تبیان، دستیار زندگی
تلویزیونی "حبیب آقا" "حبیب آقا " راوی پارتی‌بازی اداره دارایی می‌شود تصویربرداری مجموعه "حبیب آقا" از 28 آذرماه در منطقه شاپور تهران شروع شد. این مجموعه از تولیدات شبکه یک و روایتگر زندگی حبیب آقاست که در اداره دار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "حبیب آقا"

"حبیب آقا " راوی پارتی‌بازی اداره دارایی می‌شود

تصویربرداری مجموعه "حبیب آقا" از 28 آذرماه در منطقه شاپور تهران شروع شد. این مجموعه از تولیدات شبکه یک و روایتگر زندگی حبیب آقاست که در اداره دارایی کار می‌کند و همه از او انتظار دارند برایشان پارتی‌بازی کند. خبرنگار مهر گزارشی از پشت صحنه این مجموعه تهیه کرده که می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار مهر، گوش شیطان کر، امسال شبکه یک سیما برخلاف دیگر شبکه ها که همیشه مجموعه هایی نوروزی، محرم و ماه رمضان را در دقیقه نود می سازند، تولید مجموعه نوروزی خود یعنی "حبیب آقا" را بر مبنای فیلمنامه ای از سعید آقاخانی به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه کنندگی علی لدنی در 15 قسمت 45 دقیقه ای شروع کرده است.

داستان این مجموعه درباره شخصی به نام حبیب آقاست که در اداره دارایی کار می کند. همه از وی انتظار دارند برایشان پارتی بازی کند و کارهای آنها را خارج از روال قانونی انجام دهد، اما او اهل رشوه گیری نیست. پس از مدتی برای این شخصیت مشکلاتی به وجود می آید و اطرافیان که انتظاراتشان برآورده نشده، نه تنها به او کمک نمی کنند، بلکه مشکلاتی را برایش فراهم می آورند و ...

طبق هماهنگی روابط عمومی مجموعه باید ساعت 9 صبح یکی از روزهای پایانی پائیز سر لوکیشن "حبیب آقا" در منطقه شاپور تهران حاضر می شدم. شنیدن نشانی مجموعه از طرف روابط عمومی ناخودآگاه قلقلکم می دهد، چرا که بازارچه شاپور جزو قدیمی ترین مناطق تهران محسوب می شود. از بازارچه شاپور که رد می شوم، سقف گنبدی شکل بازارچه که در بعضی از قسمت ها هم فرو ریخته، توجه ام را جلب می کند. بعد از رد شدن از چند خیابان که هنوز برخی خانه های بافت سنتی را در دل خود حفظ کرده اند به کوچه درودیان می رسم.

سیروس گرجستانی (حبیب آقا) و امیر غفارمنش (ایمانی، ارباب رجوع) جلو در یک خانه قدیمی در کوچه ای که نمادی از خانه هایی با نمای امروزی و خانه هایی با بافت کاه گلی است، ایستاده اند. ایمانی جلو می آید تا به حبیب آقا دست بدهد، ولی او بی اعتنا به ایمانی به سمت پیکان سفید رنگش می رود. از دور یکی از همسایه ها (کریم قربانی) که حول و حوش 45 سال دارد و کلاهی بر سر گذاشته با دو نان سنگک در دست، به سمت او می آید و با لهجه ای شمالی می گوید: "به! همسایه دلاور. سلام بر حبیب آقا گل. پیدا شد؟"

حبیب در حالی که در ماشین را باز می کند می گوید "نه". همسایه با لبخندی بر لب و در حالی که با دست دیگرش بشکن می زند: "ای بابا. تازه اولش است. وقتی بدبیاری بیاد، پشت سر هم قطاروار می آید". حبیب آقا بی اعتنا به او سوار ماشینش می شود و ...

با صدای کات از سوی کارگردان ضبط قطع می شود و دوربین که روی سه پایه ثابت نظاره گر این صحنه است، از حرکت می ایستد تا مظلومی نکات لازم را به بازیگران بگوید. از قرار حبیب آقا که در اداره دارایی کار می کند، اهل پارتی بازی برای کسی نیست، اما ایمانی دست از سر حبیب آقا برنمی دارد و مرتباً برای اینکه او برایش پارتی بازی کند، پیش او می آید، این توضیح را منشی صحنه به من می دهد.

یکی از عوامل هم نانی را که دست همسایه است و به دلیل سردی هوا خشک شده عوض می کند و نانی دیگر به دست او می دهد. در حالی که از سرما دست های خود را به هم می مالم و نگاهی به تفاوت خانه هایی که یکی کاه گلی است و دیگری نمای سنگ دارد، می اندازم، متوجه سرهای مشتاقی می شوم که از پنجره برخی خانه ها بیرون آمده و با علاقه کار عوامل مجموعه "حبیب آقا" را می بینند.

بعد از چند دقیقه ضبط شروع می شود، اما این بار هواپیما که بدون هماهنگی قبلی رد می شود، باعث قطع شدن ضبط می شود، حتی کارگردان با اشاره به دستیارش می گوید: "نمی شه مسیر هواپیماها را تغییر بدی!" چند بار دیگر هم ضبط به دلیل رفت و آمد عابران یا بلند صحبت کردن برخی از آنها با تلفن همراه قطع می شود، تا اینکه بعد از چند بار برداشت این پلان گرفته می شود.

سرمای هوا عوامل را اذیت نمی کند و آنها با لبخندی بر لب کار را دنبال می کنند. غفارمنش در فاصله یکی از پلان ها به مظلومی کارگردان می گوید: "خیلی خوب است، همه بچه ها با انرژی سر کار آمده اند." مظلومی رو به او: "مطمئن باش روز آخر هم بچه ها با لبخند کار می کنند. سکانس آخر هم داخل همین کوچه گرفته می شود."

در حالی که گروه مشغول کار هستند به سمت کوچه باریکی می روم که خانه حبیب آقا در آنجا قرار دارد. با رد شدن از این کوچه ناخودآگاه خاطره خانه خلیل صحاف برایم تداعی می شود، لحظه ای که دینا در زیر باران محکم به در می زد تا پدربزرگش در را باز کند ... جلو در قهوه ای رنگ می رسم. پلاک 21. در باز است، بنابراین بدون اجازه وارد می شوم. از دو پله در پائین می آیم. قبل از رسیدن به حیاط در دالان نگاهم به حوض آبی رنگ جلب می شود. از ورودی خانه مشخص است که افراد خانه حبیب آقا خیلی مرتب نیستند، چرا که وسائلی به شکل نامرتب در این دالان قرار دارد.

وارد حیاط که می شوم، شک ام به یقین تبدیل می شود. خانه خلیل صحاف است که حالا حبیب آقا آن را اجاره کرده است. اتاق های تو در تو دور تا دور حیاط، حوض آبی رنگ و ... حیاط را در سیطره خود درآورده اند. حتی جای گچ هم روی دیوار به جا مانده است که خلیل چوب ها را به دیوار زده بود.

غفارمنش بازیگر درباره اینکه آیا تیپ خاصی در مجموعه طنز "حبیب آقا" خلق کرده یا نه، می گوید: "من نقش یک ارباب رجوع را بازی می کنم که برای مسائل مالیاتی به کارمند مراجعه می کند. اگر چه نقشم در این مجموعه جزو کاراکترهای ثابت است، اما خیلی پیچیده نیست. در مجموع ظرافت های خاص خودش را دارد. من قبلاً هم کاری با عنوان "بانکی ها" را با مهدی مظلومی کار کرده بودم. او از همکلاسی های من در دانشکده است و از کار کردن با او لذت می برم."

وی درباره اینکه در مجموعه های طنز شیرین بودن کاراکتر حرف اول را می زند یا تکنیک، اشاره می کند: "بازیگرانی که در مجموعه های طنز ثابت کار می کنند، از تکنیک هایی چون تکه کلام یا جا افتادن حرکتی استفاده می کنند تا نقش برای مخاطب شیرین باشد و ارتباط برقرار کند. همچنین روی متن مجموعه طنز "حبیب آقا" خیلی کار شده و تمام مخاطبان در نظر گرفته شده اند، نه اینکه فقط کار مردم را سرگرم کند، بلکه مشخص شود برای کار زحمت کشیده شده و بزن برو نبوده است. در این مجموعه نه تنها برای انتخاب بازیگران خیلی صحبت می کنند، بلکه روی لباس و ... هم خیلی کار می شود."

غفارمنش در پاسخ به این سئوال که مظلومی دست بازیگر را در طول کار چقدر باز می گذارد، بیان می کند: "مظلومی بازیگر را راحت می گذارد تا خلاقیتش را نشان دهد و چون مشغول مقوله کادر و تصویر می شود، معمولاً بازیگرانی انتخاب می کند که از خودشان ایده داشته باشند و خودش بر کار نظارت می کند و نکاتی که لازم باشد در حین بازی اشاره می کند. در هنگام ضبط هم چیزی به ذهن برسد، مطرح می کنیم. در یکی دو قسمت اول این مجموعه پس زمینه بازیگران مشخص می شود و تعلیق تا آخر کار حفظ می شود تا مخاطب را همراه خود داشته باشد."

این بازیگر ادامه می دهد: "ویژگی مجموعه "حبیب آقا" این است که کاراکترها از دل مردم برداشته شده اند و کاملاً ملموس است. غیر از بازی در این مجموعه در سریال های "شکر تلخ" به کارگردانی احمد کاوری و "سفر بخیر" به کارگردانی مسعود رشیدی هم بازی می کنم."

گلرخ حقیقی، طراح صحنه مجموعه "حبیب آقا"، هم درباره استفاده از لوکیشن مجموعه "صاحبدلان" برای این مجموعه می گوید: "با توجه به اینکه کاراکتر اصلی این مجموعه حبیب آقا فردی ساده و کارمند است، به همین دلیل ما دنبال لوکیشنی برای منزل او بودیم که با خصوصیات رفتاری اش منطبق باشد. البته زمانی که این لوکیشن را انتخاب کردیم نزدیک به دو روز وسائل زائد را جمع می کردیم و خانه خیلی مخروبه شده بود. البته سعی کردم فرم خانه اگر چه قدیمی است، اما آبرومند باشد، چرا که حبیب آقا یک دختر جوان دارد. بنابراین خانه باید آمادگی پذیرش مراسم خواستگاری را داشته باشد."

لدنی، تهیه کننده مجموعه "حبیب آقا"، اشاره می کند: "طرح این مجموعه را سه ماه پیش به شبکه یک سیما ارائه دادیم. بعد از تصویب شدن، سعید آقاخانی متن این مجموعه را نوشت. البته چند قسمت از نگارش این مجموعه باقی مانده که در طول کار نوشته می شود. این کار جدیدی است و امیدوارم مخاطبان هم با این مجموعه ارتباط برقرار کنند."

وی ادامه می دهد: "در این مجموعه در کنار سیروس گرجستانی که ایفاگر نقش اصلی این مجموعه است، سعی کردیم از بازیگران جوان استفاده کنیم و با توجه به اینکه موضوع این مجموعه طنز اجتماعی است، قشری را در نظر گرفتیم که اکثر جامعه را دربر بگیرد. در این کار مشکل بودجه هم نداشتیم و تمام انرژی خود را برای این کار می گذاریم تا مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کند. پیش بینی هم کردیم که تصویربرداری این مجموعه به مدت سه ماه انجام شود."

ابوالفضل نصیر مدیر تولید اشاره می کند: "ما برای پیدا کردن لوکیشن خانه حبیب خیلی مشکل داشتیم. تا اینکه این لوکیشن را پیدا کردیم، اما خیلی مخروبه بود و آماده سازی آن یک ماه طول کشید. در حاضر پیدا کردن لوکیشن معضل است، چرا که یا مردم در این زمینه همکاری نمی کنند یا رقم هایی که اعلام می کنند، خیلی بالاست و با برآوردی که برای مجموعه در نظر گرفته می شود، همخوانی ندارد. ما هم برای خانه حبیب آقا دنبال خانه ای بودیم که با مشخصات این کاراکتر تطابق داشته باشد و خوشبختانه پیدا کردیم."

مظلومی درباره این پروژه می گوید: "مجموعه "حبیب آقا" متفاوت از دیگر کارهای من است. در این مجموعه کاراکترها برای عوام ملموس تر هستند. در کارهای گذشته فضاها و آدم ها غریبه تر بودند، اما در این مجموعه خواستم تجربه متفاوتی داشته باشم. علاوه بر آن در این مجموعه همانند کارهای گذشته ام سعی کردم از بازیگران جدیدی استفاده کنم و با انتخاب بازیگران مناسب، مجموعه شیرینی خودش را برای مخاطب داشته باشد."

وی در ادامه می افزاید: "با توجه به اینکه ما در کارهای طنز همواره فقر بازیگر داشتیم، من از همان ابتدا که کار خود را در طنز شروع کردم، سعی داشتم از نیروهای جدید استفاده کنم. به عنوان نمونه امیر جعفری و ... حتی فتحعلی اویسی در نقشی متفاوت در کارهای من بازی کرد که قبلاً این نوع نقش را از او ندیده بودیم. در مجموع می توان کار طنز سالم به دور از هجو انجام داد."

بعد از گفتگو با کارگردان، گروه خود را آماده به تصویر کشیدن بخشی دیگر از قصه "حبیب آقا" می کنند و من لوکیشن را ترک می کنم. سعید آقاخانی نویسنده، ابوالفضل نصیر مدیر تولید، شهنام صلح جو مدیر تدارکات، امیر جوزدانی مدیر تصویربرداری، فرشید احمدی صدابردار، شهرام شاه حسینی برنامه ریز، احسان آذربهرام دستیار کارگردان، گلرخ حقیقی طراح صحنه، سارا جهانمیری نژاد طراح لباس، جهانجو جعفری طراح گریم، حمیدرضا صدری موسیقی، مهدی اسلامی و تورج تاج میری تدوین با این پروژه همکاری دارند.

سیروس گرجستانی، سعید آقاخانی، محسن قاضی مرادی، امیر غفارمنش، ناصر گیتی جاه، عباس جمشیدی فر، سودابه گرجستانی، ویدا شعشعانی، شراره دولت آبادی، نسرین پیران، سیروس میمنت، رضا میرفخرایی، نوبخت و متین حیدرنیا در مجموعه "حبیب آقا" ایفای نقش می کنند.

منبع : خبرگزاری مهر