بار دیگر ددمنشی کسانی که ادعای خادم بودن حرمهای شریف را دارند؛ آشکار شد و شیخ نمر و عده ای دیگر را به جرم مخالفت با نظام مستبد عربستان اعدام نمودند، اما افکار عمومی دنیا و وجدانهای بیدار، عدالت خواهی و آزادی طلبی این روحانی مبارز را باعث اعدام او می دانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1394/11/14
پایمردی تا شهادت
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
بار دیگر ددمنشی کسانی که ادعای خادم بودن حرمهای شریف را دارند؛ آشکار شد و شیخ نمر و عده ای دیگر را به جرم مخالفت با نظام مستبد عربستان اعدام نمودند، اما افکار عمومی دنیا و وجدانهای بیدار، عدالت خواهی و آزادی طلبی این روحانی مبارز را باعث اعدام او می دانند.
مقدمه
بار دیگر ددمنشی کسانی که ادعای خادم بودن حرمهای شریف را دارند؛ آشکار شد و شیخ نمر و عده ای دیگر را به جرم مخالفت با نظام مستبد عربستان اعدام نمودند، اما افکار عمومی دنیا و وجدانهای بیدار، عدالت خواهی و آزادی طلبی این روحانی مبارز را باعث اعدام او می دانند.
پایمردان راه خدا
قرآن مبین در باره ی کسانی که بر سر عهد و پیمان خود با خدا مانده و منتظر جانبازی در راه او هستند؛ می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً؛[احزاب/23]از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخى از آنان [شهادت را] انتظار مىبرند و هیچ تغییر و تبدیلى [در پیمانشان] ندادهاند».[1]
تفسیر نمونه در ذیل این آیه می نویسد: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «فینا نزلت" رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ،" فانا و اللَّه المنتظر و ما بدلت تبدیلا؛آیه "رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ "در باره ما نازل شده است، و من به خدا همان كسى هستم كه انتظار (شهادت) را مىكشم، (و قبلا مردانى از ما همچون حمزه سید الشهدا شربت شهادت نوشیدند) و من هرگز در روش خود تغییر نداده، بر سر پیمانم ایستادهام». سپس اضافه می کند: یاران امام حسین (علیه السلام) در كربلا هر كدام كه مىخواستند به میدان بروند با امام وداع مىكردند و مىگفتند سلام بر تو اى پسر رسول خدا (سلام وداع) امام (علیه السلام) نیز به آنها پاسخ مىگفت و سپس این آیه را تلاوت مىفرمود: "فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ"، از كتب مقاتل استفاده مىشود كه امام حسین (علیه السلام) این آیه را بر كنار جنازه شهیدان دیگرى همچون" مسلم بن عوسجه" و به هنگامى كه خبر شهادت" عبد اللَّه بن یقطر" به او رسید نیز تلاوت فرمود، و از اینجا روشن مىشود كه آیه چنان مفهوم وسیعى دارد كه تمام مؤمنان راستین را در هر عصر و هر زمان شامل مىشود، چه آنها كه جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشیدند و چه آنها كه بدون هیچگونه تزلزل بر سر عهد و پیمان با خداى خویش ایستادند و آماده جهاد و شهادت بودند. [2]
شهید شیخ نمر از آن مردان مجاهد و مقاومی بود که بر سر میثاق مسلمانی خود تا شهادت ماند.
اقتدا به مولا علی (علیه السلام)
بی تردید شیخ نمر راه مولایش علی (علیه السلام) را ادامه داد که درهنگام بیعت مردم با او، وظیفه ی عالمان و دانشمندان خداترس را دربرابر مظلوم بیان می کند. حضرت غلی (علیه السلام) می فرماید: «أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم؛[3]خدا از علما عهد و پیمان گرفته که در برابر سیری بی اندازه ی ظالم و گرسنگی مظلوم آرام نگیرند (و وظیفه ی خود را در قبال اجتماع خویش انجام دهند)
گویا حضرت امیر (علیه السلام) حال و حکایت امروز حکام مستبد و ظالم عربستان سعودی را بیان می فرماید. حکامی که با پول سرشار نفت و ... احساس سیری نموده و نقشه های خطرناک برای گرسنگی و از پای در آوردن مردم مسلمان کشورهای دیگر دارند، ولی به فضل خدا با این آبروریزی که به بار آورده اند؛ خودشان را از پای در می آورند. حضرت در این حدیث وظیفه ی سنگین علما و آگاهان به مسائل مسلمین را بیان می کند که در مقابل ظالمان باید از مظلومان دفاع کنند و داد مظلومان را به گوش ظالمان برسانند. شهید شیخ نمراز جمله کسانی بود که برای احقاق حقوق شیعیان عربستان تلاش نمود و نسبت به ظلم حاکمان ظالم سعودی ساکت ننشست و خون پاک خود را تقدیم این عقیده نمود.
انتظار شهیدان (شیخ نمر) از ما
هر فردی که در راه خدا کشته می شود، از آیندگان می خواهد که راه او را (که همان پایمردی بر سر ارزشهای الهیست) ادامه دهند. در سوره آل عمران در این باره آمده است: «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛[آل عمران/170]آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند؛ و بخاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشدهاند [مجاهدان و شهیدان آینده]، خوشوقتند؛ (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مىبینند؛ و مىدانند) كه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت. [4]
روح شهید عالم ــ شیخ نمر ــ از همرزمانش می خواهد که راه او را ادامه دهند و از سختیها و رنجهایی این راه (راه مبارزه با ظلم) نهراسند، زیرا که همه این سختیها و مرارتها در محضر خدا ثبت می شود و نزد خدا جایگاه والایی دارند.
شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم از ما انتظار "ادامه ی راه خود را دارند. راهی که راه اباعبد الله الحسین (علیه السلام) در نپذیرفتن ظلم یزید بود.
شهیدانی که زنده اند و نزد خدا متنعمند [5]
شیخ نمر هم با تاسی از همین عقیده و مرام در مبارزه با حکام آل سعود ــ که دنباله های معاویه و یزیدند ــ به فیض عظمایی شهادت نائل آمد.
نتیجه گیری
شیخ نمر با پایمردی در راه حق به خیل عظیم شهیدان راه خدا پیوست، شهیدانی که آیندگان را تشویق به ادامه نمودن راه خود و پایمردی بر سراصول و ارزشهای الهی می نمایند. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
______________________________
پی نوشتها
[1] ترجمه انصاریان، ص421
[2]تفسیر نمونه، ج17، ص 246 و 247
[3] علل الشرائع، ابن بابویه، ج1، ص 151
[4]ترجمه مکارم، ص72
[5] "و هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردهاند، بلكه زندهاند و در نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند"
قرآن مبین در باره ی کسانی که بر سر عهد و پیمان خود با خدا مانده و منتظر جانبازی در راه او هستند؛ می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً؛[احزاب/23]از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخى از آنان [شهادت را] انتظار مىبرند و هیچ تغییر و تبدیلى [در پیمانشان] ندادهاند».[1]
تفسیر نمونه در ذیل این آیه می نویسد: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «فینا نزلت" رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ،" فانا و اللَّه المنتظر و ما بدلت تبدیلا؛آیه "رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ "در باره ما نازل شده است، و من به خدا همان كسى هستم كه انتظار (شهادت) را مىكشم، (و قبلا مردانى از ما همچون حمزه سید الشهدا شربت شهادت نوشیدند) و من هرگز در روش خود تغییر نداده، بر سر پیمانم ایستادهام». سپس اضافه می کند: یاران امام حسین (علیه السلام) در كربلا هر كدام كه مىخواستند به میدان بروند با امام وداع مىكردند و مىگفتند سلام بر تو اى پسر رسول خدا (سلام وداع) امام (علیه السلام) نیز به آنها پاسخ مىگفت و سپس این آیه را تلاوت مىفرمود: "فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ"، از كتب مقاتل استفاده مىشود كه امام حسین (علیه السلام) این آیه را بر كنار جنازه شهیدان دیگرى همچون" مسلم بن عوسجه" و به هنگامى كه خبر شهادت" عبد اللَّه بن یقطر" به او رسید نیز تلاوت فرمود، و از اینجا روشن مىشود كه آیه چنان مفهوم وسیعى دارد كه تمام مؤمنان راستین را در هر عصر و هر زمان شامل مىشود، چه آنها كه جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشیدند و چه آنها كه بدون هیچگونه تزلزل بر سر عهد و پیمان با خداى خویش ایستادند و آماده جهاد و شهادت بودند. [2]
شهید شیخ نمر از آن مردان مجاهد و مقاومی بود که بر سر میثاق مسلمانی خود تا شهادت ماند.
اقتدا به مولا علی (علیه السلام)
بی تردید شیخ نمر راه مولایش علی (علیه السلام) را ادامه داد که درهنگام بیعت مردم با او، وظیفه ی عالمان و دانشمندان خداترس را دربرابر مظلوم بیان می کند. حضرت غلی (علیه السلام) می فرماید: «أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم؛[3]خدا از علما عهد و پیمان گرفته که در برابر سیری بی اندازه ی ظالم و گرسنگی مظلوم آرام نگیرند (و وظیفه ی خود را در قبال اجتماع خویش انجام دهند)
گویا حضرت امیر (علیه السلام) حال و حکایت امروز حکام مستبد و ظالم عربستان سعودی را بیان می فرماید. حکامی که با پول سرشار نفت و ... احساس سیری نموده و نقشه های خطرناک برای گرسنگی و از پای در آوردن مردم مسلمان کشورهای دیگر دارند، ولی به فضل خدا با این آبروریزی که به بار آورده اند؛ خودشان را از پای در می آورند. حضرت در این حدیث وظیفه ی سنگین علما و آگاهان به مسائل مسلمین را بیان می کند که در مقابل ظالمان باید از مظلومان دفاع کنند و داد مظلومان را به گوش ظالمان برسانند. شهید شیخ نمراز جمله کسانی بود که برای احقاق حقوق شیعیان عربستان تلاش نمود و نسبت به ظلم حاکمان ظالم سعودی ساکت ننشست و خون پاک خود را تقدیم این عقیده نمود.
انتظار شهیدان (شیخ نمر) از ما
هر فردی که در راه خدا کشته می شود، از آیندگان می خواهد که راه او را (که همان پایمردی بر سر ارزشهای الهیست) ادامه دهند. در سوره آل عمران در این باره آمده است: «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛[آل عمران/170]آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند؛ و بخاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشدهاند [مجاهدان و شهیدان آینده]، خوشوقتند؛ (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مىبینند؛ و مىدانند) كه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت. [4]
روح شهید عالم ــ شیخ نمر ــ از همرزمانش می خواهد که راه او را ادامه دهند و از سختیها و رنجهایی این راه (راه مبارزه با ظلم) نهراسند، زیرا که همه این سختیها و مرارتها در محضر خدا ثبت می شود و نزد خدا جایگاه والایی دارند.
شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم از ما انتظار "ادامه ی راه خود را دارند. راهی که راه اباعبد الله الحسین (علیه السلام) در نپذیرفتن ظلم یزید بود.
شهیدانی که زنده اند و نزد خدا متنعمند [5]
شیخ نمر هم با تاسی از همین عقیده و مرام در مبارزه با حکام آل سعود ــ که دنباله های معاویه و یزیدند ــ به فیض عظمایی شهادت نائل آمد.
نتیجه گیری
شیخ نمر با پایمردی در راه حق به خیل عظیم شهیدان راه خدا پیوست، شهیدانی که آیندگان را تشویق به ادامه نمودن راه خود و پایمردی بر سراصول و ارزشهای الهی می نمایند. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
______________________________
پی نوشتها
[1] ترجمه انصاریان، ص421
[2]تفسیر نمونه، ج17، ص 246 و 247
[3] علل الشرائع، ابن بابویه، ج1، ص 151
[4]ترجمه مکارم، ص72
[5] "و هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردهاند، بلكه زندهاند و در نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند"
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .