مجدداً شاهد گرایش به موضوعات مورد نظر باشیم.
آراسته به توضیح فوق اضافه کرد: به نظرم پرداختن به نقاشی قهوهخانهای به نوعی توجه به هنر دینی نیست، چون در این شکل از هنر موضوعات بیشتر تصویرگر وقایع مذهبی به ویژه واقعه عاشورا هستند. این نکته را به نوعی تمامی مردم ایران در پردهخوانیها مشاهده کردهاند، حتی در مواقعی تصاویر خلق شده در پردهخوانیها به اندازهای زیبا هستند که تماشاگر به شدت از دیدن آنها تحت تاثیر قرار میگیرند.
این نقاش درباره شرایط کار کردن در نقاشی قهوهخانهای این گونه توضیح داد: به نظرم کسی که میخواهد در حوزه نقاشی قهوهخانهای کار کند باید به این عرصه دلبستگی قلبی داشته باشد، چون بدون اعتقاد به موضوعات مذهبی نمیتوان در نقاشی قهوهخانهای موفق بود. برای مثال استاد بزرگ این هنر اسماعیل قولر آغاسی که از بزرگان این عرصه بود، عاشقانه اهل بیت(ع) را دوست داشت. برای همین زیبایی کارش نیز بیشتر به چشم میآمد.
وی در پایان بیان کرد: نقاشی دینی تنها مختص به کشور ما نیست، بلکه در کشورهای اروپایی این شکل از هنر یکی از گرایشات بسیار مهم هنر نقاشی است، برای همین از قرون وسطی گرفته تا به امروز، آثار فاخر همیشه کارهای دینی بودهاند. این اتفاق میتواند در کشور ما نیز رخ دهد؛ البته به شرطی که این خواسته در جامعه هنری به عنوان یک نیاز جدی گرفته شود.